◄ قطار برقی مشهد-تهران تا سال ۱۴۰۰ تکمیل میشود؟
از آنجایی که پروژه برقی سازی قطار تهران-مشهد با تاخیر شروع میشود، به موقع تحویل نخواهد شد و اکنون در مرحله مطالعات است و بعید است تا سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد.
همین ماه گذشته بود که وزیر راهوشهرسازی در اظهارنظری گفت: قراردادهای مربوط به پروژه برقی شدن قطار تهران-مشهد منعقد شده و تامین مالی آن از طریق فاینانس انجام شده است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، بهرغم اینکه وزیر راه اجرای این پروژه را در دست پیگیری عنوان کرده و مدیرعامل شرکت راهآهن نیز از گشایش السی آن تا بهار گذشته خبر داده بود، حالا معاون فنی و زیربنایی راهآهن گفته است: این پروژه هنوز در مرحله مطالعات است و بعید است تا سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد.
مازیار یزدانی اضافه کرد: پروژه قطار برقی مشهد-تهران خیلی به بودجه ربطی ندارد و تامین مالی آن از طریق قرارداد فاینانس (وام از بانک خارجی) انجام میشود.
یزدانی تصریح کرد: طبق قرارداد فاینانس، ایران باید ۱۵ درصد مبلغ کل قرارداد را که ۱.۲ میلیارد یورو است به عنوان پیشپرداخت، تامین کند.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن اضافه کرد: توافقهای لازم برای تامین این مبلغ (حدود ۲هزار و ۲۹۵میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی انجام شده است و باقی بودجه مورد نیاز پروژه از طریق فاینانس تامین میشود.
یزدانی، تامن بودجه این پروژه را از محل ارزی عنوان کرد و افزود: رقم یک میلیارد تومانی که در بودجه ۹۸ برای این پروژه آمده، سهم مشاور طرح است.
این مقام مسئول در حوزه ریلی ادامه داد: هنوز عملیات اجرایی آغاز نشده و از آنجایی که پروژه با تاخیر شروع میشود، به موقع تحویل نخواهد شد. چراکه اکنون در مرحله مطالعات هستیم و بعید است تا سال ۱۴۰۰ این پروژه به بهرهبرداری برسد.
گفتنی است که پیمانکار پروژه برقیکردن راهآهن تهران-مشهد، کنسرسیومی متشکل از مپنا، چند شرکت ایرانی و طرف چینی است.