بیش از ۲۰۰ پروژه فرودگاهی در سطح کشور فعال است
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای تامین امنیت فرودگاه ها خبر داد و گفت: برنامه احداث ترمینال ۱۰۰ هزار مترمربعی فرودگاه بینالمللی مهرآباد در شأن مردم و شرکت فرودگاه هاست و این پروژه در دو فاز اجرا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای تامین امنیت فرودگاه ها خبر داد و گفت: برنامه احداث ترمینال ۱۰۰ هزار مترمربعی فرودگاه بین المللی مهرآباد در شأن مردم و شرکت فرودگاه هاست و این پروژه در دو فاز اجرا خواهد شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از سایت خبری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، حمیدرضا سیدی در همایش مدیران کل ستادی و فرودگاهی کشور که امروز در هتل ترانزیت فرودگاه بین المللی مهرآباد آغاز شد، در چهار محور عملیات زمستانی، برنامه هفتم توسعه و امنیت فرودگاهی با تأکید بر امنیت سایبری و رعایت قانون محاسبات عمومی و آیین نامه مالی و معاملاتی شرکت در خصوص پروژه ها و خرید در سال جاری سخن گفت.
وی خطاب به مدیران فرودگاهی با تأکید بر پیگیری جذب کامل اعتبارات تخصیص یافته به پروژه ها، افزود: اگر پروژه ای برای سال ۱۴۰۲ قابل تعریف است، مدیران فرودگاهی از امروز به دنبال مصوبات هیات مدیره، مجوزها و اجرای فرایندها باشند.
بیش از ۲۰۰ پروژه فرودگاهی در سطح کشور فعال است
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰۰ پروژه عمرانی و تجهیزاتی در فرودگاه های تمام کشور در حال اجراست و به استثنای دو پروژه، امروز پروژه ای نداریم که گره آن باز نشده باشد و در همه فرودگاه ها از سقز و گناباد تا فرودگاه پرترافیک بین المللی مهرآباد، پروژه ها در حال اجرا هستند. به دنبال پروژه های غیرضروری و فاقد توجیه اقتصادی کافی نیستیم و بر اجرای پروژه های ضروری برای خدمت رسانی متمرکز شده ایم.
سیدی افزود: برنامه احداث ترمینال ۱۰۰ هزار مترمربعی فرودگاه بین المللی مهرآباد در شأن مردم و شرکت فرودگاه هاست و این پروژه در دو فاز اجرا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها همچنین در خصوص احداث مرکز پشتیبان مرکز کنترل فضای کشور، به پیگیری تهیه نقشه ها برای رسیدن به مرحله مناقصه اشاره کرد.
سیدی همچنین از اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای تامین امنیت فرودگاه ها خبر داد.
پروژه باند ۲۹ چپ مهرآباد الگوی پروژه ها باشد
در این همایش علی قاسم زاده - عضو هیات مدیره و راهبر عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران - با اشاره به ضرورت داشتن روحیه جهادی در انجام پروژه های عمرانی گفت: بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد پروژه ای بود که به صورت جهادی و شبانه روزی در مدت زمان به مراتب کوتاه تر از آنچه در نظر گرفته شده بود، به بهره برداری رسید و این پروژه می تواند الگوی خوبی برای تمام پروژه های فرودگاهی باشد.
وی با اشاره به اهمیت سرعت بخشیدن به پروژه ها از سوی مدیران فرودگاهی گفت: به هیچ عنوان منتظر نباشند که یک مدیر از ستاد شرکت فرودگاه ها به محل پروژه اعزام و مشکل آن ها را حل کند بلکه مدیران فرودگاهی باید به صورت روزانه پیگیر پروژه ها باشند.
راهبر عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه ها با بیان اینکه زمین محل پروژه نباید برای مدت طولانی در اختیار پیمانکار باشد، گفت: فرودگاه ها با همکاری کمیته های امنیتی، پیش از آغاز پروژه و ورود پیمانکار، موانع احتمالی که موجب فرسایش پروژه می شود را برطرف کنند.
دقت و نظارت هرچه بیشتر مدیران فرودگاهی و ستادی در حسابرسی مالی
همچنین حسن امجدی - عضو هیات مدیره و راهبر معاونت توسعه مدیریت و منابع شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران - خواستار دقت و نظارت هر چه بیشتر مدیران فرودگاهی و ستادی در مقوله حسابرسی مالی شد و گفت: اگر حسابرسی مالی از سوی مدیران ستادی و فرودگاهی جدی تر گرفته شود، بخش اعظم مشکلات مالی و قانونی در این حوزه برطرف خواهد شد.
وی خواستار جلوگیری از تکرار برخی مشکلات احصا شده پیشین در حوزه حسابرسی مالی شد و توجه به آن را باعث سرعت گرفتن کارها دانست؛ همچنین به شفاف سازی درباره عقد قرارداد بیمه تکمیلی کارکنان پرداخت و از حذف واسطه ها در این زمینه خبر داد.
بازنگری در نرخ پارکینگ فرودگاهی
ابراهیم مرادی - عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و راهبر فرودگاه بین المللی مهرآباد - نیز در این همایش خواستار بازنگری در نرخ پارکینگ های فرودگاهی شد و گفت: در حالی که یکی از درآمدهای غیرهوانوردی فرودگاهی از پارکینگ های فرودگاهی به دست می آید، از سال ۱۳۹۴ تاکنون این نرخ تغییر نکرده است و ضرورت دارد این نرخ پایین بازنگری و به روز رسانی شود. از مدیریت و همکاران معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه ها نیز در این راستا خواستار همفکری و کمک به حل این مشکل هستم.
وی برای جلوگیری از تضییع اموال عمومی در عرصه فرودگاهی گفت: اکنون هزینه نگهداری و حفظ اموال فرودگاهی بسیار زیاد است و از سوی دیگر، فرایند طولانی برای فروش آنها وجود دارد. این موضوع هم هزینه زیادی روی دست فرودگاه ها می گذارد و هم این اموال در گذر زمان تضییع می شود. بر این اساس پیشنهاد می شود با واگذاری قانونی برخی از این اموال نظیر صندلی ها به سایر دستگاه های دولتی که اتفاقا مورد استقبال هم قرار گرفته است، این معضل را به شیوه ای صحیح حل کنیم.
تلاش برای اخذ گواهینامه فرودگاهی فرودگاه های بین المللی
معاون عملیات فرودگاهی گفت: با جدیت بدنبال ایجاد استانداردهای سازمان هواپیمایی برای اخذ گواهینامه فرودگاه های بین المللی هستیم.
فرشید گلیج اظهار کرد: فرودگاه های بین المللی تا تیرماه ۱۴۰۳ موظف به دریافت گواهینامه هستند، این در حالی است که از هم اکنون بدنبال ایجاد و ارتقای استانداردهای سازمان هواپیمایی و اخذ گواهینامه برای تعدادی از فرودگاه های بین المللی تا پایان سال هستیم.
وی گفت: فرودگاه ها مقوله استانداردها و دریافت گواهینامه با جدیت و بصورت جهادی پیگیری کنند.
گلیج درخصوص آخرین وضعیت اداره کل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی گفت: همه روزه نیروهای این اداره کل در حال فعالیت هستند. در همین راستا خوشبختانه در عمل جلوتر از مصوبات و برنامه ها هستیم.
گلیج در خصوص سفرهای استانی خاطرنشان کرد:تمام مصوبات سفرهای استانی با جدیت پیگیری می شود و امور مصوب طبق زمان مشخص باید انجام شود.
وی در پایان با اشاره به وضعیت قرارداد پروژه های فرودگاهی تاکید کرد: مدیران فرودگاه ها در خصوص رفع معارضات و موانع پروژه ها اقدام جدی داشته باشند.
تابع جماعت: دولت، وزارتخانه و شرکت بر رضایتمندی مسافران حساس است
معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی ضمن تاکید بر توجه هرچه بیشتر به افزایش رضایت مندی مسافران فرودگاهی، به معرفی فرودگاه های برتر در این زمینه پرداخت.
امیرحسین تابع جماعت با بیان اینکه یکی از ملاک های مورد توجه در بودجه بندی سال آینده فرودگاهی، موضوع رضایتمندی مسافران است،
گفت: دولت مردمی و همچنین وزارت راه و شهرسازی و مدیریت ارشد شرکت فرودگاهها توجه ویژه ای به افزایش سطح رضایتمندی مسافران فرودگاهی دارد و روی این موضوع حساس است و مدیران فرودگاهی بایستی در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهند.
به گفته تابع جماعت، فرودگاههای اصفهان، بندرعباس، مهرآباد، تبریز، شیراز، مشهد، زاهدان، اهواز و یزد، فرودگاه های حائز رتبه های نخست تا نهم در جدول رتبه بندی ASQ هستند.
وی از حوزه اطلاع رسانی به مسافران به عنوان مشکل اصلی در فرودگاههای کشور یاد کرد.
تابع جماعت با اشاره به استقبال 38 شرکت دانش بنیان از فراخوان شرکت فرودگاهها برای استفاده از توان و دانش این شرکت ها، افزود: پس از بررسی طرح های این 38 شرکت، با 24 شرکت جلسات تخصصی را برگزار کرده ایم و امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسیم. از مدیران فرودگاهی هم می خواهیم تا این فراخوان و زمینه های تعامل را به شرکت های دانش بنیان استانی خود به طور کامل معرفی کنند.
سرعت بخشیدن به فرایند واگذاری اماکن فرودگاهی برای پیشگیری از مشکلاتی نظیر تمدید قرارداد با بهره برداران، تلاش ها و برنامه ریزی های صورت گرفته برای افزایش درآمدهای غیرهوانوردی، هماهنگی انجام شده با سازمان هواپیمایی کشوری برای دریافت اطلاعات و آمار سریع مسافران، به روز رسانی و بازنگری تعرفه خدمات فرودگاهی، ضرورت هماهنگی مدیران فرودگاهی با اداره کل بازرگانی ستاد در زمینه واگذاری اماکن خارج از ترمینال فرودگاهی ، رونمایی از سامانه سجاب در آینده نزدیک و اقدام برای ساخت 24 هتل فرودگاهی به دنبال امضای تفاهم نامه میان شرکت فرودگاهها با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، از دیگر موضوعاتی بودند که معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در این همایش به آنها اشاره کرد.