در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هیچ ردپایی از خطوط جدید مترو نیست
مدیرعامل شرکت متروی تهران: در قانون لایحه بودجه ۱۴۰۰، عمدتا موارد ذکر شده با سال گذشته مشابه است و باید در مجلس رایزنی کنیم تا اتفاقات مثبتتری در سهم شهرداریها ایجاد شود.
مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به نصف شدن سهم شهرداری تهران از اوراق مشارکت سال ۹۹ درباره مبلغ این اوراق در لایحه بودحه ۱۴۰۰ دولت گفت: آنچه که تاکنون مدنظر سازمان برنامه و بودجه بوده این است که با توجه به حجم تعهدات دولت، بنا ندارند بیش از ۵ هزار میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق را بدهند و عملا سه هزار میلیارد آن منتفی میشود، در حالی که رقم ۸ هزار میلیارد تومان نیز عدد کمی است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، علی امام، مدیر عامل شرکت متروی تهران درباره بودجه ۱۴۰۰ دولت و سهم مترو تهران از آن گفت: لایحه بودجه پیشنهادی دولت نسبت به سال گذشته تغییرات مثبتی داشته است اما هنوز هم جای بهبود دارد و باید سهم بیشتری برای حمل و نقل عمومی و به خصوص مترو در نظر گرفته شود.
او ادامه داد: در ردیف های بودجه مستقیم برای تکمیل خطوط سهم مترو تهران تغییر چندانی نکرده است و با اضافه شدن رقم ۱۰ میلیاردی از ۵۶ میلیارد به ۶۶ میلیارد تومان رسیده که به خصوص با توجه به کاهش ارزش پول در یک سال گذشته عدد قابل توجهی نیست در حالی که توقع ما این بود که تغییرات قابل توجهتری در این رقم رخ دهد.
مدیر عامل مترو تهران درباره بودجه اختصاص داده شده برای توسعه مترو خط پرند گفت: اتفاق مثبتی در بودجه خط پرند رخ داده است که از ۶۴ میلیارد تومان در سال ۹۹ به ۲۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ ارتقا یافته که جای تشکر دارد اما با توجه به نیاز پرند به مترو جا دارد که این رقم بیشتر بشود.
امام در پاسخ به این سوال که رقم اوراق مشارکت اختصاص داده شده را چطور ارزیابی میکنید؟ گفت: امسال در بند د تبصره ۵ مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان برای انتشار اوراق مشارکت اختصاص داده شده است که گفته شده حداقل ۵۰ درصد از آن یعنی معادل ۴هزار میلیارد تومان به قطارهای شهری اختصاص مییابد اما این عدد رقم کمی است و جا دارد افزایش پیدا کند و سهم بیشتری هم به قطار شهریها برسد.
او ادامه داد: آنچه که تاکنون مدنظر سازمان برنامه و بودجه بوده این است که با توجه به حجم تعهدات قبلی دولت، بنا ندارند بیش از ۵ هزار میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق توسط شهرداری ها را در سال ۹۹ بدهند و عملا سه هزار میلیارد آن منتفی میشود در حالی که رقم ۸ هزار میلیارد تومان نیز عدد کمی است.
امام با اشاره به درخواست مدیریت شهری برای اوراق مشارکت سال ۹۹ و کاهش این مبلغ از سوی سازمان برنامه و بودجه گفت: ما در شورای شهر ۴ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت مصوب و به وزارت کشور ارائه دادیم که دو هزار میلیارد آن برای توسعه خطوط مترو، هزار میلیارد تومان برای اورهال قطارها و هزار میلیارد تومان برای اتوبوسرانی بوده است؛ اما در نامهای که طی روزهای گذشته از سوی وزارت کشور برای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ارسال شد، آیتم اورهال حذف شد و ۱۵۰۰ میلیارد تومان به مترو و ۴۵۰میلیارد تومان نیز به اتوبوسرانی اختصاص پیدا کرد و در مجموع حدود دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت حمل ونقل سال ۹۹ پیشنهاد شد که نصف عدد درخواستی شهرداری و شورای شهر تهران بود.
او گفت: این دو هزار میلیارد هم وقتی به سازمان برنامه میرود معلوم نیست چه میزان از آن کم شود. در نتیجه سقف اوراق مشارکت در بودجه عددی است که تا به تصویب نهایی سازمان برنامه و بودجه برسد رقم قابل توجهی از آن کم میشود چرا که دولت به دلیل حجم زیاد تعهدات خود بخشی از آن را نمیپذیرد.
امام با تاکید بر اینکه باید توجه بیشتری به حمل و نقل عمومی بشود ادامه داد: در مساله حمل و نقل عمومی در حال حاضر بیشترین منبع تامین مالی برای شهرداریها اوراق مشارکت است. اکنون به شدت از نظر دریافت منابع مستقیم درآمدی در تنگنا هستیم و چیزی که به ما و شهرداری کلانشهرها کمک کرده، اوراق مشارکت بوده است که وقتی دچار مضیقه از سوی دولت و سازمان برنامه میشود برای مترو تهران و شرکتهای قطار شهری مشکلات فراوانی را ایجاد میکند.
امام افزود: در قانون لایحه بودجه ۱۴۰۰، عمدتا موارد ذکر شده با سال گذشته مشابه است و باید در مجلس رایزنی کنیم تا اتفاقات مثبتتری در سهم شهرداریها ایجاد شود.
مدیرعامل شرکت مترو تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به کلنگ زنی خط ده مترو، چرا بودجهای برای توسعه این خط در نظر گرفته نشد؟ اظهار کرد: قبل از اینکه لایحه بودجه ارسال شود، برای خطوط جدید مترو درخواست ردیف بودجه کردیم که خط ده و بخشهایی از خط ۸، ۹، و ۱۱ را شامل میشود. اما با وجود آنکه معاونت عمرانی وزارت کشور نامهای به سازمان برنامه و بودجه نوشت و درخواست ردیف بودجه برای آن را ارائه کرد اما ظاهرا سیاست سازمان برنامه و بودجه این است که ردیف جدیدی ایجاد نکند و در لایحه بودجه هیچ ردپایی از خطوط جدید مترو دیده نشده است.
*بانک هولوگرام را به جای وثیقه نپذیرفت
امام در پاسخ به این سوال که وضعیت آزادسازی اوراق مشارکت سال ۹۸ در چه مرحلهای است گفت: همچنان مساله وثیقهگذاری افتان و خیزان در حال پیش رفتن است و امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد. بانک رفاه میگوید براساس هرمیزان وثیقهای که گذاشته شود پول را آزاد میکند.
مدیرعامل شرکت مترو تهران در واکنش به اینکه شهرداری تهران پیشنهاد استفاده از هولوگرام را قبلا به بانک عامل داده بود، گفت: پذیرش هولوگرام اگر رخ دهداتفاق بسیار خوبی است و مشکل ما را برطرف میکند اما بانک رفاه هولوگرام را نپذیرفت. بانک رفاه میگوید هولوگرام را زمانی میتوانم بپذیرم که بانک مرکزی هولوگرام را جزو وثیقههای مجاز بپذیرد و از سازمان شهرداریها درخواست کردیم تا جلسهای با بانک مرکزی ترتیب دهند تا شاید قانع شوند که هولوگرام را جزو وثائق مورد قبول بیاورند چرا که اگر این اتفاق رخ دهد قدم بسیار مهمی در نقد کردن اوراق مشارکت رخ میدهد.