◄ آمار بالای مردودی خودروها در سیستم ترمز
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینهفنی خودروهای شهر تهران از آمار بالای مردودی خودورها در سیستم ترمز خبر داد.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینهفنی خودروهای شهر تهران از آمار بالای مردودی خودورها در سیستم ترمز خبر داد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، سیدنواب حسینیمنش با اشاره به مردودی 70 هزار خودرو در تست ترمز، اظهار کرد: از ابتدای سال 96 تا پایان مهرماه از 580097 دستگاه خودرو مراجعه کننده در بار اول در حدود 12 درصد از آزمون ترمز مردود شدهاند.
وی تصریح کرد: همه ساله از 29 آبان تا یکم آذر مراسم یادبود کشتههای سوانح ترافیکی با هدف ایجاد حساسیت عمومی، فرهنگسازی و آگاهیبخشی به مسئولان و شهروندان برگزار میشود که خوشبختانه در چند سال اخیر براساس آمار رسمی از پزشکی قانونی تعداد متوفیان و مصدومان حوادث رانندگی کاهش داشته است.
حسینیمنش با تاکید بر این مهم که، میزان کاهش متوفیان در مقایسه با سایر کشورهای درحال توسعه در وضعیت قابل قبولی نیست، افزود: هنوز کشور ایران با 43 نفر متوفی به صورت روزانه در سوانح رانندگی در رتبه و رده کشورهای پرمخاطره در سوانح ترافیکی است که باید به تدریج به سمت استانداردها در این بخش گام برداریم.
وی در خصوص اثربخشی معاینهفنی در کاهش سطح سوانح رانندگی در تمام کشور نیز گفت: سه عامل خطای انسانی ، وضعیت راه و شرایط خودرو از موارد بسیار مهمی است که متاسفانه سوانح را رقم میزنند، که هر کدام از این عوامل میتواند با سهم مشخص یا بهصورت مجزا و مشترک در ایجاد حادثه موثر باشد.
به گفته حسینیمنش، براساس گزارشات رسمی پلیس خطای انسانی بیشترین سهم را در بروز سوانح ترافیکی داشته، در حال حاضر کشور های در حال توسعه علاوه بر آموزش فرهنگ صحیح رانندگی به شهروندان نسبت به سختگیرانه کردن الزامات ایمنی در خودروها و ارتقا استانداردهای تولید در خودرو اقدام کردهند اما، آنچه مهم است بروز خطای انسانی در رانندگی اجتناب ناپذیر است، پر واضح است خودرو باید به نحوی طراحی و تولیدشود که ریسک تصادف و میزان خسارت وارده به راکبین هنگام تصادف به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.
مدیرعامل ستاد معاینهفنی در ادامه سخنان خود به روند کند کاهش منطقی آمار قربانیان سوانح در طول یکسال در ایران اشاره کرد و گفت: مقایسه آمار متوفیان و مصدومین حوادث رانندگی در نیمه نخست سال 95 و 96 براساس آمار رسمی پزشکی قانونی نشان میدهد در بخش مصدومان نه تنها کاهشی را شاهد نبودیم، بلکه این میزان 0.5 درصد نیز افزایش یافته است که با شرایط فعلی، این مسئله دور از ذهن نیست.
وی با بیان این مطلب که «در بخش وضعیت ایمنی خودروها در سال 1395 از میان 19 میلیون خودروی درحال تردد در کشور تنها 8 میلیون دستگاه خودرو یعنی 42 درصد از خودروها به مراکز معاینهفنی مراجعه کردهاند»، ابراز داشت: براساس آمار اتحادیه اروپا، عامل 10 درصد از تصادفات و سوانح منجر به مرگ ناشی از نقص و ایراد فنی در خودروها عدم مراجعه به موقع به مراکز معاینهفنی، بدون تردید با عنایت به سن ناوگان و کیفیت پایین خودروها در ایران این درصد بیشتر خواهد بود این بدان معنی است که تنها با انجام معاینه فنی و تشخیص بهنگام ایراد و نقص در خودرو می توان از مرگ حداقل 1650 شهروند در سال جلوگیری کرد.
حسینیمنش با یادآوری 16500 نفر کشته در سال که ناشی از سوانح ترافیکی است، گفت: انجام معاینهفنی خودرو به صورت سالیانه و یا بعد از هر تعمیر اساسی که مربوط به بخشهای ایمنی خودرو است بدون تردید میتواند در کاهش تصادفات موثر واقع شود.
وی با اشاره به آمار 12 درصدی نقص سیستم ترمز در خودروهای ماجعه کننده به مراکز معاینهنفنی، تصریح کرد: این عامل میتواند خود مولد و عامل تصادف باشد، در مراکز معاینهفنی 18 آیتم مورد ارزیابی و کنترل قرار میگیرد که بالغ بر 70 درصد از آن مربوط به بخشهای تامین کننده ایمنی خودرو نظیر وضعیت لاستیک، سلامت کمکفنر، کارکرد چراغهای اخطار است که یکی از اصلیترین اهداف انجام معاینهفنی کنترل ایمنی خودرو و انطباق آن با شرایط استاندارد هنگام تولیداست، عملکرد ناصحیح هرکدام از بخشها که در معاینهفنی مورد کنترل قرار میگیرد می تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در کاهش شرایط ایمنی خودرو و ایجاد تصادف سهم اساسی و بزرگی داشته باشد.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینهفنی خودروها شهر تهران خاطرنشان کرد: علاوه بر نقش مسئولین در ارتقاء استانداردهای تولید خودرو و ایجاد راههای ایمن در کاهش سوانح، مسئولیت شهروندان در حفظ جان خود و سرنشینان خودرو، با اصلاح الگوهای رفتاری رانندگی، تمکین از قانون و مراجعه به مراکز معاینهفنی و خرید خودروهای دارای استاندارد تولید، بی تردید میتواند نقش بهسزائی در کاهش تعداد قربانیان سوانح ترافیکی داشته باشد.