◄ پورسیدآقایی: امکان رقابت بین جاده و راه آهن با افزایش بار محوری، امکان پذیر است
تین نیوز | در آخرین شنبه از دهمین ماه سال جاری، 26 دی ماه، جلسه اتاق فکر ریلی با حضور مدیران صنعت ریلی کشور در ساختمان راه آهن با محوریت بررسی راهکارهای افزایش بارمحوری و بار طولی در راه آهن برگزار شد.
به گزارش تین نیوز، در این جلسه، محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن، مهرداد تقی زاده رییس اتاق فکر ریلی، سید حسن موسوینژاد مدیر عامل رجا، وحید علیقارداشی مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن، عباس قربانعلی بیک معاون سابق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن و جمعی از کارشناسان، مدیران و فعالان شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی حضور داشتند.
در این نشست، پورسیدآقایی با اشاره به برنامه های راه آهن در خصوص افزایش بار محوری، گفت: باید بر این تاکید کنم که یکی از اولویت های راه آهن افزایش سهم راه آهن از حمل بار است.
وی ابراز داشت: از منظر رقابتی، در حوزه بازرگانی افزایش بار محوری تنها جایی است که امکان رقابت بین جاده و راه آهن را دارد. دراین بخش است که جاده توان رقابت با راه آهن را نخواهد داشت.
مدیرعامل راه آهن عنوان داشت: در جاده، ما امکان تغییر بار محوری را نداریم و استاندارد مشخصی وجود دارد، لذا راه آهن می تواند با افزایش بار محوری و افزایش سهم حمل و نقل و کاهش هزینه های حمل و نقل به صرفه تر عمل کند. پس باید در این حوزه دقت بیشتری کرد.
معاون وزیر راه در ادامه در تشریح اظهارات خود با ارائه مثالی بیان داشت: امروزه اگر در واگن هایی که در حال حمل با کانتینر از بندر هستند - با فرض اینکه که روی هر واگن دو کانتینر قرار گیرد - اگر چهار واگن قرار دهیم (به صورت دو طبقه) نتیجه این است که هزینه ها خیلی افزایش نخواهد یافت ولی میزان جابجایی دو برابر خواهد شد.
وی تصریح کرد: در معدن هم همینطور است. اگر بشود در این حوزه میزان بار محوری را افزایش داد کرایه دوبرابر خواهد شد در حالی که حق دسترسی، ثابت است.
پورسیدآقایی با بیان اینکه در این مقوله نباید تنها به بحث خط پرداخت، عنوان داشت: ما باید خط، ناوگان، اتصالات، واگن، لوکوموتیو و همه را با هم در یک پکیج مورد توجه قرار دهیم.
مدیرعامل راه آهن عنوان داشت: امروزه بار محوری خطوط جدیدی که در حال اجرا هستند، 30 تن در نظر گرفته شده است، و سعی بر این است که واگن های خطی پر را بر روی خط های جدید و واگن های خالی را بر روی محورهای قدیمی تر که 22.5 تن هستند سیر دهیم. البته به مرور باید بار محوری خطوط قدیمی تر هم افزایش یابد.
وی ابراز داشت: واگن های ما هنوز تغییر نکرده است. با افزایش بار محوری در خطوط دوم باید به فکر واگن های بخش خصوصی نیز بود زیرا آنها طبیعتا باید از واگن هایی که بتوانند بار 30 تنی را جابجا کنند، استفاده نمایند.
پورسیدآقایی افزود: لوکوموتیو ها هم باید قدرتمندتر شوند تا بتواند واگن های 30 تنی را به تعداد کافی بکشند. این کارهایی است که در حال انجام است و امیدواریم بتوانداثر مهمی در اقتصاد حمل و نقلی کشور داشته باشد.
در ادامه این جلسه عباس قربانعلی بیک معاون سابق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن گفت: اینکه ما به دنبال افزایش بار محوری هستیم اتفاق بسیار خوبی است اما باید توجه داشت در همین راستا در کشور ما مستنداتی در خصوص افزایش بار طولی موجود نیست و اتفاق خاصی رخ نداده است.
وی ادامه داد: اگر در برنامه های خود فقط بخواهیم به بار محوری توجه کنیم بهره وری مناسب نخواهیم داشت لذا تقاضا داریم که به مقوله بار طولی هم در برنامه های راه آهن توجه شود.
شایان ذکر است در این جلسه، موضوعات دیگری همچون افزایش جهشی سهم حمل بار کانتینری در بندر شهید رجایی مورد بررسی قرار گرفت.