نظر یک اقتصاددان درباره سهمیهبندی سوخت
یک کارشناس اقتصادی گفت:سهمیهبندی سوخت به طور کلی فسادزا و ناعادلانه بوده و نظام کنونی توزیع سوخت، نابرابری را تشدید میکند، این در حالی است که متاسفانه عدالت در اولویت دولت قرار نگرفته است.
یک کارشناس اقتصادی گفت: سهمیهبندی سوخت به طور کلی فسادزا و ناعادلانه بوده و نظام کنونی توزیع سوخت، نابرابری را تشدید میکند، این در حالی است که متاسفانه عدالت در اولویت دولت قرار نگرفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه دولت تا جایی که میتوانست صبر کرد تا هزینه تثبیت نرخ حاملهای انرژی غیرقابل تحمل شد، گفت: دولت در نهایت، سادهترین و دمدستی ترین اقدام و راه حل را که سهمیه بندی باشد انتخاب و اجرا کرد؛ این در حالی است که مصرف سوخت به دلیل نرخ ارزان، طی سالهای اخیر بالا بوده و هست؛ به این معنا که با توجه به محدودیتهای موجود بر سر راه ظرفیت تولید سوخت در کشور، دولت باید برای این مشکل چارهیابی میکرد.
وی هدف از افزایش قیمت بنزین را مدیریت مصرف دانست و افزود: نکته مثبت این اقدام را میتوان توزیع عایدی درآمد این طرح دانست، هر چند که در حال حاضر، هنوز هم بخش عمدهای از یارانه سوخت به افرادی تعلق میگیرد که از خودرو برخوردار هستند.
این کارشناس اقتصادی، سهمیه بندی را به طور کلی فسادزا و ناعادلانه عنوان کرد و ادامه داد: سهمیه بندی سوخت و به طور کلی نظام کنونی توزیع آن، نابرابری را تشدید میکند، این در حالی است که متاسفانه عدالت در اولویت دولت نیست؛ اگرچه توزیع این کمک معیشت به مردم را میتوان در جهت عدالت دانست؛ اما به هیچ عنوان کافی نیست.
به گفته سعدوندی، طرح هدفمندی یارانهها طرح خوبی بود که در دولت تدبیر و امید متوقف شد، در حالیکه در وهله نخست، دولت باید اشتباه خود در این زمینه را بپذیرد؛ به نحوی که ارز ٤٢٠٠ تومانی، سهمیهبندی حاملهای انرژی، همگی فسادزا هستند و باید دیر یا زود، دست از این سیاستهای ناعادلانه برداریم.