اتصال بیشترین مرکز استان به شبکه ریلی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در اولین روز از هفته دولت گفت: سال ۱۴۰۲ رکورد دار افتتاح طولانی ترین آزادراه کشور و اتصال بیشترین تعداد مرکز استان به شبکه ریلی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در اولین روز از هفته دولت گفت: سال ۱۴۰۲ رکورد دار افتتاح طولانی ترین آزادراه کشور و اتصال بیشترین تعداد مرکز استان به شبکه ریلی است.
به گزارش تین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیراله خادمی با تبریک فرا رسیدن هفته دولت در گزارشی اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم و برنامه های بهره برداری از انواع راه ها تا پایان سال جاری را ارایه داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اتصال سه مرکز استان در سال ۱۴۰۲ به شبکه ریلی را رکوردی در توسعه خطوط راه آهن در کشور اعلام کرد و گفت: با افتتاح مسیرهای ریلی رشت انزلی، همدان سنندج و میانه اردبیل تا پایان سالجاری به همراه مسیر ریلی بستان آباد خاوران که خردادماه سال جاری به بهره برداری رسید سه مرکز استان در یکسال به شبکه متصل می شود که تاکنون در توسعه خطوط ریلی بی سابقه بوده است.
وی هدف گذاری توسعه شبکه ریلی کشور تا پایان دولت سیزدهم را ۱۳۳۵ کیلومتر اعلام کرد و گفت: تا پایان دولت علاوه بر طرح های ذکر شده راه آهن مبارکه سفید دشت شهرکرد به طول ۹۰ کیلومتر، راه آهن سبزوار مشهد به طول ۴۵ کیلومتر، راه آهن بیرجند یونسی به طول ۵۰ کیلومتر، راه آهن چابهار زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر و دورود خرم آباد به طول ۱۱۵ کیلومتر دیگر طرح هایی هستند که تا پایان دولت مردمی آماده بهره برداری می شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه افتتاح راه آهن رشت کاسپین را یکی دیگر از برنامه های سال جاری در حوزه ریلی دانست و اظهار داشت: این مسیر ریلی با برقراری ارتباط ریلی میان شمال و جنوب کشور یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بین آسیای میانه و اروپا است که افتتاح آن بنادر خلیج فارس را از طریق خطوط ریلی به بنادر شمالی در غرب دریای خزر متصل می کند و بدین ترتیب امکان حمل ونقل ترکیبی (دریایی ریلی) فراهم می شود.
خادمی برنامه وزارت راه و شهرسازی در توسعه شبکه آزادراهی کشور تا پایان سالجاری را تکمیل ۲۷۱ کیلومتر اعلام کرد و گفت: افتتاح آزادراه اصفهان شیراز به طول ۲۱۰ کیلومتر با هدف تحول حمل و نقل جاده ای در جنوب کشور به ارزش روز ۲۰ هزار میلیارد تومان رکورد افتتاح طولانی ترین آزادراه کشور را از آن خود می کند. همچنین آزادراه منجیل رودبار به طول ۸ کیلومتر، آزادراه مراغه هشترود به طول ۲۹ کیلومتر و آزادراه تبریز صوفیان به طول ۲۴ کیلومتر طرح های آزادراهی قابل افتتاح تا پایان سال جاری است.
وی با اشاره به ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر آزادراه در حال بهره برداری در کشور ادامه داد: درحال حاضر یک هزار و ۳۸ کیلومتر مسیر جدید در حال احداث و یک هزار ۸۸۲ کیلومتر نیز در دست مطالعه قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افتتاح ۳۸۹ کیلومتر راه و بزرگراه در هفته دولت را هدیه دیگری از دولت مردمی دانست و گفت: تا پایان سالجاری ۷۵۰ کیلومتر راه و بزرگراه به بهره برداری می رسد که ۱۹۷ کیلومتر آن تا پایان شهریور ماه خواهد بود.
خادمی همچنین خبر داد: عملکرد دولت سیزدهم تا پایان شهریور ماه احداث ۱۸۳۵ کیلومتر راه و بزرگراه است که از این میزان ۸۸۰ کیلومتر آن بزرگراه و ۹۵۵ کیلومتر نیز احداث راه اصلی و بهسازی است.
به گزارش شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، وی تاکید کرد: بیشتر این پروژه ها در کریدورهای بزرگراهی غرب، جنوب، مناطق کمتر توسعه یافته و گلوگاه های ترافیکی قرار دارد که طبق اولویت بندی و برنامه زمان بندی به بهره برداری می رسند.
ماموریت وزارت راه توسعه حمل و نقل است و اگر راه و جاده میسازد باید به افزایش حمل و بار و مسافر منجر بشود و الا این کار هدر دادن منابع است و باید تعطیل شود.وصل کردن مراکز استان ها به ریل و احداث فلان کیلومتر اتوبان که نشد آمار. ریلی را که به شیراز و همدان و رشت بردید در ماه چند مسافر میبَرد؟ ریلی که به هرات بردید چند تن بار میبَرد؟ بفرمایند در این دولت و آن دولت چند تن بار حمل شد و چند نفر مسافر؟ وزارت راه باید پاسخگو باشد که چرا سهم ریل در حمل بار زیر ده درصد است و چرا به 30 درصد برنامه نرسید؟