بازدید سایت : ۸۳۱۱۷

آغاز به کار دومین هواپیمای وارسی پرواز کشور

دومین هواپیمای وارسی پرواز (فلایت چک) کشور پس از اتمام مراحل خرید، به کشور وارد شد و به صورت رسمی فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرد.

آغاز به کار دومین هواپیمای وارسی پرواز کشور
تین نیوز

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: دومین هواپیمای وارسی پرواز (فلایت چک) کشور پس از اتمام مراحل خرید، به کشور وارد شد و به صورت رسمی فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، رضا نخجوانی ­مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه دومین هواپیمای وارسی پرواز (فلایت چک) کشور پس از اتمام مراحل خرید، به کشور وارد شد و به صورت رسمی فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرد، گفت: این هواپیما پس از انجام مراحل ثبت قانونی پروازی در سازمان هواپیمایی کشوری، با اجرای عملیات وارسی پروازی سایت رادار تنگ ریز در استان فارس که از نوع MSSR/PSR با پهنای عملکرد ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع در جنوب کشور است، فعالیت خود را آغاز کرد.

نخجوانی افزود: بهره برداری از این هواپیمای راهبردی با دو اولویت عملکردی در فرآیند عملیات وارسی پروازی انجام خواهد شد که در مرحله نخست، عملیات وارسی پروازی مربوط به سامانه های راداری و بصری و انجام طرح ها و دستورالعمل های پروازی است و مرحله دوم، مربوط به انجام عملیات وارسی پروازی سامانه های ناوبری و کمک ناوبری فرودگاه ها و مسیرهای پروازی در کشور است.

وی افزود: با توجه به این که سایت رادار تنگ ریز برای افتتاح و بهره برداری نیازمند تنظیم (کالیبراسیون) و صحت سنجی معیارهای عملکرد است، این ارزیابی پروازی توسط دومین هواپیمای فلایت چک که به تازگی وارد کشور شده است، در هفت روز به انجام رسید و فرآیند ارسال داده های عددی به دست آمده برای سیر مراحل تکمیلی بهره برداری به مبادی مربوط انجام شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها با اشاره به ارزش افزوده هواپیمای فلایت چک جدید برای صنعت هوانوردی گفت: افزایش ایمنی، سرعت و دقت در انجام عملیات وارسی پروازی را می توان ارزش افزوده هواپیمای فلایت چک جدید دانست.

نخجوانی تاکید کرد: پس از سانحه تنها هواپیمای فلایت چک سازمان هواپیمایی کشوری در اواخر سال ۱۳۹۲، برای انجام عملیات وارسی پروازی در کشور ناچار به استفاده از هواپیمای فلایت چک و متخصصان سایر کشورها با تبعات مالی و امنیتی بودیم، اما از سال ۱۳۹۶ تاکنون این عملیات های پروازی با تکیه بر دانش نیروهای متخصص داخلی اعم از خلبانان، مهندسان FIS و پرسنل فنی و مهندسی و با استفاده هواپیمای کینگ ایر i۳۵۰ به انجام می رسد و در قیاس عملکرد پروازی، عملیاتی را که نیروهای خارجی در ۱۳۰ ساعت پروازی انجام می دادند، متخصصان داخلی در ۳۰ ساعت، بازه زمانی کمتر و با کیفیت برتر به سرانجام می رسانند.

وی گفت: با توجه به پراکندگی فرودگاه ها و تجهیزات هوانوردی در کشور، بدون شک با بهره بردن از دو هواپیمای فلایت چک شاهد انجام عملیات وارسی پروازی به موقع و با معیارهای عملکردی دقیق خواهیم بود و این موضوع مهم موجب افزایش بهره وری دستگاه ها و تجهیزات ناوبری کشور خواهد شد. این در حالی است که در آینده نه چندان دور نیز به دنبال افزایش تعداد این نوع هواپیمای راهبردی هستیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها هواپیمای فلایت چک را ظرفیت استراتژیک برای صنعت هوانوردی کشور دانست و گفت: اگر صنعت هوانوردی را یک زنجیره در نظر بگیریم، هواپیمای فلایت چک را می توان حلقه راهبردی آن دانست، زیرا فعالیت این زنجیره مشروط به تایید عملکرد سامانه های ناوبری و تجهیزات فرودگاهی مرتبط به این امر توسط متخصصان گروه وارسی پروازی است.

نخجوانی با اشاره به فراهم شدن امکان تعمیر و نگهداری و خدمت رسانی شبانه روزی هواپیمای فلایت چک گفت: انجام عملیات پروازی با این هواپیمای راهبردی کشور نیازمند به روزرسانی مداوم و آموزش مستمر نیروهای متخصص شاغل در این حوزه است و متخصصان ایرانی با ایثار و تعهد، خودشان را بر اساس قوانین و مقررات دانش روز هوانوردی دنیا در این عرصه نزدیک کرده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.