بازدید سایت : ۵۹۳۴۳
جزییات ترانزیت بار ریلی از روسیه؛

درآمد دو کشتی نفتی در قالب تهاتر به راه آهن رسید

مدیرعامل شرکت راه آهن درباره تهاتر نفتی ١٠ میلیارد دلاری برای راه‌آ هن اظهار داشت: پول نفت دو نفتکش در قالب تهاتر نفتی وارد راه‌آهن شد.

درآمد دو کشتی نفتی در قالب تهاتر به راه آهن رسید
تین نیوز

مدیرعامل راه آهن در نشست خبری با اصحاب رسانه اهم اقدامات انجام شده در راه آهن طی ۳۳ ماه فعالیت در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن در ابتدای این نشست، ضمن گرامیداشت تلاش ها و مجاهدت های شهید رئیسی، رئیس جمهوری فقید کشورمان، اظهار کرد: طی ۳۳ ماه دولت سیزدهم اقدامات زیادی در حوزه ریلی اعم از حوزه های زیربنایی، ناوگان، خط، مراکز لجستیک و ... انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره برداری های انجام شده از کریدورهای ریلی مهم کشور طی هفته های اخیر، عنوان کرد: خط دوم بافق- زرین شهر به طول ۵۰۰ کیلومتر در ۳۰ بلاک از سال ۹۴ آغاز شد که ۱۰ بلاک در ۶ سال پایانی دولت قبل به بهره برداری رسید.
وی افزود: ۱۰ بلاک نیز در ۳۳ ماهه دولت سیزدهم افتتاح شد که ۱۰ بلاک پایانی نیز با متوسط ۵۰ درصد پیشرفت تحویل دولت چهاردهم خواهد شد که امیدواریم با ادامه این مسیر، ۱۰ بلاک باقی مانده نیز در یکسال آینده به بهره برداری برسد.
صالحی با بیان اینکه در یزد و اصفهان، بیشترین جابجایی بار ریلی انجام می شود و جابجایی مسافر نیز از اولویت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: روز گذشته ۶ بلاک از مسیر خط دوم بافق- زرین شهر به طول ۱۰۷ کیلومتر به ارزش بیش از ۷۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح شد.
مدیرعامل راه آهن اظهار کرد: در راستای اتصال بنگاه های بزرگ به شبکه ریلی، ۳ شرکت فولاد ارفع، سایپا سیتروئن کاشان و گندله سازی بهاباد به شبکه ریلی متصل شدند و مجموع خطوط تجاری- صنعتی( خط فرعی) به ۱۶۰ کیلومتر رسید.
وی عنوان کرد: با افتتاح پروژه های ریلی در روز گذشته، اکنون مجموع بهره برداری های خطوط ریلی در دولت سیزدهم به بیش از ۸۰۰ کیلومتر رسیده است.

۴۸۵ کیلومتر بازسازی و بهسازی خطوط ریلی در دولت سیزدهم

مدیرعامل راه آهن اظهار کرد: در سال های پایانی دولت دوازدهم، سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر بهسازی و بازسازی خطوط ریلی انجام می شد اما در طول دولت سیزدهم، ۴۸۵ کیلومتر بهسازی و بازسازی خطوط صورت پذیرفته است.

وی تاکید کرد: طی این مدت، ۲۱۹ سوزن بتنی و ۸۴۴ سوزن چوبی نصب شد و همچنین ۵۷ ایستگاه به علائم الکتریکی و ctc متصل شدند که این گام بلندی در افزایش ایمنی و ظرفیت خطوط ریلی محسوب می شود.

کاهش مستمر سوانح در دولت سیزدهم

مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: در طول دولت سیزدهم پیوسته و سالانه، کاهش سوانح اتفاق افتاده است به گونه ای که از تعداد ۲۳۸ سانحه ثبت شده در سال ۱۳۹۹ (هفته ای بیش از ۴.۵ سانحه) به ۱۸۴ سانحه در سال ۱۴۰۲ (هفته ای ۳.۵ سانحه) رسیدیم.

صالحی گفت: از دیگر تمهیدات انجام شده برای کاهش سوانح ریلی، تبدیل ۵۷ تقاطع همسطح سانحه خیز به تقاطع های غیر همسطح (زیرگذر یا روگذر) بود.

وی افزود: اقدام دیگر نصب دوربین داخل لکوموتیوهای مسافری بود که از سال ۱۴۰۱ آغاز و در سال ۱۴۰۲ به پایان رسید و اکنون در حال نصب دوربین در لکوموتیوهای باری هستیم که بخشی انجام شده و مابقی در حال انجام است.

 

رکورد جابه جایی ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مسافر ریلی در سال ۱۴۰۲

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اهم اقدامات انجام شده راه آهن در بخش مسافری طی دولت سیزدهم، اظهار کرد: در زمان شیوع کرونا، تمام ظرفیت مسافری شبکه ریلی، در اختیار بخش باری قرار داشت که در سال ۱۴۰۱ با کاهش کرونا، روند به تدریج به حالت عادی بازگشت.
سید میعاد صالحی عنوان کرد: ما در راه آهن تلاش کردیم که از حداکثر ظرفیت برای بخش مسافری استفاده کنیم؛ اما در سال ۱۴۰۰ و در آغاز دولت سیزدهم، از ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس مسافری، فقط ۸۲ لکوموتیو در اختیار داشتیم و ۵۰ لکوموتیو نیز به صورت طولانی مدت متوقف مانده بود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین ۳ هزار میلیارد تومان انباشت بدهی به پیمانکاران و بیش از ۲ هزار میلیارد تومان انباشت عدم تعمیرات لکوموتیو وجود داشت.
مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: با وجود تمامی مشکلات؛ اما در سال ۱۴۰۱ در نتیجه تلاش ها و زحمات انجام شده، رکورد جا به جایی مسافر در تاریخ راه آهن با دستیابی به عدد ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر زده شد که در ادامه این تلاش ها، توانستیم به رکورد جابه جایی ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مسافر در سال ۱۴۰۲ دست پیدا کنیم.
صالحی خاطرنشان کرد: همچنین طی تلاش همکاران ما در راه آهن جمهوری اسلامی ایران طی دولت سیزدهم، توانستیم توقف واگن ها را در ایستگاه به ۶ ساعت کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ با دستیابی به ۴۵.۷ میلیارد واحد حمل (مجموع تن کیلومتر و نفر کیلومتر) نسبت به سال ۱۳۹۹ که شیوع کرونا بود، ۱۱ درصد پیشرفت داشته ایم.

 

ورود ۴۲۴۷ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی در دولت سیزدهم

مدیرعامل راه آهن اظهار کرد: در ۳۳ ماهه دولت سیزدهم، ۳۹۹۰ واگن باری نو تولید داخل با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تسهیلات مختلفی مانند تبصره ۱۸ که راه آهن توانست ایجاد کند، وارد شبکه ریلی شد.
صالحی عنوان کرد: این در حالی است که در ۳۳ ماهه پایانی دولت دوازدهم، ۱۹۶۰ واگن باری نو وارد شبکه ریلی شده بود که نشان دهنده رشد ۱۰۳ درصدی تولید واگن باری نو در دولت سیزدهم است.
وی تصریح کرد: در دولت شهید رئیسی ۹۱ دستگاه لکوموتیو نو و بازسازی شده به شبکه ریلی عرضه شد که در مقایسه با ۶۳ دستگاه لکوموتیو در ۳۳ ماهه پایانی دولت قبل، ۴۴ درصد رشد داشته است.

ممنوعیت تردد واگن های فاقد ترمز در شبکه ریلی

مدیرعامل راه آهن گفت: پیش از این حدود یک سوم واگن های باری در شبکه ریلی، بدون ترمز حرکت می کردند و از آنجا که ایمنی برای ما شرط اول بود، ممنوعیت تردد واگن های فاقد ترمز در شبکه ریلی به اجرا در آمد.
وی افزود: از ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲، با تلاشی جهادی در مجموعه راه آهن و با همراهی مالکین واگن ها، ۹۶۰۰ واگن فاقد ترمز نیز رفع عیب شد و با این اصلاح بسیار مهم توانستیم افزایش ایمنی، ترمز بهتر و کاهش چشمگیر فرار قطارها را شاهد باشیم.
به گفته صالحی؛ احداث و بهره برداری از ۶ جایگاه سوخت رسانی بهینه در یزد، چادرملو، مبارکه بافق، سیرجان و گار قم- احداث و بهره برداری از ۵ مرکز تعمیرات لکوموتیو در آپرین، گار قم، اهواز، یزد و شماره ۲ لکوموتیو مشهد- توجه به مراکز لجستیکی و احداث بندر خشک آپرین و انجام تمهیدات لازم برای تشکیل قطار باری کامل و سیر بیش از ۸۰ درصد قطار های باری به صورت کامل از دیگر اقداماتی است که در ۳۳ ماهه دولت سیزدهم انجام شد.

رشد ۲۵ درصدی حمل بار ریلی بین المللی در دولت سیزدهم

مدیرعامل راه آهن اظهار کرد: در دولت سیزدهم مجموع حمل بار بین المللی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت، ۹.۴ میلیون تن بوده که در مقایسه با ۳۳ ماهه دولت قبل با میزان ۷.۴ میلیون تن، رشد ۲۵ درصدی داشته است.
وی تاکید کرد: میزان ترانزیت طی این مدت، ۴.۹ میلیون تن بوده که در مقایسه با ۳۳ ماهه پایانی دولت دوازدهم با میزان ۳ میلیون تن، ۶۴ درصد رشد دارد.
صالحی بیان کرد: طی این مدت، برای اولین بار، بارهای زغال زرند کرمان، قند صادراتی هشتگرد و شیشه اردکان یزد، برای صادرات به ترکیه جذب حوزه ریلی شد.

حمل تمام ریلی زغال سنگ از روسیه به ایران با تعرفه یکسان

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ ریلی ایران، بیش از ۸۰۰ واگن کود پتاس به صورت تمام ریلی از مبدا روسیه و با طی ۴۸۰۰ کیلومتر به بندر عباس برای ارسال به هند، ترانزیت شد.
وی افزود: اتفاق مهم دیگر در دولت شهید رئیسی، حمل تمام ریلی زغال سنگ از روسیه با عبور از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان و ایران با تعرفه یکسان بود که موجب شد جذابیت این مسیر ریلی ۲۱ روزه در مقایسه با زمان ۵۰ روزه در مسیر دریایی بالا برود.
صالحی با اشاره به ظرفیت ۵ میلیون تن محموله استراتژیک حمل زغال سنگ و پتاس برای ترانزیت از مسیر ریلی ایران، خاطر نشان کرد: علاوه براین، در خرداد ماه امسال ۷۹ واگن زغال سنگ و در روز های ابتدایی تیرماه ۶۰ واگن دیگر از روسیه به ایران ترانزیت شد که در ادامه این میزان به ترانزیت بار با ۱۳۹ دستگاه واگن به مقصد هندوستان خواهد رسید.

اختصاص ۱۴۴۵ میلیارد تومان تسهیلات ارزان در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل راه آهن اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ از محل بند الف تبصره ۱۸، برای لکوموتیو، واگن باری و مسافری ۱۴۴۵ میلیارد تومان تسهیلات ارزان تخصیص دادیم که این میزان در سال ۱۴۰۲ به ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
صالحی با اشاره به استجازه نفت در دولت سیزدهم که به همت مرحوم سردار قاسمی و دکتر بذرپاش و همچنین شهید رئیسی و با موافقت مقام معظم رهبری صورت پذیرفت، تاکید کرد: با پیگیری های انجام شده، ۱۰ میلیارد دلار خارج از بودجه مصوب به حوزه ریلی اختصاص یافته است.
وی در ادامه، در پاسخ به پرسش خبرنگاری که عنوان کرد «قرار است نرخ بلیت قطار تا چه میزان افزایش پیدا کند؟»، اظهار داشت: افزایش نرخ بلیت مسافری، به حق است؛ اما آنچه ستاد تنظیم بازار تصمیم بگیرد، اعمال خواهد شد.
صالحی تاکید کرد: ما از بخش مسافری حمایت کرده ایم؛ زیرا خواسته آن ها معقول است و نرخ بلیت باید متناسب با هزینه هایش باشد.
مدیرعامل راه آهن، همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که پرسید «چه اقدامی برای افزایش بودجه راه آهن در سال جاری انجام داده اید»، عنوان کرد: ما توانستیم ظرف بودجه راه آهن را که از سال ۱۳۹۷ کوچک شده بود، بزرگ کنیم.
وی ضمن تاکید بر ضرورت ۵ برابری شدن بودجه راه آهن نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: حتی افزایش ۵ برابری بودجه راه آهن نیز جوابگوی نیاز راه آهن نخواهد شد.
صالحی در پایان، با بیان اینکه حوزه حمل و نقل به ویژه حوزه حمل و نقل ریلی، به استضعاف کشیده شده و مظلوم است، خاطرنشان کرد: ما آنچه را که وعده کرده بودیم در حال انجام هستیم؛ اما باید به خاطر داشت که اگر ظرف بودجه راه آهن بزرگ نشود، ۱۰ سال بعد نیز وضعیت راه آهن به همین گونه خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ریلی

    باسلام
    واقعا نمی دونیم چی بگیم اونچه ایشون میگن یعنی راه آهن کلا گل و ببل و سنبل است و در بهترین شرایط اما آنچه ما می بینیم وواقعی است راه آهن در نابودی کامل است زیر ساخت ها نگهداری نمی شود بازسازی و بهسازی خطوط تعطیل شده صورت وضعیت های پیمانکاران پرداخت نمی شود سانحه پشت سانحه و از بین رفتن آلات ناقله ریلی و زیر ساخت ها رکورد زده است بی انگیزگی کارکنان در بالاترین سطح است ونارضایتی از شخص ایشان هم در راه آهن بی سابقه است واقعا باید گفت در دولت سیزدهم بزرگترین دروغ گو همین ایشان هستند و با فاصله از دیگر رقبا در دولت پیشی گرفته اند
    راستی مگه قراره دولت بعدی هم باشه که قول میده که این میشه و آن میشه ؟!
    خداوند انشالله خودش راه آهن و کشور را از دست اینگونه مدیران دروغ گو وشانتاژ کار آزاد کند

  • ناشناس

    خدا را شکر می کنیم که روزهای آخر حضور میعاد صالحی در راه آهن است وگرنه باید شاهد به هدر رفتن این پولها می بودیم.

    • ناشناس

      خدا را که همیشه شاکر باشید اما جمله دومتان خیال خام است انشالله

  • امیرعلی

    خسته نباشید دکتر صالحی عزیز
    انشالله با قدرت و قوت ادامه خواهید داد

  • لکوموتیوران

    برای حقوق پرسنل مظلوم راه آهن چکار کردید؟ باید خجالت بکشی که حقوق یک لکوموتیوران که شب و روز نداره تعطیلات نداره زندگی نداره باید برابر یه کارگر سوپرمارکت یا کارگر نانوا باشه.. از ته دل از خدا میخوام هرچی زودتر از راه آهن بری و هرگز برنگردی جناب قاری قرآن دروغگو