امنیت پروازها حاصل تعامل تمام ارگانهای فرودگاه است
پنجم دی سالروز تأسیس سپاه حفاظت هواپیمایی است. در سال 1363 بود که امام راحل فرمان تشکیل این واحد حفظ امنیت فرودگاهها و هواپیماهها را صادر کرد و از آن سال تاکنون این مجموعه به فعالیت خود ادامه داده و توانسته است در انجام ماموریت خود به طور کامل موفق باشد.
در آستانه این روز، جانشین سپاه حفاظت هواپیمایی در گفتگو با روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران درباره تاریخچه شکلگیری این واحد گفت: بعد از انقلاب دشمنان نظام تصمیم گرفتند که نظام را ناکارآمد و ناامن نشان دهند و به کارهای زیادی مانند به راهاندازی جنگ تحمیلی، اختلاف افکنی میان اقوام و دیگر اقدامات مانند هواپیما ربایی توسط گروهکهای معاند دست زدند. در نیمه اول سال 1363 انجام چهار مورد هواپیما ربایی باعث شده بود که خطوط هوایی ایران ناامن شوند و این موضوع در سطح جهان بازتاب زیادی پیدا کرد. به همین دلیل حضرت امام خمینی(ره) به صورت شفاهی دستور دادند که سپاه در فرودگاهها مستقر شود و هیچ هواپیمایی بدون حضور محافظ در آن پرواز نکند.
سرهنگ پاسدار غلامرضا میرزایی با تأکید بر اینکه "این ماموریت حساسی بود که برعهده سپاه گذاشته شد و باید خود را با ویژگیهای این ماموریت و فضای تخصصی صنعت هوانوردی وقف میداد" گفت: از آنجایی که سپاه در این زمینه کم تجربه بود، نیروی مشترکی از سپاه، حراست شرکت هواپیمایی ایران ایر و واحد نوهد ارتش جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت که سپاه پس از سه ماه خود را تقویت کرد و نوهد کنار رفت و حدود یکسال بعد هم حراست ایران ایر جدا شد و سپاه به طور مستقل امور را در دست گرفت.
وی با بیان اینکه در سالهای 63 و 64، 26 مورد درگیری در هوا به وجود آمد که با از خودگذشتگی نیروهای امنیت پرواز همگی خنثی شدند، گفت: با دعای خیر امام و شهیدان، مقام معظم رهبری و از خودگذشتگی و ایثار همکاران توانستهایم در انجام این ماموریت 100 درصد موفق عمل کنیم و تاکنون حدود 70 شهید در این راه دادهایم.
صنعت هوانوردی یک صنعت بینالمللی است و کشورهای مختلف در همه زمینهها باید از قوانین و قواعد سازمانهای مربوطه تبعیت کنند. سرهنگ میرزایی نیز در این باره گفت: ما فعالیت و ماموریت خود را براساس استانداردها و قوانین بینالمللی انجام میدهیم و همه موارد مربوط به اسناد مرتبط بینالمللی را رعایت و اجرا میکنیم. در این زمینه در سال 1386 در جریان بازدید سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) از ایران یک سری ایرادات گرفته شد که در بازدید بعدی در سال 1391 با توجه به اینکه همه آن ایرادات رفع شده بود، نمره خوبی را کسب کردیم.
کسب تجربه و انتقال آن از طریق آموزش، نقش بسیار زیادی در توانمندسازی افراد در انجام وظایف و ماموریتهایشان دارد. جانشین سپاه حفاظت هواپیمایی در این باره نیز گفت: در خلال این سالها تجربه امنیت پرواز افزایش یافته و با گذراندن دورههای تخصصی، اکنون این واحد به یکی از مقتدرترین گاردهای پرواز در منطقه تبدیل شده است. ما سعی میکنیم برای آموزش، تجربیات مشابه خارجی را نیز مطالعه کنیم اما بیشتر از تجربیات داخلی و اتفاقاتی که در ایران افتاده است، استفاده میکنیم. حتی در گذشته درخواستهایی از کشورهای منطقه برای انتقال تجربیات داشتیم اما به دلیل اینکه بحثهای امنیتی از حساسیت زیادی برخوردارند، این همکاریها انجام نشد.
سرهنگ پاسدار میرزایی اعتقاد دارد گستره ماموریت سپاه حفاظت هواپیمایی را صنعت هوانوردی تعریف میکند و با رشد تعداد هواپیماها و شرکتهای هواپیمایی باید امنیت پرواز نیز همپای صنعت رشد کند و از نظر منابع انسانی و امکانات خود را با آن تطبیق دهد.
وی ادامه داد: در زمان تأسیس گارد مراقبت پرواز، تنها دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و آسمان با 26 فروند هواپیما فعال بودند و امروز حدود 18 شرکت هواپیمایی با 260 فروند هواپیما در حال فعالیتند و ما در این سالها خود را با نیازهای صنعت هماهنگ کردهایم و از این به بعد هم باید بتوانیم همپای رشد آن رشد کنیم.
وی درباره فرآیند بازرسی امنیتی در ایران گفت: بر اساس روند کاری، از زمانی که مسافر وارد فرودگاه میشود، توسط نیروی انتظامی بررسی میشود و پس از آن در گیت بازرسی توسط سپاه مورد بازرسی قرار میگیرد و در زمان پرواز نیز نیروهای مراقبت پرواز در هواپیما کار خود را ادامه میدهند.
سرهنگ پاسدارغلامرضا میرزایی در مقایسه روند بازرسی امنیتی بین ایران و کشورهای پیشرفته چنین توضیح داد: در دنیا فرآیند بازرسی امنیتی از فروش بلیت آغاز میشود؛ به این شکل که وقتی فردی اقدام به خرید بلیت میکند، سیستمهای اطلاعاتی و امنیتی تمام سوابق فرد را بررسی میکنند و در صورت وجود مشکل در سابقه وی، در بازرسیها و حتی در انتخاب صندلی وی در هواپیما هم دقت میشود.
برای اینکه یک سفر امن انجام شود،عوامل حفاظت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه و حراست شرکتهای هواپیمایی با یکدیگر همکاری میکنند. جانشین سپاه حفاظت هواپیمایی با بیان این موضوع، درباره لزوم تعامل میان ارگانها گفت: هیچ مجموعهای به تنهایی نمیتواند در انجام وظایف خود موفق باشد. در فرودگاه نیز ارگانهای مختلفی کار میکنند که مانند حلقههای زنجیر به هم پیوسته هستند و با کمک یکدیگر کار میکنند و اگر یکی از این حلقهها سست باشد، زنجیر پاره میشود. بنابراین ما باید به فکر تقویت این حلقه باشیم و باید میان واحدها تعامل وجود داشته باشد که خدا را شکر با مدیریت خوبی که در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و یکایک فرودگاهها وجود دارد، شاهد روند خوبی در این زمینه هستیم.