بازدید سایت : ۲۹۴۶۶

پیش‌ بینی شکستن رکورد گرما در ۲۰۲۴/ پاییز هم گرم خواهد بود

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه هم اکنون در اوج گرمای تابستانه هستیم، گفت: براساس پیش بینی ها در سال ۲۰۲۴ رکورد بالاترین افزایش دما ثبت خواهد شد.

پیش‌ بینی شکستن رکورد گرما در ۲۰۲۴/ پاییز هم گرم خواهد بود
تین نیوز

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه هم اکنون در اوج گرمای تابستانه هستیم، گفت: براساس پیش بینی ها در سال ۲۰۲۴ رکورد بالاترین افزایش دما ثبت خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور  با اشاره به اینکه هم اکنون در اوج گرمای تابستانه هستیم، گفت: هرساله در این بازه زمانی طبق اقلیم ایران دما در بالاترین حد ممکن خود قرار می گیرد، به عبارت دیگر تابستان های ایران در گنبد هوای گرم قرار دارد؛ در اقلیم هوای خاورمیانه پایدار می شود به همین دلیل به طور نرمال با بالاترین دمای چرخه سالانه مواجه می شویم.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در ادامه تاکید کرد: البته دمای هوای ایران در تابستان بیش از حد معمول گرم شده که بخشی از این گرما به افزایش دمای جهانی بازمی گردد. دمای سطح زمین در سال ۲۰۲۳ میلادی رکورد بالاترین افزایش دما را ثبت کرد و بر اساس پیش بینی ها سال ۲۰۲۴ نیز رکود بالاترین افزایش دما را نسبت به سال گذشته ثبت خواهد کرد.

وی افزود: هم اکنون امواج گرما نه تنها خاورمیانه بلکه مناطق شرق اروپا و شمال آفریقا را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده و روزهای گذشته نیز کشورهای ترکیه و عربستان به علت گرمای شدید هوا با قطعی برق مواجه شدند؛ همچنین در ایران نیز همزمان با آغاز موج گرما کماکان دچار این وضعیت بودیم، زیرا تقاضا برای مصرف انرژی به خصوص برق بالا بود.

وظیفه تصریح کرد: گرمای بیش از حد نرمال نیز همچنان ادامه خواهد داشت و طبق پیش بینی ها به نظر می رسد در پاییز امسال هم گرمایی بالاتر از حد معمول را تجربه کنیم. گرمایش جهانی در حال رسیدن به مرزهای نگران کننده است و طبق کنفرانسی که در سال ۲۰۱۵ در خصوص افزایش گرمای جهانی برگزار شد، کشورها نسبت به انجام برخی اقدامات در راستای کاهش تولید گازهای گلخانه ای متعهد شدند، زیرا بخش زیادی از افزایش گرمایش زمین به تولید این گاز مرتبط است اما با توجه به شرایط موجود کشورها از برنامه عقب هستند.

این مسؤول ادامه داد: با توجه به موارد ذکر شده، در حال حاضر بسیاری از کشورهای صنعتی (آمریکا، چین و هندوستان) به مصرف سوخت های فسیلی ادامه می دهند و از سوی دیگر اتحادیه اروپا مقدار انرژی پاکی که در زمینه برق تولید می کند نسبت به تولید انرژی ذغال، بیشتر است در حالی که در گذشته بدین شکل نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که روند افزایش گازهای گلخانه ای همچنان در جهان ادامه داشته باشد، بیش از یک دهه برای رفع اثرات این گازهای گلخانه ای از جو زمین زمان نیاز است، زیرا به راحتی از بین نمی رود و حتی طی سال های آینده با دماهای بالاتر از حد نرمال نسبت به دمای کنونی هوا مواجه خواهیم شد و این افق بسیار نگران کننده ای برای انسان ها خواهد بود.

به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی؛ خاورمیانه جز مناطقی است که بالاترین افزایش دما را تجربه کرده و از سوی دیگر نیز جز نواحی کم بارش محسوب می شود. البته از سوی دیگر به دلیل کاهش بارندگی نسبت به گذشته موجب شده تا دسترسی به آب محدودتر شود و به همین دلیل تنش های اجتماعی و سیاسی در این منطقه رو به افزایش است.

وظیفه تاکید کرد: در فصل تابستان طی امسال و سال گذشته با ناهنجاری های افزایش دما مواجه شدیم، حتی نیمه اول زمستان پارسال شدیداً گرم تر از حد نرمال بود و این گرمای بیش از حد اثرات ناگواری مانند کاهش بارش برف و کاهش ذخایر برفی کوهستان ها را در پی خواهد داشت که این تأثیرات در فصل گرم سال مشاهده می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.