جانمایی بیش از 30 پهنه احداث هابهای ترکیبی در طرح آمایش مراکز لجستیک
مدیرکل دفتر طرح جامع و مدلهای حملونقل معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی در جریان بازدید از سایت شرکتهای تهران و غرب انبارهای عمومی و خدمات گمرکی گفت: نسبت به طراحی مدل ریاضی جانمایی مراکز لجستیک اقدام شده و بیش از 30 پهنه جهت احداث هاب های ترکیبی در قالب طرح آمایش مراکز لجستیک در سراسر کشور جانمایی شده است.
«مهدی صفری مقدم» مدیرکل طرح جامع و مدلهای حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی طی بازدید از سایت شرکت های تهران و غرب انبارهای عمومی و خدمات گمرکی با مدیران عامل این شرکت ها به گفتوگو پرداخت .
به گزارش تین نیوز، در این بازدیدها که با هدف ارزیابی توانمندی و زیرساخت های موجود شرکت های تهران و غرب صورت گرفت، «حسن غلامعلی فلاح» معاون عملیات و امور گمرکی و «محمد اکبری» معاون برنامه ریزی و اقتصادی از شرکت مرکزی انبارهای عمومی و خدمات گمرکی و همچنین مدیریت و کارشناسانی از گروه مهندسی لجستیک دفتر طرح جامع و مدل های حمل و نقل، صفری مقدم را همراهی می کردند .
«دبیر ستاد مراکز لجستیک» وزارت راه و شهرسازی در نشست جانبی این بازدید با تاکید بر مزیت های استفاده از حمل ترکیبی (ریلی- جاده ای)، گفت: در طول یک سال گذشته و با شکل گیری گروه مهندسی لجستیک در بدنه وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی هایی با هدف کاهش قیمت تمام شده ملی حمل بار در کشور صورت گرفته است که اتصال راه آهن به مراکز عمده بار و جانمایی و احداث هابهای لجستیکی ترکیبی دو استراتژی عمده در این ارتباط هستند تا بتوانیم از این طریق سهم حمل ریلی بار در کشور را افزایش دهیم.
صفری مقدم افزود: طبق تکالیف تعیین شده در برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه می بایست سهم حمل ریلی بار در کشور به 30 درصد برسد که تنها شرط نائل شدن به این هدف، انتقال بارهای با مسافت بیش از 300 کیلومتر به حمل ریلی و جذب آنها از طریق هاب های لجستیکی ترکیبی در سراسر کشور می¬باشد .
مدیرکل دفتر طرح جامع و مدلهای حمل و نقل با بیان اینکه «بدین منظور نسبت به طراحی مدل ریاضی جانمایی مراکز لجستیک اقدام گردیده و بیش از 30 پهنه جهت احداث هاب های ترکیبی در قالب طرح آمایش مراکز لجستیک در سراسر کشور جانمایی شده است» ادامه داد: بر اساس این طرح هر هاب لجستیک محدوده مشخصی در اطراف خود را تحت پوشش قرار خواهد داد که بارهای دور برد (با مسافت بیش از 300 کیلومتر) در حوزه پوشش هر هاب توسط حمل جاده ای به این هاب منتقل و با سامانه ریلی به هاب مقصد حمل می شود. بدین ترتیب ضمن افزایش سهم ریلی حمل بارهای با مسافت طولانی، رقابت بین مد ریلی و جاده ای حذف و شکل نوینی از همکاری بین سامانه های ریلی و جاده ای تعریف می گردد که به افزایش کارایی و بهره وری لجستیک بار در کشور و کاهش هزینه ملی قیمت تمام شده حمل بار در کشور خواهد انجامید .
دبیر ستاد مراکز لجستیک غیرمنطقی و ناعادلانه بودن عوارض و حق دسترسی بخش ریلی نسبت به جاده ای، طولانی بودن زمان تجاری سیر بار در سامانه ریلی و عدم وجود بازیگران توانمند در حمل ترکیبی را بعنوان دیگر مشکلات موجود بر سر راه اجرای برنامه افزایش سهم ریلی حمل بار در کشور برشمرد و اظهار داشت: به موازات جانمایی و احداث هاب های لجستیکی می بایست مشکلات کندی سیر بار در شبکه ریلی مرتفع و همچنین بسته اصلاح سیاست های قیمت گذاری، مالی و اقتصادی مشوق حمل ریلی و ترکیبی طراحی و برای تصویب به دولت ارایه شود. در غیر اینصورت بطور قطع افزایش سهم ریلی و دستیابی به اهداف برنامه ششم در این بخش میسر نخواهد شد و احداث هاب های لجستیک به تنهایی نمی تواند افزایش جذب بار به سامانه ریلی و کاهش قیمت تمام شده حمل بار در کشور را به دنبال داشته باشد .
صفری مقدم با اشاره به افزایش روند حمل ترکیبی بار در سطح جهانی و برآورد نیاز به ظرفیت چهار میلیون TEU پردازش لجستیکی در هاب های لجستیکی استان تهران به عنوان مرکز اصلی اقتصادی کشور، بیان داشت: شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با در اختیار داشتن زیرساخت های منحصر بفرد و بیش از نیم قرن سابقه و تجربه در عرصه خدمات لجستیکی (انبارداری و تخلیه و بارگیری) می بایست به عنوان شرکت پیشرو در عرصه حمل و نقل ترکیبی ورود و به تبادلات ریلی بار بین هاب های لجستیکی توجه ویژه داشته باشد. وی افزود: این شرکت می تواند با تکیه بر منابع و مزیت های منحصر به فرد خود علاوه بر عملیات سنتی تخلیه، بارگیری و انبارداری بعنوان یک شرکت لجستیکی در حمل و نقل ترکیبی بار نیز ورود پیدا کند .
گفتنی است در ابتدای این بازدیدها، «علیرضا عربی» مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی وخدمات گمرکی تهران و «حمیدرضا اصلانی» مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی غرب به معرفی امکانات، زیر ساختها، تجهیزات و روند عملیات کالاهای ورودی از طریق ریل و جاده پرداخته و گزارشی از حجم عملیات کالاهای کانتینری و فله ای در هر یک از دو شرکت را ارائه کردند .
همچنین در جریان بازدید از شرکت غرب، از روند احداث یارد عملیات کانتینری که بصورت سرمایه گذاری BOT توسط شرکت «بر و بحر» در محل شرکت انبارهای عمومی غرب تهران صورت گرفته است، بازدید بعمل آمده و نماینده این شرکت ضمن ارائه گزارشی از روند احداث این یارد کانیتنری، زمانبندی افتتاح آن را تا پایان بهمن ماه سال جاری برای بهرهبرداری در رویه های واردات و صادرات اعلام داشت .
شایان ذکر است شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران از سال 1341 فعالیت خود را در حوزه نگهداری، انبارداری و تخلیه و بارگیری آغاز نموده و به استناد مواد 23 تا 25 قانون امور گمرکی و قراردادهای منعقده با گمرک ج. ا.ایران به عنوان «مرجع تحویل گیرنده کالا» فعالیت می نماید، هم اکنون در 31 محوطه گمرکی به ارائه خدمت به تجار و صاحبان کالا میپردازد. همچنین از مجموع بارهای گمرکی جابهجا شده از / به گمرکات کشور بیش از 95 % کالاهای وارداتی در بخش هوایی و بیش از 73 % کالاهای وارداتی در بخش جادهای توسط این شرکت پردازش و نگهداری می گردد.