بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

تقویت زیرساخت های حمل و نقل و نقش آن در توسعه اقتصادی فارس

در دنیای امروز، حمل و نقل از ملزومات اساسی و زیربنایی هر اقتصاد پویا محسوب می شود و تقویت زیرساخت های این حوزه روند توسعه اقتصادی و مراودت تجاری و مبادلات بازرگانی با دیگر کشورها را شتاب می بخشد و در قالب ملی نیز می تواند به پیشرفت استان ها از جمله استان فارس کمک کند.

تین نیوز

در دنیای امروز، حمل و نقل از ملزومات اساسی و زیربنایی هر اقتصاد پویا محسوب می شود و تقویت زیرساخت های این حوزه روند توسعه اقتصادی و مراودت تجاری و مبادلات بازرگانی با دیگر کشورها را شتاب می بخشد و در قالب ملی نیز می تواند به پیشرفت استان ها از جمله استان فارس کمک کند.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، تصور رشد و توسعه اقتصادی و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها بدون داشتن یک شبکه حمل و نقل قوی در حوزه جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی چندان ممکن نیست و در نبود این زیرساخت ها این مهم چندان دست یافتنی نخواهد بود.

استان فارس با داشتن افزون بر ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت و بیش از پنج میلیون نفر جمعیت هم از نظر مساحت و هم جمعیت چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت کشور محسوب می شود.

 

چهار پروژه بزرگ ریلی فارس و چشم انداز پیش رو

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، با اشاره به در دست اجرا بودن چهار پروژه بزرگ ریلی در این استان گفت: یکی از این پروژه ها که در هفته جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی شاهد افتتاح آن بودیم، پروژه راه آهن اقلید – یزد است.

محمد رضایی کوچی افزود: این پروژه ۲ سال پیش نیز به شکل آزمایشی افتتاح شد که با رفع نواقص آن با ظرفیت انتقال و جا به جایی سالانه چهار میلیون تن بار و یک میلیون مسافر ششم خردادماه جاری به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: این خط ریلی با ۲۷۰ کیلومتر طول، حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب کشور است و فاصله شیراز به مشهد را ۳۲۰ کیلومتر و حدود چهار ساعت کوتاه تر می کند و آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد.

او اظهار کرد: عملیات اجرایی راه آهن اقلید - یزد سال ۱۳۹۰ توسط قرارگاه سازندگی خاتم آغاز شد که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر آن در استان یزد و ۲۵ کیلومتر آن در استان فارس قرار دارد.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: راه آهن اقلید - یزد به دلیل مجاورت با معادن بسیاری که در طول مسیر آن قرار دارد دارای توجیه اقتصادی بالایی است و افتتاح آن ارتباط مستقیم سه قطب گردشگری یعنی شیراز، یزد و اصفهان را ممکن ساخت.

رضایی کوچی اظهار کرد: راه آهن شیراز – بوشهر نیز دیگر پروژه ریلی استان فارس است که حدود ۴۵۰ کیلومتر طول دارد و هم اینک نیز ۱۰ پیمانکار تراز اول کشور در آن فعال هستند و بنا است طی چهار سال آینده به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: پروژه ریلی دیگر استان، راه آهن گلگهر - شیراز است که ۲ قطعه آن با حدود ۷۰ درصد پیشرفت فعال است که با فعال شدن آن شهرستان های شرق استان نیز به شبکه ریلی کشور متصل می شوند.

او اظهار کرد: از دیگر پروژه های ریلی مهم استان راه آهن شیراز – اهواز است که مطالعاتی در خصوص آن صورت گرفته و عملیات اجرایی آن با مشارکت وزارت نفت و منابع دولتی آغاز خواهد شد.

وی گفت: بدون شک با افتتاح سایر طرح های ریلی فارس، ارتباط این استان که یکی از مناطق پرجمعیت کشور با ظرفیت های قابل توجه گردشگری، کشاورزی، درمانی، صنعتی و علمی ایران است پس از استان یزد، با استان های اصفهان، خوزستان، بوشهر و کرمان نیز تقویت خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش

    ۴۵ سال است خط ریلی شیراز به بوشهر می گذرد و الان وعده چهار سال دیگر داده می شود مگر دزدان در خواب هستند که این بودجه دروغین را بالا نکشند