بازدید سایت : ۱۱۹۲۰۹

برای نخستین بار در کشور رکورد ساخت مترو شیراز در خط ۲ شکسته شد

برای نخستین بار در کشور رکورد ساخت مترو در خط ۲ شکسته شد و به دنبال اقداماتی که در دو سال گذشته صورت گرفت و با حمایت مجموعه شهرداری شیراز توانستیم ظرف دو سال هشت کیلومتر از خط ۲ را به بهره برداری برسانیم.

برای نخستین بار در کشور رکورد ساخت مترو شیراز در خط ۲ شکسته شد
تین نیوز |

سرپرست سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: برای نخستین بار در کشور رکورد ساخت مترو در خط ۲ شکسته شد و به دنبال اقداماتی که در دو سال گذشته صورت گرفت و با حمایت مجموعه شهرداری شیراز توانستیم ظرف دو سال هشت کیلومتر از خط ۲ را به بهره برداری برسانیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، علی کلانتری امروز  شنبه هفدهم شهریور  در نشست خبری خود با خبرنگاران به تشریح گزارشی جامع در حوزه ساخت مترو در کلان شهر شیراز پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر فاز یک خط ۲ مترو که کلیات این خط در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید اما به دلیل کمبود ناوگان که وجود دارد مشکلاتی در حوزه بهره برداری پایدار ایجاد کرده است و در تلاشیم تا با استفاده از مکانیزم های دولتی این مشکل رفع شود.

 

وی افزود: در حال حاضر از خط ۲، تنها ایستگاه استقلال بوده که در حال احداث است و پیش بینی می شود تا نیمه دوم اردیبهشت سال آینده وارد فضای بهره برداری شود و از مجموع خط ۲ تا ایستگاه امام حسین (ع) بهره برداری کامل در دستور کار است.

سرپرست سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: پیرو نیاز ایجاد شده به احداث خطوط مترو از میدان آزادی تا کلبه سعدی و خیابان فضیلت، طرح توسعه این خط تعریف و به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد و در حال حاضر ۱۶۰۰ متر حفاری انجام شد و انتظار می رود تا پیش از پایان سال دستگاه های حفاری در ایستگاه سعدی قرار گیرد و خروج دستگاه را شاهد باشیم.

کلانتری خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور رکورد ساخت مترو در خط ۲ شکسته شد و به دنبال اقداماتی که طی دو سال گذشته صورت گرفت، می توان گفت که این اقدامات بی نظیر بود و با حمایت مجموعه شهرداری شیراز توانستیم ظرف دو سال، هشت کیلومتر از خط ۲ را به بهره برداری برسانیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون پنج کیلومتر مسیر از ایستگاه آزادی تا میدان کلبه سعدی تعریف شده است که شامل چهار ایستگاه آزادی، اطلسی، ادبیات و سعدی است.

راندمان حفاری به واسطه قطع برق کاهش یافت

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز همچنین به روند خط ۳ اشاره کرد و ادامه داد: در خط ۳ مترو ورود دستگاه حفاری با قطر ۹ متر صورت گرفت اما راندمان حفاری به واسطه قطع برق کاهش یافت اما از انتهای شهریور با توجه به خروج از وضعیت بحران برق، انتظار می رود ۱۰ تا ۱۳ متر روزانه حفاری داشته باشیم.

کلانتری اظهار کرد: در خط ۳ همچنین روند احداث ایستگاه ها پیشرفت خوبی را شاهد هستیم و روند اجرای ایستگاه های میلاد، آفرینش و جهاد با پیشرفت بسیار خوبی در حال اجراست.

اتصال خط یک به ۴ دیگر موضوع مورد اشاره بود و وی افزود: این اقدام در راستای دسترسی به حرم سومین حرم اهل بیت (ع) صورت گرفت که در این راستا با احداث یک تونل در خط یک از ایستگاه زند و پایانه احمدی در جنوب بلوار سیبویه به طول دو هزار و ۷۰۰ متر و استفاده از ظرفیت اتوبوس برقی پیش بینی شده است.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: این اقدام برای نخستین بار در شهر شیراز در حال رقم خوردن است که از ظرفیت تراز سکوی بلیط فروشی ایستگاه های مترو برای تخلیه مسافر ناوگان اتوبوس استفاده می شود که کار جدیدی خواهد بود.

کلانتری همچنین درباره خط ۴ مترو خاطر نشان کرد: خط ۴ از بلوار رازی تا باسکول نادر در یک فاز به طول ۵ کیلومتر تعریف شده است که برای آن ۴ ایستگاه تعریف شده است و در سفر دوم ریاست جمهور شهید کلنگ زنی شد.

وی اضافه کرد: هر کیلومتر اجرای خط مترو ۶۰ میلیون یورو هزینه دارد که در این راستا از ظرفیت های سرمایه گذاری مالی استفاده شده است.

کاهش سر فاصله زمانی حرکت مترو از ۱۵ به ۱۰ دقیقه در دستور کار است

سرپرست سازمان حمل و نقلی ریلی شهرداری شیراز ادامه داد: در حوزه بهره برداری نیز با توجه به شروع فصل مدارس روزانه پیش بینی ۱۲۰ هزار نفر مسافر داریم که در خط یک با ۱۳ رام قطار و یک رام قطار در خط ۲ ارائه خدمات انجام می شود. این در حالی است که اگر شبکه ریلی تکمیل شود مسافرگیری به ۲۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

کلانتری با اشاره به اینکه انتظار ما برای خدمت رسانی منطقی برای ارائه خدمات به شهروندان سر فاصله زمانی ۱۰ دقیقه است، ابراز امیدواری کرد: با قرار دادهای منعقد شده با دو شرکت بتوانیم تا پایان سال جاری از این ظرفیت استفاده کنیم و ورود ناوگان صورت گیرد.

وی تاکید کرد: آن چه که در حوزه های قطار شهری مغفول مانده است، استفاده از توان مهندسین بومی است و با توجه به اینکه مبلغ قراردادهای تجهیزاتی در هر استان قریب به ۱۶ میلیون یورو هزینه دارد، با استفاده از توان مهندسین سازمان حمل و نقل ریلی شیراز این مبلغ به هفت میلیون یورو کاهش یافت.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اظهار کرد: در سال گذشته با استفاده از توان مهندسین بومی در بخش باز طراحی مهندسی ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه های ساخت داشتیم.

کلانتری همچنین در پرسشی درباره تخصیص اوراق مشارکت اشاره کرد و افزود: از سال ۹۲ تاکنون بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده شد که ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد سهم دولت است.

وی افزود: در سال جاری چهار هزار میلیارد تومان درخواست تخصیص اوراق از دولت داشتیم که معادل ۸۰ درصد دوره های گذشته بوده اما در حوزه مشارکت مشکلی وجود دارد که در فرآیندهای صدور اوراق عدد سود بازپرداخت به ۴۵ درصد افزایش یافته است که جذابیت را برای مجموعه شهرداری کاهش داده است. لذا طرح برات کارت تعریف شد و استفاده از این ظرفیت به شکل ماهیانه در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: در فاز اول برای پیمانکار خط ۲ مبلغ ۶۰ میلیارد تومان برات کارت پیش بینی شده است و برای پیمانکار خط ۳ مبلغی در حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

۱۶ دستگاه پله برقی در خط یک مترو نصب می شود

خرابی پله برقی و آسانسور دیگر موضوع مورد اشاره کلانتری بود و وی در این خصوص به خبرنگار ایمنا، پاسخ داد: بیشترین گلایه شهروندان در خصوص خرابی آسانسور و پله برقی در ایستگاه های فضیلت و کاوه است.

وی ادامه داد: در این حوزه یک قرار داد تأمین آسانسور و پله برقی و یک قرار داد تعمیر و نگهداری وجود دارد که در حوزه تأمین سال گذشته به همت رئیس سابق سازمان یک قرار داد منعقد شد اما به دلیل تغییر نرخ ارز منجر به ایجاد مسائل حقوقی و فسخ قرار داد شد و مجدد قرار داد دیگری منعقد شد.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز تاکید کرد: در خصوص تأمین آسانسور و پله برقی در ایستگاه های مترو در تلاشیم تا در یک بازه ۱۲ ماهه هر دروازه ایستگاهی حداقل یک پله برقی داشته باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه برخی از ایستگاه ها گالری دارند اما از ظرفیت آنها استفاده نمی شود در صدد هستیم از این ظرفیت برای ایجاد پله برقی و آسانسور استفاده شود.

در این خصوص همچنین علیرضا گلزار تهرانی معاون بهره برداری سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲۶ دستگاه پله برقی و ۶۰ دستگاه آسانسور در خط یک نصب شده است.

وی افزود: هم اکنون در خطوط مترو شیراز دو دستگاه آسانسور و یک پله برقی خراب است که در حال تأمین قطعات آنها هستیم و بیشتر گلایه های مردم از عدم نصب است که در این راستا با قرار داد جدید منعقد شده ۱۶ دستگاه پله برقی به خط یک اضافه می شود و ۱۱ دستگاه آسانسور در خط یک نصب خواهد شد.

معاون بهره برداری سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز خاطر نشان کرد: ۳۴ کیلومتر خط بهره برداری شده داریم اما واگن نداریم و در تلاشیم سهم خود را از واگن دریافت کنیم. از سوی دیگر پیش بینی می شود تا در صورت انتقال پول از سوی دولت به چین تا پایان سال ۱۴۰۴ تخصیص رام به خطوط صورت گیرد.

در پایان این نشست از محل مرکز کنترل و فرمان مترو کلان شهر شیراز با حضور سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز و خبرنگاران بازدید به عمل آمد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.