بازدید سایت : ۸۰۷۳۱

ظرفیت ترانزیت کشور در حال حاضر حدود ۱۷ میلیون تن است

یک کارشناس حمل و نقل گفت: ظرفیت ترانزیت کشور در حال حاضر حدود ۱۷ میلیون تن است و در برنامه هفتم توسعه، هدف گذاری برای افزایش این میزان به ۴۰ میلیون تن شده است. با برنامه ریزی صحیح، این ظرفیت می تواند به ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تن افزایش یابد و به منبعی پایدار برای درآمد کشور تبدیل شود.

ظرفیت ترانزیت کشور در حال حاضر حدود ۱۷ میلیون تن است
تین نیوز |

یک کارشناس حمل و نقل گفت: استان قم در قلب شبکه حمل ونقل جاده ای و ریلی کشور قرار دارد و با در اختیار داشتن سه کریدور بین المللی، ظرفیت تبدیل شدن به هاب مواد غذایی حلال و قطب ترانزیت ریلی، جاده ای و لجستیک را داراست.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محسن صابری مقدم، در دویست وسی وششمین جلسه اتاق فکر توسعه استان قم، در دانشگاه طلوع مهر این شهر، افزود: این ویژگی ها می توانند نقش قم را در اقتصاد ملی و منطقه ای تقویت کرده و زمینه ساز جذب، ذخیره و توزیع مواد غذایی و بار در مرکز کشور شوند.

صابری مقدم به بررسی موقعیت استراتژیک ایران در ترانزیت منطقه ای و جهانی پرداخت و تأکید کرد که ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود در مسیر کریدورهای اصلی ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب، یکی از مهم ترین نقاط ترانزیت کالا در جهان به شمار می آید. وی همچنین به ظرفیت های زیرساختی ایران مانند شبکه های جاده ای و ریلی اشاره کرد و افزود که ایران می تواند به یکی از منابع درآمدی پایدار در این زمینه تبدیل شود.

وی در مورد ظرفیت های ترانزیتی ایران گفت: ظرفیت ترانزیت کشور در حال حاضر حدود ۱۷ میلیون تن است و در برنامه هفتم توسعه، هدف گذاری برای افزایش این میزان به ۴۰ میلیون تن شده است. با برنامه ریزی صحیح، این ظرفیت می تواند به ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تن افزایش یابد و به منبعی پایدار برای درآمد کشور تبدیل شود.

صابری مقدم در خصوص ظرفیت های لجستیکی قم و نقش آن در شبکه حمل ونقل ملی نیز اظهار داشت: قم با موقعیت استراتژیک خود، می تواند به یک هاب لجستیکی سه وجهی (هوایی، جاده ای و ریلی) تبدیل شود. استان قم می تواند به عنوان کانون لجستیکی برای ذخیره و توزیع بار و مواد غذایی در مرکز کشور عمل کند.

وی همچنین از ظرفیت های ایستگاه گارمانوری قم به عنوان یکی از مراکز کلیدی لجستیکی کشور یاد کرد که روزانه میزبان حدود ۳۰ قطار باری است و به عنوان هاب تعمیرات و اورهال لوکوموتیوها در کشور نیز شناخته می شود.

صابری مقدم بر اهمیت سرمایه گذاری در زیرساخت های لجستیکی و حمل ونقل قم تأکید کرد و افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی قم و نزدیکی آن به پایتخت، این استان می تواند به یک هاب لجستیکی ملی و منطقه ای تبدیل شود و نقش مهمی در افزایش درآمدهای ارزی و اشتغال زایی ایفا کند.

وی همچنین به مقایسه قم با شهرهای بین المللی مانند دبی و فرودگاه آل مکتوم پرداخت و اظهار داشت: قم با توسعه زیرساخت های خود می تواند همانند این شهرها از موقعیت جغرافیایی خود بهره برداری کند و جایگاه ویژه ای در ترانزیت منطقه ای و جهانی پیدا کند.

همچنین در این جلسه به لزوم توسعه زیرساخت های قم برای تبدیل این استان به قطب لجستیک کشور اشاره شد. ایجاد فرودگاه قم، تکمیل کمربندی جدید و تسریع در اتصال ریلی سیلو و منطقه ویژه سلفچگان از جمله پروژه هایی بودند که در راستای تحقق این اهداف مطرح شدند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.