افزایش ایمنی و سرعت قطارهای مشهد تهران
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: طرح تعویض ریل بندهای چوبی با بتنی در سوزن های ۱۰ ایستگاه مسافری در مسیر مشهد- تهران موجب افزایش ایمنی و سرعت قطارها در محدوده این ایستگاه ها شده است.
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: طرح تعویض ریل بندهای چوبی با بتنی در سوزن های ۱۰ ایستگاه مسافری در مسیر مشهد تهران موجب افزایش ایمنی و سرعت قطارها در محدوده این ایستگاه ها شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ مصطفی نصیری گفت: تغییر مسیر وسایل نقلیه ریلی از طریق دستگاهی به نام "سوزن" انجام می شود که پیش از این ریل بندهای به کار رفته در ریل محدوده سوزن ها چوبی بود.
وی ادامه داد: ریل بندهای چوبی ریل ها برای سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده اند بنابراین هنگام عبور قطار از محل سوزن ها، باید سرعت قطار مسافربری تا ۸۰ کیلومتر در ساعت کاهش یابد علاوه بر این که ایمنی تردد از ریل بندهای چوبی نسبت به بتنی کمتر است.
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: سوزنها در محل ایستگاههای راه آهن و جهت تغییر مسیر قطارها تعبیه می شوند از این رو از سال ۱۴۰۱ طرح تعویض ریل بندهای چوبی سوزنها با ریل بندهای بتنی در محدوده ایستگاههای مسافربری مسیر مشهد-تهران آغاز شد.
نصیری افزود: با تداوم طرح در سال گذشته ریل بند سوزنها در ۱۰ ایستگاه از مجموع ۱۳ ایستگاه مسافری راه آهن در مسیر مشهد-تهران تعویض شد که در نتیجه سرعت قطارها در این محدوده از ۸۰ به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت افزایش یافته است و البته ایمنی تردد در ایستگاههای یاد شده به واسطه استفاده از ریل بندهای بتنی نیز بیشتر شد.
بر اساس اعلام اداره کل راه آهن خراسان، رکورد سفرهای ریلی به مقصد مشهد در سال گذشته با ثبت ۱۶ میلیون و ۳۲۲ هزار مسافر ورودی و خروجی به این کلانشهر مذهبی شکسته شد.
۷۰ درصد از قطارهای مسافربری برون شهری کشور پارسال در مسیر مشهد و اداره کل راه آهن خراسان تردد داشته اند.
با توجه به ظرفیت لکوموتیوهای های موجود امکان رساندن سرعت قطارهای مسافربری به 200 کیلومتر در ساعت وجود دارد. چرا زیر ساخت های ریلی لااقل در مسیر تهران مشهد برای رسیدن به این سرعت ارتقا پیدا نمی کند؟