مشکل کمبود قطارهای مسافری چگونه حل خواهد شد؟
با تخصیص ۷.۵ میلیارد دلار مشوق صرفه جویی مصرف سوخت به سرمایه گذاران حوزه ریلی، تعداد واگن های مسافری تا ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به کاهش واگن های مسافری در گردش از ۱۸۰۰ به ۱۲۰۰ واگن، گفت: با تخصیص ۷.۵ میلیارد دلار مشوق صرفه جویی مصرف سوخت به سرمایه گذاران حوزه ریلی، تعداد واگن های مسافری تا ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سال های زیادی است که سوددِه شدن اقتصاد مسافری با هدف جذب سرمایه گذار از سوی راه آهن دنبال می شود تا ناوگان مسافری افزایش یابد و مشکل کمبود بلیت برای مسافرت با قطار حل شود؛ با این حال ناکامی در جذب سرمایه گذار برای توسعه حمل و نقل ریلی مسافری ، تعداد واگن های مسافری را کاهش و بر روی دسترسی کافی به بلیت قطار تاثیر منفی گذاشته است.
هم اکنون از ۱۸۰۰ واگن مسافری فقط ۱۲۰۰ واگن مسافری فعال وجود دارد که باعث کاهش سفرهای ریلی و عدم پاسخ به تقاضای مسافرت با قطار شده است.در مقابل سرمایه گذاری در بخش بار ریلی آن قدر چشمگیر است که در سال گذشته با رشد ۴۸ درصدی افزایش تولید واگن باری و ورود آن به ناوگان ریلی کشور روبرو بودیم.
برنامه راه آهن برای افزایش ظرفیت قطارهای مسافری چیست؟
«میعاد صالحی» با اشاره به توافقنامه ای که هفته گذشته با هدف طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر بین شرکت راه آهن و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به امضا رسید، گفت: این توافقنامه مشکل کمبود قطارهای مسافری را حل خواهد کرد و به اقتصاد مسافری راه آهن جان تازه ای خواهد داد.
معاون وزیر راه ادامه داد: دولت در بخش حمل و نقل ریلی مسافری برای رفاه حال مردم بر تثبیت قیمت ها اصرار دارد تا بلیت گران نشود، طبیعی است که این سیاست به مالکین واگن ها فشار وارد می آورد. موافقتنامه اخیر با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به شدت کمک می کند فارغ از اینکه چه قیمتی برای بلیت قطارها مصوب می شود بتوانیم بازگشت سرمایه ی سرمایه گذار را در بخش مسافری تضمین کنیم.
به گفته صالحی در این موافقتنامه زمینه ای فراهم شده تا با تخصیص ۷.۵ میلیارد دلار مشوق صرفه جویی مصرف سوخت به سرمایه گذاران حوزه ریلی پرداخت شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن توضیح داد: سرمایه گذاران بخش مسافری ریلی از این به بعد به ازای هر نفر کیلومتر که جابجا می شود معادل۲۰ سی سی صرفه جویی مصرف سوخت را تا سقف سرمایه گذاری برای هر نفر، بعد از تایید گزارش راه آهن از سوی ستاد بهینه سازی مصرف سوخت، دریافت خواهند کرد.
وی می گوید: بر این اساس اگر قیمت بلیت قطار ها بالاتر باشد دوره بازگشت سرمایه ی سرمایه گذار سریع تر و اگر قیمت بلیت پایین تر باشد دوران طولانی تر است اما به خاطر بهینه سازی مصرف سوخت، یارانه آنها جداگانه محاسبه و به میزانی که ذخیره انرژی داشته باشد تا سقف سرمایه گذاری یعنی تا وقتی واگن مسافری مسافر جابجا می کند مبالغ صرفه جویی از ستاد مربوطه را دریافت می کنند.
چرا با کاهش واگن های مسافری مواجه شدیم؟
معاون وزیر راه به ایرنا توضیح داد: از ۱۲ سال قبل۱۸۰۰ واگن مسافری داشتیم اما در طول ۱۰ سال گذشته به۱۲۰۰ واگن در گردش کاهش پیدا کرده است که دو نتیجه از این آمار به دست می آید؛ نخست اینکه سرمایه گذاری در خرید واگن های نوی مسافری کاهش پیدا کرده است و همچنین سرمایه گذاری برای بازسازی، بهسازی و تعمیرات هم در بخش مسافری کاهش پیدا کرده است. موافقتنامه اخیر مشوق هایی را هم برای سرمایه گذاری واگن های نو و خرید و هم برای بازسازی واگن مسافری در نظر دارد.
به گفته صالحی در بخش تجهیز واگن باری در سال ۱۴۰۱ به خاطر تسهیلات دولت به این بخش نتیجه آن شد که ۱۵۹۸ واگن باری نسبت به سال قبل افزایش تولید داشتیم.
۱۲ هزار واگن مسافری به ظرفیت قطارها اضافه می شود؟
وی همچنین خاطرنشان کرد: انتظار داریم با اجرای این موافقتنامه و مشوقی که سرمایه گذار از محل صرفه جویی سوخت دریافت می کند خرید و تولید واگن مسافری تا ده برابر نسبت به عدد موجود در چند سال آینده افزایش یابد.
صالحی افزود: به این معنا که با اختصاص مبلغ ۷.۵ میلیارد دلار می توان حدود ۷۵۰۰ کیلومتر خط ریلی یا ۳۰۰۰ لکوموتیو یا ۱۲ هزار واگن مسافری یا ۱۰۰ هزار دستگاه واگن باری به ظرفیت ریلی کشور اضافه کرد که برای همیشه مشکل کمبود صندلی سفر ریلی را حل خواهد کرد و در عین حال منجر به افزایش طول خطوط ریلی کشور خواهد شد.