◄ مدیرعامل شرکت فرودگاه ها: فرودگاه جدیدی ساخته نمی شود
در حال حاضر ظرفیت فرودگاه های کشور از ظرفیت ناوگان بیشتر است و ما درصدد توسعه فرودگاه های تحت مالکیت هستیم و بر این اساس هر سه ماه یک بار ۸۰۰ میلیارد پروژه فرودگاهی بهره برداری خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: طبق اساسانامه شرکت فرودگاه ها هیچ فرودگاه جدیدی ساخته نمی شود.
به گزارش تین نیوز، در حال حاضر ظرفیت فرودگاه های کشور از ظرفیت ناوگان بیشتر است و ما درصدد توسعه فرودگاه های تحت مالکیت هستیم و بر این اساس هر سه ماه یک بار ۸۰۰ میلیارد پروژه فرودگاهی بهره برداری خواهیم کرد.
حمیدرضا سیدی صبح امروز در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در ششمین نمایشگاه حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد، ضمن اعلام این خبر گفت: ده پروژه فرودگاهی به ارزش ۴۵۰ میلیارد تومان در دهه فجر بهره برداری می شود که بزرگترین آن فرودگاه گناباد است به مدت ۳۰ سال بلاتکلیف مانده بود.
وی با بیان اینکه ماموریت شرکت فرودگاه ها در دو بخش احداث و توسعه فرودگاه و ارائه سرویس های ناوبری تعریف می شود، اظهار داشت: مسئولیت توسعه ۵۳ فرودگاه کشور با شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است. در عین حال مسئولیت ناوبری هوایی تمامی فرودگاههای مالکیتی و غیر مالکیتی بر عهده شرکت فرودگاههاست.
وی ادامه داد: در حوزه ناوبری هوایی از طریق سامانه های متعدد حدود ۱۲۰ سامانه در پهنه ایران زمین خدمت رسانی انجام می شود. به طوری که ۱۵۰۰ پرواز روزانه از طریق مرکز کنترل و برج مراقبت فرودگاههای سراسر کشور سرویس ناوبری ارائه می شود.
سیدی با بیان اینکه همه اولویت های ما در فرودگاه ها مبتنی بر دو شاخص کلیدی یعنی ایمنی و امنیت است، گفت: طی هشت ماه گذشته۲۴ میلیون مسافر از طریق ۵۳ فرودگاه کشور جابجا شدند که نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش مسافر داشته ایم و تا پایان سال امیدواریم ۴۰ درصد افزایش را رقم بزنیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با اشاره به اینکه در سال جاری باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد به عنوان بزرگترین پروژه فرودگاهی کشور به ارزش ۷۵۰ میلیارد تومان که یکی از استانداردترین باندهای خاورمیانه است بهره برداری شد، گفت: تجربیات ساخت این باند به کتاب تبدیل شده و در اختیار دانشگاهها گذاشته می شود.
وی از بهره برداری از ۱۰ پروژه بزرگ فرودگاهی به ارزش ۴۵۰ میلیارد تومان در دهه فجر خبر داد و گفت: هر سه ماه یک بار حدود ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح خواهد شد و پیش بینی می کنیم تا هفته دولت ۱۸۰۰ میلیارد تومان پروژه در دست اجرا به بهره برداری برسد.
وی ادامه داد: در حال حاضر بزرگ ترین پروژه پیش رو افتتاح فرودگاه گناباد است که ۳۰ سال بلاتکلیف بود و دهه فجر به بهره برداری می رسد.
سیدی گفت: در حوزه تامین تجهیزات فرودگاهی نیز با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها همکاری می کنیم که مهمترین آن ساخت یک دستگاه رادار با همکاری دانشگاه اصفهان به ارزش ۲۴ میلیارد تومان است. برای تجهیزات روشنایی باند نیز با دانشگاه خواجه نصیر برای یکی از فرودگاههای کشور همکاری می کنیم که در سال ۱۴۰۲ انشاله مورد بهره برداری واقع شود. این پروژه یک پروژه ملی و دانش بنیان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص احداث فرودگاه ها جدید گفت: بر اساس اساسنامه شرکت فرودگاهها که در اسفند سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد، این شرکت ماموریتی برای احداث فرودگاه جدید ندارد مگر در مواردی که توجیه اقتصادی داشته باشد که در حال حاضر هیچ منطقه ای توجیه اقتصادی برای احداث فرودگاه ندارد مگر فرودگاه چابهار که دولت بخواهد در دستور کار قرار بگیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت فرودگاههای کشور بیش از ناوگان است و ظرفیت امروز توان پوشش ۵۵۰ فروند هواپیما را دارد در حالی که امروز یک سوم این ناوگان را در اختیار داریم. ما در حال حاضر ما به دنبال توسعه فرودگاههای تحت مالکیت و تامین ناوگان برای فعال کردن فرودگاههای کوچک مثل جاسک و گناباد و... هستیم.
وی در خصوص احداث ترمینال جدید فرودگاه مهرآباد گفت: فرودگاه مهرآباد ۱۷۰۰ هکتار اراضی دارد که تنها ۱۷۰ هکتار آن در اختیار این فرودگاه هست و ۹۰ درصد در اختیار دیگران به بهانه های مختلف برای استفاده های خاص است در حالی که سنگ بنای مهرآباد برای استفاده عمومی و مسافران گذاشته شد. از سال ۱۳۳۷ تا امروز آنچه در مهرآباد در جهت توسعه اتفاق افتاده وصله پینه و ایجاد سوله صنعتی برای پذیرش مسافران بوده که اصلا در شان مردم نیست.
سیدی گفت: ۱۵ سال است که فرودگاه مهرآباد را فقیر و ضعیف نگه داشته اند به امید اینکه یک فرودگاه بزرگ در خارج از تهران ساخته شود و این فرودگاه تعطیل شود اما فرودگاه مهرآباد هیچ گاه تعطیل نمی شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها گفت: باید فرودگاه مهرآباد را نه بعنوان یک فرودگاه بین المللی که به عنوان یک فرودگاه داخلی توسعه دهیم و دنبال این هستیم که فرودگاه مهرآباد را احیا کنیم. مهرآباد در حال حاضر در حوزه ایرساید مناسب است اما در حوزه ترمینالی در شان مردم نیست.
وی اظهار داشت: برای ترمینال جدید یکصد هزار مترمربعی مهرآباد مشاور گرفتیم و امیدواریم تا هفته دولت سال آینده طراحی به سرانجام برسد و کلنگ این ترمینال در هفته دولت زده شود.
به گفته سیدی در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از اراضی مهرآباد برای احداث ترمینال را در اختیار داریم و باید ۳۰ درصد مابقی را آزاد کنیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها در خصوص بروزرسانی سامانه های کمک ناوبری گفت: هیچ کدام از سامانه های ناوبری و کمک ناوبری منقضی نشده است و هواپیمای فلایت چک به صورت دوره ای مَشغول وارسی پروازی این دستگاه هاست. از دیدگاه فنی شاید عمر برخی سامانه ها ۲۰ سال باشد اما ما مدام با وجود تحریم در حال بروز رسانی دستگاه ها هستیم. نمونه اش هم راداری است که برای آبادان بومی سازی می شود. در حال حاضر رادار شیراز در حال نصب در ارتفاعات است. دانشگاه اصفهان نیز بیش از ۸۰ درصد از ساخت رادار را پیش برده است و از نصب آخرین رادار که کشک بزم است سه سال می گذرد. بنابراین در این حوزه ما همیشه به دلیل ایمنی و امنیت در حال فعالیت هستیم.
سیدی همچنین در خصوص میزان بدهی ایرلاین ها گفت: بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه ها تقریبا بروز شده است مگر سه شرکت هواپیمایی که حدود دو هزار میلیارد تومان بدهی دارند و این مساله حقوقی بین این شرکت ها و دولت است که می بایست مرتفع شود.
سیدی در پایان در خصوص وضعیت نامناسب حقوق و مزایای کارکنان، بخصوص کارکنان بخش عملیاتی فرودگاه در بخش مراقبت پرواز، نیز اظهار داشت: ما تابع قوانین خدمات کشوری هستیم و البته در سال ۱۳۹۵ مجلس قانونی را تصویب کرد که طی ۵ سال گذشته اجرا نشده و ما در حال حاضر آیین نامه های آن را تدوین کرده ایم و برای مجمع شرکت ارسال کردیم و امیدواریم تا پایان سال و نهایتا شروع سال جدید به سرانجام برسد تا تحولی در زمینه حقوق و مزایای کارکنان این شرکت روی دهد.
استانداردترین باندهای خاورمیانه!!