محور شیراز- آباده- ایزدخواست اولویت اول ایمنسازی
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای فارس با اشاره به تهیه گزارش راهبردی ایمنسازی محورهای این استان گفت: شیراز- آباده- ایزدخواست به طول ۳۳۴ کیلومتر بیشترین اولویت برای ایمنسازی را دارد که ۴۳۱ فوتی داشته است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای فارس با اشاره به تهیه گزارش راهبردی ایمنسازی محورهای این استان گفت: شیراز- آباده- ایزدخواست به طول ۳۳۴ کیلومتر بیشترین اولویت برای ایمنسازی را دارد که ۴۳۱ فوتی داشته است.
به گزارش تیننیوز، علیرضا سیاهپور درباره عملکرد این اداره کل در حوزه ایمنی و ترافیک حملونقل اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع، استفاده بهینه از منابع جهت حداکثر بهرهوری امری ضروری و بهینه است و اینکه منابع محدود را در چه محلهایی و در چه زمینهای مصرف کنیم تا شاهد کاهش حداکثر تلفات باشیم نیازمند تحلیل و برنامهریزی است.
وی بیان کرد: گزارشات تحلیلی تلفات با تحلیل اطلاعات تلفات شامل محورهای پر تلفات، نوع وسایل نقلیه مورداستفاده و درگیر، نوع تصادفات فوتی و چندین عامل مؤثر دیگر در تصادفات منجر به فوت تصویری از وضعیت تلفات استان را نشان میدهد که برای سازمانهای مختلف مرتبط با ایمنی جادهای مفید است و هر یک از این سازمانها به تناسب وظایف ذاتی خود میتوانند از این گزارشات جهت استفاده در برنامهریزیهای آتی خود استفاده کنند.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای فارس با اشاره به آخرین گزارش تحلیلی سهساله منتهی به دیماه گفت: مشکل اصلی در تهیه این گزارشات ثبت سلیقهای مشخصات محور و محل تصادف و عدم ثبت مختصات جغرافیایی محل وقوع تصادف است.
وی درباره تهیه گزارش راهبرد ایمنسازی محورهای استان فارس بیان کرد: در این گزارش ابتدا محورهای مهم استان به لحاظ ایمنی و تلفات شناسایی شد که برای این منظور ابتدا آمار سهساله ۹۳ تا ۹۵ برای تمام محورهای استان استخراج گردید. سپس محورهای استان بر اساس چهار معیار تعداد تلفات، تعداد تصادفات فوتی، تعداد فوتی به طول محور و تعداد تصادفات فوتی به طول محور مرتب شدند، سپس در هر دستهبندی محورهایی که حدود ۸۰ درصد تلفات و تصادفات فوتی برونشهری (غیر روستایی، غیر دسترسی و غیر نامشخص) را پوشش میدادند مشخص و استخراج شدند.
سیاهپور تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی محورها در بیش از یک دستهبندی در لیست محورهای با ۸۰ درصد پوشش وجود داشتند، تمام محورهای مهم به ترتیب تعداد تکرار در لیست اولویتبندی و تعداد تلفات مرتب شد و سپس از بین آنها محورهایی که بیش از ۸۰ درصد تلفات و تصادفات برونشهری را پوشش میدادند انتخاب شدند.
وی افزود: سپس آمار تلفات سهساله هر محور بهصورت جداگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و در نهایت بر اساس تجزیهوتحلیلهای صورت گرفته و بازیدهای میدانی که در طی مأموریتهای مختلف صورت گرفته بود راهبردهایی برای ایمنسازی محورهای پر تلفات ارائه شد، همچنین با توجه به تحلیل کلان تلفات استان و با استفاده از تجارب جهانی راهبردهایی کلان نگر نیز برای کاهش تلفات استان در این گزارش ارائه شد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای فارس تصریح کرد: بر این اساس شیراز- آباده- ایزدخواست به طول ۳۳۴ کیلومتر بیشترین اولویت برای ایمنسازی را دارد که ۴۳۱ فوتی داشته است.
وی ادامه داد: پس از این محور، محورهای شیراز- فسا- داراب- بندر و سهراهی کوار- جهرم- لار- بندر به ترتیب با ۲۸۵ و ۱۹۶ فوتی در اولویتهای بعدی قرار دارند.
سیاهپور در خصوص تهیه گزارش از تصادفات فوتی مهم گفت: بازدید از تصادفات فوتی مهم، جمعآوری مدارک و شواهد، بررسی وضعیت تصادف و ارتباط آن با وضعیت راننده، جاده، خودرو و تهیه گزارش کارشناسی از این تصادفات میتواند در ارائه تصویری روشن از علل وقوع و شدت تصادف مؤثر بوده و بعضاً منجر به ارائه پیشنهادهایی جهت اصلاح رویهها یا اتخاذ اقدامات پیشگیرانه باشد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی با بیان اینکه در همین راستا تاکنون ۶ تصادف فوتی مهم بررسی و گزارشهای آنها به همراه پیشنهادهای مربوطه به سازمان مرکزی ارسال شده، اظهار کرد: مشکلات اصلی در زمینه تهیه این گزارشها، عدم اطلاعرسانی بهموقع، طولانی بودن محورهای استان، وقوع برخی تصادفات در مسافتهای دور و بعضاً در زمانهایی دیرهنگام و درنتیجه از بین رفتن آثار تصادف و بعضاً عدم همکاری پلیس در جمعآوری یا حفظ مستندات تا اتمام زمان بررسی است.