بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

مواهب اتصال شرکت آهن و فولاد ارفع به ریل سراسری

افزایش ایمنی و کاهش هزینه های حمل و نقل تا افزایش قدرت صادرات از مواهب اتصال شرکت آهن و فولاد ارفع به ریل سراسری

مواهب اتصال شرکت آهن و فولاد ارفع به ریل سراسری
تین نیوز

شرکت آهن و فولاد ارفع با اتصال به ریل سراسری موفق به کاهش قیمت تمام شده خود می شود. البته این مجموعه با استفاده از این موضوع توان رقابتی خود در بازارهای صادراتی را افزایش می دهد. آن طور که پیداست باید میزان فروش داخلی و صادراتی این مجموعه با بهره برداری از فاز اول آن در سال ۱۴۰۳ با تغییرات مثبتی همراه شود و میزان سوددهی این مجموعه را افزایش دهد. اما بی شک بهره برداری از این پروژه مزایای دیگری به همراه دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از می متالز، بخش معدن و صنایع معدنی کشور قرار است در افق ۱۴۰۴ با رشد ۷ درصدی به میزان ۷۰۰ میلیون تن تولید داشته باشد درنتیجه سرمایه گذاری در توسعه حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در دستور کار دولت و شرکت های معدنی قرار بگیرد.

در بخش ریل تا افق ۱۴۰۴ نیاز به رشد سالانه ۲۲ درصدی برای تحقق حمل ۲۰۰ میلیون تن مواد معدنی و در بخش جاده نیاز به رشد سالانه ۸ درصدی برای تحقق حمل ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی داریم. درواقع افزایش حجم تولید در معادن و شرکت های صنایع معدنی باید حمل ونقل ریلی توسعه پیدا کند.

انتظار بخش معدن کشور این است که سهم ۷درصدی حمل مواد معدنی توسط ریل در افق ۱۴۰۴ به ۳۰ درصد (۲۰۰ میلیون تن) و سهم حمل جاده ای به ۷۰ درصد (۵۰۰ میلیون تن) برسد.

صنعت فولاد کشور برای افق ۱۴۰۴ که حالا کمتر از یک سال با آن فاصله داریم باید به تولید ۵۵ میلیون تن برسد که نیازمند تامین مواد اولیه از معدن تا واحد های تولیدی فولاد است. 

این در حالی است که امروز جاده ها و ناوگان حمل و نقل جاده ای چنین ظرفیتی در اختیار ندارند و تنها هزینه های تمام شده شرکت ها را افزایش می دهد. 

از سویی دیگر دولت باید برای بهره برداری از ظرفیت های معدن و صنایع معدنی برای توسعه حمل ریلی سرمایه گذاری کرده و این زیرساخت را گسترش دهد.

در غیر این صورت هزینه بهره برداری از ظرفیت های معدنی بالا می رود. امروز فعالان بخش معدن و صنایع معدنی در حوزه حمل ونقل مانند حوزه انرژی دست به کار شده و برای توسعه سرمایه گذاری کرده اند. 

شرکت آهن و فولاد ارفع نیز با سرمایه گذاری در حوزه حمل ونقل ریلی حالا به خط آهن سراسری متصل شده است که مزایای بسیاری به همراه دارد. 

طول کل خطوط ریلی ۲۱ کیلومتر است که در فاز اول ۹ کیلومتر آن افتتاح شده است. ظرفیت بار در این خط به میزان ۵.۵ میلیون تن در سال است. ارزش ریالی این پروژه ۸۵۰۰ میلیارد ریال است. 

بهره برداری از این پروژه دستاورد های زیادی برای شرکت آهن و فولاد ارفع به همراه دارد. 

افزایش ایمنی و کاهش هزینه های حمل ونقل 

حمل ونقل ریلی را باید یکی از ایمن ترین روش های جا به جای کالا دانست. شرکت آهن و فولاد ارفع با بهره برداری از این پروژه میزان ایمنی در حمل کالای خود را افزایش می دهد. فرسوده بودن ناوگان حمل ونقل جاده ای در کنار شرایط موجود در جاده می تواند بر افزایش آمار های تصادف موثر باشد، اما حالا این مجموعه با تمرکز بر پروژه حمل ریلی، ایمنی حمل ونقل خود را افزایش می دهد و می تواند در کاهش ترافیک و تصادفات جاده ای موثر باشد. 

بخش دیگر از این مزیت را باید در کاهش هزینه های حمل ونقل دانست که علاوه بر افزایش بهره وری زمان باربری را کاهش می دهد. این اتفاق بر میزان حاشیه سود آهن و فولاد ارفع تاثیر دارد و با کاهش قیمت تمام شده باعث می شود تا سوددهی در این مجموعه افزایش پیدا کند.

افزایش قدرت رقابت در بازارهای صادراتی 

همانطور که اشاره شد استفاده از حمل ریلی بر کاهش هزینه های تمام شده اثر داشته و در ادامه باعث می شود تا شرکت آهن و فولاد ارفع با قیمتی رقابتی در بازار های صادراتی حضور پیدا کند. حضور مداوم در کنار قیمت مقطوع دو فاکتور اصلی برای رقابت در بازار های صادراتی است. 

در کنار این موضوع باید به شرایط تحریمی نیز توجه داشت. وضع تحریم ها باعث شده تا ورود به بازار های صادراتی سخت باشد و رقابت دشوار شود، اما با کاهش قیمت تمام شده آهن و فولاد ارفع توان رقابتی خود را برای حضور در بازار های صادراتی افزایش می دهد و می تواند از برخی رقبا پیشی بگیرد. 

حفاظت از محیط زیست

اما نکته بسیار مهم در توسعه فعالیت های معدنی و صنایع معدنی حفظ محیط زیست است. محیط زیست یکی از رکن های اصلی توسعه پایدار است و شرکت های فولادی در سال های اخیر تلاش کرده اند تا با اقداماتی حفاظت از محیط زیست را در کنار توسعه صنعتی محقق کنند. استفاده از حمل ریلی نقش مهمی در کاهش آلایندگی های زیست محیطی دارد. شرکت آهن و فولاد ارفع با اتصال به خط آهن سراسری می تواند با حفظ محیط زیست گامی مهم در راستای توسعه پایدار بردارد. 

همانطور که مزیت های یاد شده نشان می دهد استفاده از حمل ریلی برای شرکت آهن و فولاد ارفع نقش مهمی در افزایش توان این مجموعه دارد، زیرا تامین مواد اولیه با سرعت و ایمنی بیشتر و هزینه کمتری انجام می شود و در نهایت محصول نهایی تولید شده نیز به موقع و با قیمتی مقطعوع به بازار های صادراتی می رسد.

امروز توسعه واحد های فولادی تنها شامل توسعه خطوط تولید نمی شود بلکه این مجموعه ها با ورود به بخش زیرساخت ها و سرمایه گذاری در آن، حضور خود در زنجیره ارزش فولاد را پررنگ تر می کند. آهن و فولاد ارفع در سال گذشته از تولید ۸۵۴،۰۶۸ تن شمش فولادی با رشد ۲.۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱، تولید ۱،۰۴۱،۶۲۲ تن آهن اسفنجی با رشد ۲.۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱، فروش ۸۵۲،۹۶۵ تن محصول نهایی در بازار های داخلی و صادراتی، صادرات محصولات نهایی بالغ بر ۲۹۷،۲۴۸ تن، دستیابی به بالاترین میانگین نرخ فروش در بین رقبای داخل کشور دست پیدا کرد.

حال با بهره برداری از فاز اول این پروژه می توان رشد در عملیات تولیدی، فروش و صادرات این مجموعه را پیش بینی کرد که در کارنامه ۱۴۰۳ محقق می شود. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.