افتتاح خط ریلی دوخطه بامدژ به اهواز نمایشی نیست + سند
در دولت سیزدهم ، بساط افتتاح های نمایشی برچیده شد و هیچ پروژهای بصورت نمایشی افتتاح نشد. تمامی پروژه ها از جمله دو خطه اهواز اندیمشک پس از طی کامل مراحل ساخت، تجهیز، تست، تعیین سرعت و تشکیل کمیسیون های تعیین سرعت و تحویل موقت و نیز سیر آزمایشی قطارهای باری و مسافری، مورد افتتاح رسمی قرار گرفتند.
در دولت سیزدهم ، بساط افتتاح های نمایشی برچیده شد و هیچ پروژهای بصورت نمایشی افتتاح نشد. تمامی پروژه ها از جمله دو خطه اهواز اندیمشک پس از طی کامل مراحل ساخت، تجهیز، تست، تعیین سرعت و تشکیل کمیسیون های تعیین سرعت و تحویل موقت و نیز سیر آزمایشی قطارهای باری و مسافری، مورد افتتاح رسمی قرار گرفتند.
به گزارش تین نیوز، سید مصطفی داوودی معاون فنی و زیربنایی راه آهن گفت: با تاکیدات مستمر دکتر صالحی مدیرعامل راه آهن ما در دولت سیزدهم هیچ پروژه ای را قبل از تکمیل و رسیدن به شرایط کافی و استاندارد افتتاح نکردیم.
داوودی افزود: افتتاح پروژه های ریلی بصورت نمایشی و ناقص سنتی بدی بود که تا قبل از دولت سیزدهم وجود داشت مانند افتتاح نمایشی راه آهن یزد_اقلید یا راه آهن شیراز_اصفهان یا راه آهن کرمان_زاهدان اما در طول دولت سیزدهم با سختگیری و تاکیدات مستمر مدیرعامل راه آهن هیچ پروژه ای را بدون داشتن شرایط استاندارد افتتاح نکردیم بلکه برای اطمینان بیشتر معمولا پروژه ها را چند ماه بعد از بهره برداری و اطمینان از تکمیل بودن تمامی جزییات افتتاح رسمی کردیم.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن درباره پروژه احداث خط دوم راه آهن اهواز_اندیمشک نیز توضیح داد: بخش اول این پروژه ۱۴۰ کیلومتری در سال ۱۳۹۶ در حدفاصل اندیمشک تا شوش افتتاح شد و پس از آن تا سال ۱۴۰۰ پروژه تقریبا متوقف شد تا جایی که حتی پیمانکار درخواست فسخ قرار داد را ارائه نمود. اما خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ توانستیم تعامل خوب و رو به جلویی با پیمانکار داشته باشیم و بدون فسخ قرار داد و بازگشت به نقطه اول، کار ادامه پیدا کرد. در نتیجه ۷۰ کیلومتر شوش تا بامدژ در اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور رییس جمور وقت یعنی شهید ریسی افتتاح شد.
داوودی درباره برخی شایعات و شبهات درباره افتتاح تکمیل و افتتاح پروژه خط دوم اهواز_اندیمشک نیز گفت: به لطف خدا هیچ پروژه ای را بصورت ناقص و نمایشی افتتاح نکردیم و خوب است اصحاب محترم صنعت ریلی و همچنین مردم عزیز در جریان باشند که خط دوم اهواز اندیمشک هم در بخش ۷۰ کیلومتری شوش_بامدژ که سال گذشته با حضور شهید رییسی افتتاح شد و هم بخش ۴۰ کیلومتری بامدژ_اهواز که ابتدای این هفته افتتاح شد به لحاظ استاندارد کاملا آماده بهره برداری بودند و سپس افتتاح شدند.
وی افزود: بخشش بامدژ_اهواز که روز شنبه افتتاح رسمی شد در بهمن ماه سال گذشته با حضور کمیسیون تعیین سرعت که متشکل از نمایندگان ادارات کل ایمنی، خط، سیر و حرکت و منطقه است سرعت استاندارد این خط را ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت اعلام نمود و این یعنی که خط آماده بهره برداری رسمی بود. سپس کمیسیون تحویل موقت که متشکل از نمایندگان دفتر مهندسی نظارت، خط، ارتباط و علائم، مشاور طرح و مدیرکل منطقه است از محور بازدید نمود و با تایید اتمام کار، صورتجلسه تحویل موقت که به منزله تاییدیه پایانی پروژه است امضا گردید.
بعبارت دیگر این پروژه از اردیبهشت آماده بهره برداری بوده و حتی قبل از برگزاری مراسم افتتاح رسمی بصورت آزمایشی توسط قطارهای باری و مسافری مورد بهره برداری قرار گرفته بود و اینکه بعضی بدون اطلاع و احتمالا از روی اغراض شخصی یا سیاسی این پروژه را ناقص اعلام کرده اند، شیطنت و دروغگویی است.
بر ادر گرامی جناب آقای داوودی
بر فرض که حرف شما درست مستند به همین صورت جلسه ای که اعلام کردید آیا صورت جلسه رفع نقص های اعلام شده در این صورت جلسه را دارید؟
خطی که با استاندارد 160 کیلومتر بر ساعت ساخته شده است چرا مجوز سیر فقط 120 کیلومتر بر ساعت را از کمسیون تعیین سرعت می گیرد؟آنهم در آستانه افتتاح آییا از نظر شما این نقص کار نیست؟
آیا این به معنای نقص خط نیست؟
دوست من شما به عنوان یک نفر با تجربه در حوزه خط می بایست واقعیت ها را بیان کنید محافظت از صندلی به قیمت مجیز گوئی برای میعاد صالحی شایسته شخصیت شما نمی باشد.
اگر دوست دارید به مستندات گذشته هم سری بزنید و گزارشات همین پیمانکار را در سالهای 96و 97 و98 نگاه کنید خواهید دید که کلاه گشادی را بر سر راه آهن گذاشته اند و شما هم چشم ها برویشان بستید.(البته چاره ای نداشتید چون زورتان بهش نمی رسید)
برادر عزیز توصیه آخر من اینست "آزاده باشید"
البته باید از زحمات شخص جنابعالی که در این سالها ها با مشکلات فراوان پرسنلی و بودجه ای و از همه بالاتر مدیر بالا سر ،بی تجربه و دیکتاتور توانستید دوام بیاورید و سعی خود را برای زنده نگه داشتن راه آهن انجام دهید تشکر کرد.
دقیقا در همین دوره مدیریتی میعاد صالحی بسیاری از کارهای نمایشی رواج پیدا کرد و اخلاق فاسد و زشت دروغ و جعل خبر برای تولید خبرهای بسیاری به کار گرفته شد. نمونه آنها که همه دروغ بودند:
راه اندازی اولین قطار ترانزیتی چین
راه اندازی اولین قطار ترکیبی مسافری تهران به کربلا
افتتاح خطوط مختلف
شکستن رکورد حمل مسافر
و ...
"به روباهه میگن شاهدت کیه میگه دمبم "
جالبه آقای داوودی برای اثبات حرف هاش به صورتجلسه داخلی خودشان با پیمانکارشان استناد می کنند
برادر عزیز کارشناسان را چی فرض کردی؟؟؟
جناب کارشناس ریلی! دقیقا آقای داوودی باید به چی استناد کنه؟؟ شما باید تایید کنی؟؟
ایشون که مشروعیتش مشخصه! شما و امثال شما و دیگر دوستان مافیای ریلی مشروعیت خودتون رو از کی میگیرید؟؟؟
باسلام
ضمن تشکر از کلیه عوامل پروژه به دلیل زحمات کشیده شده برای این پروژه قدیمی به عنوان مدیر این پروژه از ابتدا تا سال 1397 توضیحاتی را ارائه می کنم:
1-پروژه در زمان دلار 3000 تومانی و دولت آقای دکتر احمدی نژاد(سال 1391) با مبلغ 240 میلیار تومان بسته شد.
2- شروع پروژه سال 1393 بود یعنی دوسال بعد
3- در سال 1397 که بنده هنوز در راه آهن حضور داشتم به دلیل افزایش قیمت ارز پیمانکار تقاضای تعدیل در قیمت پروژه را ارائه داد که درست هم بود امکان ادامه کار با قیمت های سال 1391 امکان پذیر نبود.
4- بطور کلی در زمان عقد قرارداد هم به دلیل عقد قرارداد بصورت ترک تشریفات مناقصه،قیمت قرارداد نسبت به زمان خودش پائین بود .(شاهد مراجع معتبر در آن زمان)
آنچه بعد از بیرون آمدن خودم از مجموعه راه آهن پیگیری می کردم این بود که پروژه به دلیل همین مشکلات مالی عملا از سال 1397 تا سال 1400 متوقف بود
البته باید اشاره نمود یکی از دلایل طولانی شدن پروژه ابلاغ کارهای خارج از حیطه پروژه توسط مدیران اسبق راه آهن در دولت قبل بود که عملا باعث توقف شد و نهایتا این افزایش قیمت ها مزید بر علت شد که کلا پروژه متوقف شود
بعد ها به همت همکاران راه آهن و با تائید شورای عالی فنی برای تغییر در قیمت ها که به حق هم بود پروژه شروع و با تزریق نقدینگی مناسب مجددا فعال شد
باید توجه داشت که تائید قیمت جدید با پیشنهاد پیمانکار تائید مدیر طرح و تاید نهائی شورای عالی فنی انجام می شود و تاثیر کارفرما یعنی راه آهن خیلی در این پروسه زیاد نیست
همه دوستا با تجربه می دانند که فعال کردن یک پروژه متوقف که عوامل اولیه آن هم عوض شده باشند بسیار مشکل است و لذا اینکه همکاران آقای مهندس داوودی دوست عزیز بنده توانستند با توجه به مشکلات متعدد این پروژه را مجددا فعال کنند و به اتمام برسانند جای تقدیر وتشکر دارد
توضیح لازم است که در سال 1397 خیلی از کارها شاید شده بود لیکن پروژه به دلایلی که گفته شد و دلایل بی شمار دیگر قابل راه اندازی و افتتاح نبود و نیاز به انجام امور تکمیلی و تزریق نقدینگی و همچنین جبران ضرر های پیمانکار داشت
کار بزرگی آنهم در منطقه خوزستان انجام شده و امیدواریم مبارک مردم خوب خطه خوزستان هم باشد
لازم است منذکر شوم مجددا که شروع یک پروژه متوقف شده به مراتب سخت تر از شروع یک پروژه از ابتدا می باشد و بابت تکمیل کار از کلیه عومال ممنونیم
ضمن اینکه شخصا حس خوبی دارم که پروژه ای که زمانی توسط بنده شروع شد حالا به دست دوستانم تمام شده .
خدمت به مردم عزیز خطه خوزستان به نظرم بسیار بار ارزش است .
خارج از موارد ومسائل سیاسی که این روزها خیلی پر رنگ مطرح می شود جای تشکر از کلیه عوامل رادارد.
در انتها هم توضیح می دهم این توضیح تنها برای شفاف سازی نوشته شده لطفا بنده را به جانبداری و اینگونه مسائل متهم نکنید چون طول خدمت 31 ساله من دیگر جای اینگونه موارد را ندارد که بخواهم انجام دهم ونیازی هم به انجام این کارها ندارم.
چقدر خوب و ارزشمند است که جناب آقای فرهودی و امثاله کامنت میگذارند و با توضیحات مفصل و مکفی، صحت و سقم ماجرا را بیان میکنند و راه را بر سوء استفاده هر کارشناس خودخوانده و مغرضی می بندند!
چند روز دیگر اربعین شروع میشه قطارهای خالی که زوار اربعین ازآن استقبالی نکردند به خوزستان سرازیر میشه ای کاش در تابستان که مردم خوزستان در بهدر دنبال بلیت مشهد و تهران بودن یک دو قطار اضافه می کردن ولی دریق از یک قطار فقط شوی تبلیغاتی برای اربعین و کربلا تا از این کار به جای برسند