حلقه نظارت در کاهش آلایندگی
مصوبه و کارگروههایی در سازمان محیطزیست درباره صنایع آلایندهای مستقر در شهر هستند که باید مدیریت شوند و به محدوده خارج از شهر منتقل شوند حتی شهرداری هم در بحث صنایع درونشهری قوانین و مقرراتی دارد که بحث بسیار مهمی است
مسعود زندی*: مصوبه و کارگروههایی در سازمان محیطزیست درباره صنایع آلایندهای مستقر در شهر هستند که باید مدیریت شوند و به محدوده خارج از شهر منتقل شوند حتی شهرداری هم در بحث صنایع درونشهری قوانین و مقرراتی دارد که بحث بسیار مهمی است
که امروز نیز در صنعت مطرح شده، متاسفانه تعداد بسیار زیادی از صنایع و کارگاهها در تهران و خارج از شهر تهران داریم که زیر نظارت هیچ دستگاهی نیستند حتی مجوز تاسیس و بهرهبرداری هم ندارند. مدیریت این مجموعه یکی از چالشهای اصلی شهر تهران است، واحدهای بسیاری اعم از ریختهگری و واحدهایی که فعالیت غیرقانونی دارند هستند. همچنین فعالیتهای اقتصادی و صنعتی متفرقهای در اطراف شهر تهران در جریان است که مدیریت نمیشوند. از این رو موضوع چالش بسیار اساسی صنایع بدون مجوز است که در تهران فعالیت میکنند. بنابراین لازم است که بهدقت شناسایی شوند زیرا برخی از این واحدها آلاینده نیز هستند و دستکم میتوان از راه قانونی با آنها برخورد کرد. اینها واحدهایی هستند که هیچ اهرم قانونی برای برخورد با آنها وجود ندارد، به همین منظور شناسایی آنها مهم است. همچنین در بخش آلودگی هوا باید توجه داشت که خودروهای فرسوده و آلاینده از مشکلاتی است که در شهر تهران خودنمایی میکنند و چندان به آن توجه نمیشود. این موضوع بیشتر به خودروهای قدیمی مربوط میشود که دارای استاندارد نیستند. بهعنوان نمونه سرویس ادارهها، خودروهای واحدهای نظارتی و بسیاری دیگر.... استاندارد ندارند و در گذشته براساس استاندارد هم تولید نشدهاند، متاسفانه در داخل شهر هم تردد دارند.خوشبختانه در قانون هوای پاک که مصوب شده در یک بند خرید و فروش خودروهای فرسوده ممنوع شده است. حتی تردد این خودروها هم مشمول جریمه میشود. این قانونها در کاهش آلودگی هوا میتواند تاثیرگذار باشد. بنابراین باید نظارت بر فعالیتها و اجرای دقیق قوانین و مقررات بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
* سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست