◄ فرودگاههای ایران در چهل سالگی انقلاب
فرودگاه مهرآباد به دلیل واقعشدن در پایتخت کشور به عنوان پرترافیکترین فرودگاه کشور در رونق اقتصادی و صنعت توریسم و گردشگری و فعالیت سیاسی، اجتماعی و امنیتی از جایگاه ویژهای برخوردار است؛ بهطوریکه در 12 بهمن سال 1357 به قدمگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی تبدیل شد و طلوع فجر انقلاب را نوید داد.
فرودگاه مهرآباد به دلیل واقعشدن در پایتخت کشور به عنوان پرترافیکترین فرودگاه کشور در رونق اقتصادی و صنعت توریسم و گردشگری و فعالیت سیاسی، اجتماعی و امنیتی از جایگاه ویژهای برخوردار است؛ بهطوریکه در 12 بهمن سال 1357 به قدمگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی تبدیل شد و طلوع فجر انقلاب را نوید داد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی فرودگاه بینالمللی مهرآباد، به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و به منظور بیان دستاوردهای ایران در این سالها، روابطعمومی فرودگاه بینالمللی مهرآباد اقدام به تهیه و انتشار گزارشی از روند توسعه و فعالیت فرودگاه مهرآباد کرده است. در این بخش اطلاعات مربوط به این فرودگاه را میخوانیم.
در تهران دریکی از روزهای سال 1296 شمسی در اواخر جنگ جهانی اول مردم تهران برای اولین بار شاهد پرواز بر فراز آسمان تهران شدند این هواپیما توسط روسها از طریق بندر انزلی به وسیله اتومبیل به تهران حمل شده بود و پس از سوار کردن قطعات توسط خلبان روسی بر فراز تهران در ارتفاع پایین پرواز کرد و چون فرودگاهی وجود نداشت در میدان مشق (محل امور خارجه) به زمین نشست. زمان گذشت تا اینکه در سال 1328 نیروی هوایی در فرودگاه مهرآباد با 20 فروند هواپیما شروع به کار و انجام عملیات پروازی کرد.
فرودگاه مهرآباد در زمینی به مساحت 517 هکتار قرارداد و دارای دو باند 29 راست و باند 29 چپ با طولهای بیش از 4000 متر و دو اپرون شرقی (با ابعاد 546 در 219 متر) و اپرون غربی (با ابعاد 650 در 321 متر) است که ظرفیت پارک بیش از 54 هواپیما را داراست.
مهرآباد پرترافیکترین فرودگاه و یکی از بزرگترین فرودگاههای ایران است که امکان نشست و برخاست همه نوع هواپیما را داراست و از وجود سامانههای کمک ناوبری ILS، NDB، دو دستگاه VOR، یک دستگاه DVOR، پنج دستگاه DME و سیستمهای نظارتی رادار PSR REYTON و REYTON MMSA و اتوماسیون ARIYA –REYTON بهره میبرد که این امکانات و تجهیزات موجب ایمنی و استانداردسازی پروازها شده است.
مهرآباد دارای شش ترمینال است که از ترمینال 1، 2 و 4 برای پروازهای خروجی، از ترمینال 2 و 6 برای پروازهای ورودی، از ترمینال 3 به عنوان satandby و از ترمینال کرو برای عوامل پروازی استفاده میشود که به منظور کاهش ایستایی و ترافیک و تسهیل در گردش کار مسافری شرکتهای هواپیمایی در ترمینالهای مختلف به امر عملیات پروازی میپردازند.
در مهرآباد در 9 ماهه سال جاری، 95 هزار و 155 نشست و برخاست انجامشده است که طی آن بیش از 12 میلیون و 900 هزار مسافر اعزام و پذیرش و حدود 76 میلیون و 500 کیلوگرم بار و مرسوله پستی ارسال و پذیرششدهاند.
این فرودگاه قبل از انقلاب اسلامی دارای دو ترمینال 1 و 2 بود که همه عملیات پروازی خارجی و داخلی از این دو ترمینال انجام میشد اما در طول سالهای پس از انقلاب شاهد اجرای طرحهای ساخت ابنیه و سامانههای کمک ناوبری، تجهیز فرودگاه و ترمینالها احداث پارکینگها و همچنین مسیرهای دسترسی مسافران به ترمینالها بوده است. از اقدامات مهم میتوان به احداث چهار ترمینال اشاره کرد که دو ترمینال آن مختص به عملیات حج، ترمینال 1 و 2 مخصوص پروازهای خارجی و ترمینال 4 و 6 مخصوص پروازهای داخلی بود که به مرور زمان بعضی از ترمینالها به دلیل انتقال پروازهای خارجی به فرودگاه امام تغییر کاربری داده است.
در جریان بهسازی و نوسازی باندهای این فرودگاه، باند 29 راست به دومین باند بتنی کشور تبدیل شد و باند 29 چپ نیز به زودی بهسازی و نوسازی خواهد شد این دو باند به کلیه امکانات و تجهیزات استاندارد دنیا مجهز هستند و سیستم روشنایی آن از بهترین سامانههای روشنایی است.
توسعه اپرون مهرآباد بعد از انقلاب انجام شد و اپرون شرقی به 140 هزار مترمربع افزایش و سامانههای چراغهای تقرب دقیق PALS و ILS و سامانههای رادار در ایستگاههای هوانوردی افزایشیافتهاند. در ضمن 17 ایستگاه هوانوردی به سامانههای کمک ناوبری در کوشک بزم و نصرت و ده نمک و ورامین افزودهشده است.
از پروژههای مهم در راستای تسهیل و گردش مسافری و کاهش ترافیک در منطقه مهرآباد بعد از انقلاب میتوان به احداث پارکینگ در ترمینال 4 و مقابل ترمینالهای 2 و 1 اشاره کرد که اکنون ظرفیت پارکینگهای فرودگاه مهرآباد بیش از 7500 خودرو رسیده است.
فرودگاه برای افزایش کیفیت خدمات فرودگاهی و ارتقای کمی و کیفی این خدمات اقدامات قابل توجهی انجام داده است که میتوان به احداث اماکن تجاری بهسازی و نوسازی و احداث سرویسهای بهداشتی، احداث نمازخانههای زیبا با سبک و معماری اسلامی، بهسازی و نوسازی ترمینالها، تجهیز ترمینالها به امکانات ترمینالی از جمله کانترهای پذیرش بار تسمه نقالهها، بهروزرسانی سیستم مرکز تلفن و سامانه جامع 199 فرودگاه مهرآباد، ساماندهی و افزایش حملونقل عمومی (تاکسیرانی و اتوبوسرانی)، ساماندهی محاوط فرودگاهی، افزایش بیش از 7000 هکتار فضای سبز، نصب تابلوهای اطلاعرسانی لندساید و ایرساید ترمینالها، بهروزرسانی و اصلاح شبکههای هوایی و ظرفیتسازی TMA تهران، اصلاح شبکههای روشنایی کلیه قسمتها فرودگاه، نصب ایربریجها در ترمینالهای 1 و 2 (که در حال انجام است)، افزایش و تجهیز ماشینآلات فرودگاهی و خودروهای بهروز و با استاندارد جهانی ایمنی و آتشنشانی، خرید سامانههای تأسیساتی موتور ژنراتورها و موتورهای دیزلی IMKW اشاره کرد.
همچنین تجهیز و بهروزرسانی سامانهها و زیرساختهای تاسیساتی و نیز تجهیزات ارتباطی فرودگاه به فیبر نوری، تجهیز و بهروزرسانی سامانههای ارتباطی و مخابراتی بهروز دنیا، تعمیرات و بهروزرسانی کلیه سامانههای الکترونیکی بدون اتکا به کشور سازنده و حتی در مواردی ساخت تجهیزات هوانوردی و رسیدن به خودکفایی ملی، بهسازی سطوح پروازی ایجاد شبکه گازرسانی و گسترش برقرسانی و همچنین اقدامات کاهش مصرف انرژی با تغییر سامانههای روشنایی و هوشمند سازی کنتورهای برق، احداث ساختمان تکنیکال بلاک جدید و ساختمان ایمنی و آتشنشانی و همچنین احداث ساختمان پست برق 29 /11 و نصب دستگاههای مولد برق اضطراری و موتوربرق جدید از دیگر اقدامات این فرودگاه است.