◄ در سیل لرستان پل 100ساله ماند پل دوساله خراب شد
پل دوساله کاکارضا در جاده الشتر-خرمآباد که دو سال پیش به بهرهبرداری رسید در سیل اخیر تخریب شد، درحالیکه پل قدیمی که در مجاورت پل جدید قرار داشت با عمر 100ساله صدمه ندیده است. خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با اعلام این خبر افزود: گروهی از کارشناسان بهمنظور تعیین علت تخریب پل جدید کاکارضا در اثر وقوع سیل درحالیکه پل قدیمی آسیبندیده به این منطقه فرستادهشدهاند.
پل دوساله کاکارضا در جاده الشتر-خرمآباد که دو سال پیش به بهرهبرداری رسید در سیل اخیر تخریب شد، درحالیکه پل قدیمی که در مجاورت پل جدید قرار داشت با عمر 100ساله صدمه ندیده است. خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با اعلام این خبر افزود: گروهی از کارشناسان بهمنظور تعیین علت تخریب پل جدید کاکارضا در اثر وقوع سیل درحالیکه پل قدیمی آسیبندیده به این منطقه فرستادهشدهاند.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، خادمی با اشاره به اینکه برآورد اولیه خسارات واردشده به شبکه ارتباطی کشور ناشی از وقوع سیل حدود دوهزار و 600 میلیارد تومان است، اظهار کرد: تصور میکنیم که در بررسیهای دقیقتر میزان این خسارت حدود هزارمیلیارد تومان دیگر افزایش یابد که مربوط به استانهای گلستان، مازندران، ایلام، لرستان و خوزستان است و استان لرستان بیشترین خسارت وارده را متحمل شده است.
او در پاسخ به اینکه به چه علت پلهای قدیمی با بیش از ۱۰۰ سال ساخت تخریب نشدهاند؛ اما شاهد فروپاشی پلهایی هستیم که بعضاً دو سال از زمان ساخت آنها میگذرد؟ تصریح کرد: اینگونه نیست که همه پلهای قدیمی سالم مانده و پلهای جدید تخریبشده باشند. باید بدانید اکثر پلهایی که در مسیر کشکان و سیمره از خرمآباد تا پلدختر قرار داشتند تخریبشدهاند و این موضوع به علت بالا بودن شدت بارندگی و فشار سیل است.
خادمی با اشاره به اینکه پلها برای دورههای زمانی مختلف و بهطور مثال بازههای زمانی ۳۰ و یا ۱۰۰ ساله طراحی میشوند، گفت: پلها براساس آئیننامه راهسازی احداث میشوند و همانگونه که میدانید قالب آنها در آبراهها و در معرض سیل برای دوره زمانی ۳۰ ساله طراحی میشوند علت بالا نبودن میزان دوره زمانی ساخت آنها این است که توجیه اقتصادی ندارند و در آئیننامه راهسازی نیز این مسئله مدنظر قرارگرفته است.
او همچنین با اشاره به اینکه عمده تلاش در استانهای سیلزده بر این مبناست که از طریق ایجاد سیل بندها مانع از رخ داد سیل در مناطقی شویم که احتمال جمع شدن آب وجود دارد، گفت: در مسیر اهواز، اندیمشک که تراکم اصلی جادهای شمال به جنوب خوزستان در آن وجود دارد، متأسفانه به طول ۲۵ کیلومتر شاهد آبگرفتگی مسیر هستیم و در جابجایی بار ترانزیتی از بندر امامخمینی، بندر خرمشهر و بندر آبادان به مرکز کشور به دلیل قطع شدن جاده اخلال ایجادشده است.
خادمی بابیان اینکه حدود ۴۰ تا ۴۲ هزار وسیله نقلیه سبک و سنگین از این مسیر عبور میکردند، گفت: حدود هشتهزار و ۵۰۰ تریلر و ماشین سنگین بارهای بندری را از طریق این جاده به مرکز کشور انتقال میدادند که با توجه به آبگرفتگی جاده، کل شبکه حملونقل استان دچار مشکل شده است و مسیر اهواز، شوشتر، دزفول و اندیمشک به سمت پل زال و خرمآباد را جایگزین کردیم؛ اما با توجه به بار ترافیکی این مسیر محور شلوغ شده و تردد بهکندی صورت میگیرد.
او همچنین به وضعیت ریلی استان خوزستان در محور اهواز اندیمشک اشاره و خاطرنشان کرد: مسیر ریلی شمال به جنوب که خوزستان را به مرکز کشور متصل میکرد با ۲۰ کیلومتر آبگرفتگی همراه شده و ریل و جاده در این مسافت به زیر آب رفتند، چراکه در مسیر موازی یکدیگر قرار دارند و سیلاب هر دو محور را دچار مشکل کرده است و سه کیلومتر از مسیر ریل به زیر آبرفته است.