◄ توجه به ایمنی مهم ترین اولویت راهآهن
یکی از مهمترین دلایلی که مردم برای انتخاب قطار به عنوان وسیله حمل و نقل خود در نظر میگیرند ایمنی سفر با قطار است، بنابراین توجه به شاخصهای ایمنی و پایبندی به اصول ایمنی آن در بخشهای مختلف صنعت، اطمینان خاطر بیشتری برای مسافران به وجود میآورد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن گفت: همزمان با برنامه ریزی برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور، توجه جدی به موضوع ایمنی مهمترین اولویت راهآهن است.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سعیدرسولی در جلسه شورای هماهنگی مدیران راه آهن، تاکید کرد: هر چه به موضوع ایمنی توجه شود احتمال بروز مخاطرات کاهش می یابد و ما امیدواریم با عمل به دستورالعملها و رعایت نظم و موضوع انضباط در محیط کاری شاهد ارتقاء ایمنی و توسعه امنیت پایدار در صنعت حمل و نقل ریلی کشور باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: یکی از مهمترین دلایلی که مردم برای انتخاب قطار به عنوان وسیله حمل و نقل خود در نظر میگیرند ایمنی سفر با قطار است، بنابراین توجه به شاخصهای ایمنی و پایبندی به اصول ایمنی آن در بخشهای مختلف صنعت، اطمینان خاطر بیشتری برای مسافران به وجود میآورد.
رسولی در عین حال ارتقای بهرهوری و توجه به سرمایههای انسانی را از دیگر اولویتهای مهم راهآهن دانست و گفت: هدف ما در ارتقای بهرهوری در راهآهن استفاده بهینه و حداکثری از ظرفیتهای موجود است تا در سایه توجه به شایسته سالاری و اعتماد به بدنه متخصص راهآهن از امکانات موجود حداکثر استفاده را ببریم.
وی، ایجاد بانک اطلاعات کارکنان شایسته توانمند و واجد شرایط برای تصدی امور مدیریتی در راهآهن را ضروری دانست و گفت: ایجاد بانک اطلاعات منابع انسانی در راهآهن به حفظ و ارتقای منابع انسانی متخصص و متعهد شرکت و استفاده از تجربههای گرانقدر همکاران می تواند بسیاری از امور را در راهآهن برای پیشرفت تسهیل و آینده روشنتری را برای حمل و نقل ریلی تضمین کند.
مدیرعامل راهآهن اظهار داشت: حمایت از تولید داخل یکی دیگر از اولویتهای ما در راهآهن است و رویکرد ما در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور استفاده از ظرفیتهای داخلی است و در این راستا کارگروه حمایت از تولید داخل با همکاری وزارت، صنعت، معدن و تجارت تشکیل داده تا بتوانیم به تدریح در تولید قطعات، تجهیزات و ناوگان ریلی به مرز خودکفایی برسیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور همه کارکنان شاغل در راهآهن مسئولیت مشترک و خطیری بر عهده دارند و تمام مدیران و پرسنل راهآهن باید تلاش کنند با کارایی بیشتر در تحقق این مهم، با همدلی و صمیمیت کوشا باشند.
رسولی با اشاره به لزوم اعمال صرفهجویی در هزینههای غیر ضرور در راهآهن گفت: خوشبختانه با ابلاغ ضوابط اجرایی بودجه شرکت در سال جاری که برای اولین بار صورت پذیرفته است شاهد اعمال صرفه جویی در برخی هزینه های غیر ضروری شدهایم و از محل صرفهجوییها توانستیم برخی اقدامات مورد نیاز را انجام دهیم و این کار ارزشمند باید به رویه و باور عمومی در راهآهن تبدیل شود.
مدیرعامل راهآهن تصریح کرد: توجه به مسائل مربوط به منابع انسانی به عنوان با اهمیتترین سرمایه گرانقدر راه آهن یکی دیگر از اولویت های ما در این دوره است و در این رابطه با برگزاری دوره های آموزشی مفید و کارآمد ارزیابی عملکردها باید به جانشین پروری در راه آهن اهتمام جدی داشته باشیم.
رسولی تاکید کرد: تعامل بیشتر با شرکتهای همکار حمل و نقل ریلی ضروری است و این میتواند در رشد و همافزایی عملکرد خانواده راهآهن بسیار تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به اهمیت اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی کشور اظهار داشت: اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی از دیگر الویتهای ما است که می تواند در تقویت عملکرد بازرگانی شرکت راهآهن و تقویت اقتصاد ملی تاثیر گذار باشد و برای رسیدن به این هدف مهم، باید تلاش کنیم، چشمههای بار جدید و مراکز عمده بار بیشتری شناسایی و به خطوط ریلی کشور متصل شود.
رسولی در ادامه بر ارائه خدمات مطلوب به مسافران و تکریم آنها در شبکه ریلی کشور و ایستگاههای راهآهن تاکید کرد و افزود: برای تحقق این مساله مهم ادارات کل ستادی و مناطق و شرکتهای حمل ونقل ریلی باید تلاش کنند با ایمن و زیباسازی محیط ایستگاههای راهآهن و قطار محیطی امن و زیبا را برای مسافران مهیا کنند.
معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه به لزوم توجه به مسائل مربوط به حضور جانبازان و معلولان عزیز در ایستگاهها و قطارهای مسافری تاکید جدی کرد و از تمامی مدیران راه آهن خواست برای حل مشکل تردد این عزیزان در راهآهن و مسافرتهای آنها با فوریت اقدامات لازم را بهعمل آورند به گونهای که در آینده نزدیک جانبازان و معلولان عزیز در محیط راهآهن مشکلی در ارتباط تردد خود نداشتند باشند.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران بر لزوم رعایت حقوق بانوان و توجه بر ارتقا مهارت و توانمندیهای این دسته از همکاران تاکید کرد و گفت: بانوان عزیر جزو بهترین و متعهدترین کارکنان راهآهن هستند و از مدیران خواست برای مشارکت بیشتر بانوان شاغل در واحدهای مختلف در راستای پیشبرد برنامههای راهآهن، اقدامات لازم را بهعمل آورند.
در جلسه شورای هماهنگی مدیران راهآهن، قائم مقام، معاونان، مدیران کل ستادی و مناطق حضور داشتند و فرماندهان بسیج و پلیسراهآهن گزارشی از عملکرد حوزههای خود ارائه دادند و برخی مسایل و مشکلات واحدهای مختلف راهآهن بررسی و در باره آنها تصمیمگیری شد.
ضمن تایید مطالب مندرجه در این مطلب ، چند نکته قابل ذکر است:
1- ارتقا ایمنی( بر خلافِ تصور عام) مساوی با کندی در حرکت و سیر نیست، دلیل نقض ارتباط بین ایندو مفهوم نیز سوانحی ست که با سرعتهای بسیار پایین نیز رخ می دهند
2- در مساله آموزش های تخصصی ریلی و ضمن خدمت توجه باین مطلب ضروریست که علاقه افراد، تخصص ها ی مرتبط شغلی شان با موضوع کلاس ها، انتخاب افرادی بدون رابطه بازی! و فرستادن شایسته ترینها به کلاس های آموزشی که نتیجه آموزش آنها ، خروجی داشته باشد و از هدر رفت وقت و بودجه سازمان جلوگیری کند و باعث ایجاد ارزش در سازمان شود( نباید به کلاس آموزشی بعنوان یک امتیاز حاصل از رابطه با روسای ادارات نگاه شود، اینکار صرفا باعث هدررفت و سوخت شدن وقت و هزینه راه آهن می شود) ، داشتن پیشنیاز گذراندن کلاس ها، ارزیابی دائمی از آنچه باید در کلاس ها آموخته می شده با آزمونهای داخلی، و در نهایت بالا بردن کارائی و بهره وری بخش آموزش راه آهن با شناسائی استعدادها و نیازهای شغلی آنها، که عموما دیده نشده اند و مجبورند تا خودشان بدنبال کسب آموزش ها و مهارتهای مورد نیازشان باشند و از سوی دیگر، چون جمعیت هدف در بسیاری از موارد بدرستی و از روی شایستگی ها انتخاب نمی شود ؛ مواجهیم با جمعیتی با ساعات چهار رقمی کلاس های گذرانده و بدون تاثیر و خروجی در مقابل جمعیت اندکی با ساعات پایین کلاس های گذرانده ، اما موثر و پی گیر و علاقمند!
اینها همه نتیجه نگاه ابزاری به آموزش! برای ارتقا شغلی و در نهایت دریافتی بیشتر است! بهمین دلیل است که اگر کلاس آشپزی هم برگزار شوند، عده ای( همان عده همیشگی) قبل از همه در ردیف اول نشسته اند! و فرقی هم نمی کند رشته و رسته تخصصی شان چیست! یا این کلاس اصلا سودی برای آنها و سازمان با خود در پی دارد یا خیر!
ساختار آموزش و تحقیقات ریلی ، نیاز به یک بازنگری اساسی و مهندسی مجدد و از ابتدا دارد! و بیشتر نیاز به مسئولین آموزشی که " اسم" ها را بخاطر نسپرند و صرفا داده های آموزشی در مورد افراد را مد نظر قرار دهند نه سفارش و تلفن و رده و پست و نام آنها را