◄ باگذشت زمان ارزش باند بتنی 29 راست مهرآباد مشخص میشود
مدیرکل سابق فرودگاه مهرآباد اعتقاد دارد که انتخاب روکش بتنی برای باند 29 راست بهترین گزینه بوده است و ارزش این باند باگذشت زمان بیشتر مشخص میشود.
مدیرکل سابق فرودگاه مهرآباد که در زمان وی پروژه بازسازی باند 29 راست انجام شد، در مورد دلیل انتخاب روکش بتنی برای این باند با اشاره به اینکه بیشتر فرودگاههای اروپا و روسیه بتنی هستند، گفت: در زمان تصمیمگیری برای انتخاب روکش باند با توجه به مزایای باند بتنی اجماع مسئولان بر روکش بتنی بود؛ چراکه در فرودگاهی مانند مهرآباد که ترافیک زیادی دارد میطلبد از روکشی برای باند استفاده شود که عمر بیشتری داشته باشد. باند آسفالت حدود 30 سال عمر میکند درحالیکه باند بتنی 60 سال عمر میکند و باگذشت زمان نیز مقاومت آن افزوده میشود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، علی رستمی با تاکید بر اینکه اعتقاد دارد باند 29 چپ مهرآباد هم باید باروکش بتنی بازسازی شود، گفت: باند بتنی اگر درست اجرا شود بسیار خوب است و خوشبختانه در مهرآباد با توجه به تجربهای که در فرودگاههای تبریز و رامسر داشتیم و با توجه به اینکه مرکز تحقیقات راه و شهرسازی هم بخشی از نظارت را بر عهده گرفت و در کل نظارت مستمر و بهتری داشتیم این پروژه بهخوبی اجرا شد.
رستمی در مورد ایده ساخت روکش ترکیبی برای این باند توضیح داد: اگر باند را ترکیبی میساختیم یعنی بخشی بتنی و بخشی آسفالت نهایتا طول عمر آن تا 40 سال بالا میرفت اما هرگز دو برابر نمیشد. از طرفی هم تمام مشکل باند فرودگاه مهرآباد تنها مربوط به Tuch down zone، (محل ضربه زدن هواپیما در حین فرود) نبود که بخواهیم تنها آن بخش را بتنی کنیم. باند بهطورکلی خسته بود و نقاط مختلف آن مدام دچار مشکل میشد.
وی در مورد مسئله آبهای زیرسطحی در فرودگاه مهرآباد گفت: آبهای زیرزمینی وقتی سطحش بالا بیاید برای روکش آسفالت بسیار مضر است زیرا رطوبت، آسفالت را از بین میبرد و وقتی زیرسازی انباشته از آب شود رویه زود خراب میشود.
موضوع این است که بیشتر خرابی روکش باندهای فرودگاههای ما به دلیل عدم زهکشی مناسب است. در مهرآباد هم کانال زهکشی وجود ندارد ولی باند بتنی اجراشده دارای زهکشی است و جالب این است که بتن هرچه بیشتر آب بخورد محکمتر میشود و حتی بعد از 60 سال از روز اول هم محکمتر خواهد بود و به مقاومت نهایی خود میرسد.
معاون بهرهبرداری شهر فرودگاهی امام در مورد نگهداری باند بتنی مهرآباد گفت: نگهداری باند بتنی شرایط خاص خود را دارد و باید برای آن دستورالعمل نوشته شود. باند بتنی نیازمند تجهیزات خاص خود است و برای برفروبی و آبکردن یخها باید از تجهیزات و موارد مخصوص استفاده شود تا به باند آسیبی نرسد. باید درزهای باند با آیرولاستیک پر شود و بهموقع آنها را تعویض کرد تا آب به زیر باند نرود، بهخصوص در زمان سرما که یخ میزند و به بتن صدمه میزند.
وی با تاکید بر اینکه طول عمر باند بتنی به نگهداری درست آن بستگی دارد، گفت: تکنولوژی اصلاح و ترمیم این باند بهمراتب دقیقتر از آسفالت است. ما آسفالت را باید از بازار بخریم و از کیفیت ترکیبات آن اطمینان نداریم اما در این تکنولوژی برای ترمیم، بتن با یک چسب خاص ترکیب میشود و در قسمت موردنظر ریخته میشود که حتی از سطح باند بتنی هم محکمتر میشود.
رستمی در مورد پرهزینه بودن تجهیزات لازم برای باند بتنی گفت: مهرآباد فرودگاه پرترافیکی است و نیازمند خرید تجهیزات لازم برای برفروبی و نگهداری باند است تا بتواند در مواقع برفی و یا آسیبدیدگی بهسرعت باند را آماده عملیات کند؛ برای همین هزینه تجهیزات افزایش مییابد اما در درازمدت این بهصرفه خواهد بود و دیگر مشکلات باندهای آسفالت را نخواهد داشت.
مدیرکل سابق فرودگاه مهرآباد در مورد برخی نظرات در مورد سفتی باند بتن نسبت به باند آسفالت گفت: باند بتن سفتتر از باند آسفالت است اما این باعث نمیشود که از مزایای آن چشمپوشی کنیم وگرنه اروپا و روسیه هم باندهای خود را بتنی نمیکردند. ما در یک مدتزمان بهصورت آزمایشی باند را عملیاتی کردیم و خلبانانی که سابقه پروازهای خارجی و تجربه نشستوبرخاست بر روی باندهای بتنی را داشتند از کیفیت این باند ابراز رضایت کردند، اما برای خلبانانی که تجربه باند بتنی ندارند طبیعی است که در ابتدا با آن ناآشنا باشند که قاعدتا پس از مدتی کوتاه به آن عادت میکنند و نحوه فرود خود را چنان تنظیم خواهند کرد که کمترین تنش برای مسافران به وجود آید.
رستمی با تاکید بر اینکه این باند سرمایه ارزشمندی برای فرودگاه مهرآباد است، ادامه داد: من چهار سال مدیرکل مهرآباد بودم و از روی علاقه این مسئولیت را پذیرفتم. در فرودگاهی که روزانه بیش از 400 پرواز دارد اقدام به بستن یک باند و بازسازی کردن آن کار راحتی نیست در مقابل کار سادهتری بود که بخواهم در مدتی کمتر از یک ماه روکش باند را آسفالتریزی مجدد کنیم که این هرگز یک کار اساسی و بلندمدت نمیشد.
عضو هیاتمدیره شرکت شهر فرودگاهی امام با اشاره به اینکه در حین ساخت باند توجه زیادی به محیطزیست شده است، گفت: با توجه به اینکه باید اول روکش آسفالت باند کنده میشد حجم عظیمی از نخالههای آسفالت به وجود میآمد که محیطزیست را به مخاطره میانداخت. برای همین با محاسبات دقیق تراشههای آسفالت را با ترکیب باسیمان، در لایههای زیرین باند بکار بردیم که ازنظر اقتصادی هم کار باصرفهای بود.