◄ افزایش درآمد ارزی ایران، با بهرهبرداری از راهآهن زاهدان-چابهار
یک کارشناس حمل و نقل گفت: احداث هرچه سریعتر مسیر ریلی چابهار به زاهدان با توجه به افزایش قابل توجه ترانزیت کالا در این مسیر، درآمد ارزی قابل توجهی نصیب ایران خواهد کرد.
یک کارشناس حمل و نقل گفت: احداث هرچه سریعتر مسیر ریلی چابهار به زاهدان با توجه به افزایش قابل توجه ترانزیت کالا در این مسیر، درآمد ارزی قابل توجهی نصیب ایران خواهد کرد.
به گزارش تین نیوز، مهرداد فرشیدی این مطلب را با توجه به ریلگذاری ۶۲۸ کیلومتر مسیر راهآهن زاهدان-چابهار که تیرماه امسال آغاز شد، بیان کرد و افزود: احداث هرچه سریعتر مسیر ریلی چابهار به زاهدان و توجه دولت به اتمام هرچه سریعتر این خط ریلی قابل قدردانی است.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این خط حلقه مفقوده کریدور ریلی جنوب به شمال است و با توجه به افزایش قابل توجه ترانزیت کالا در این مسیر، با بهرهبرداری از آن، درآمد ارزی قابل توجهی نصیب ایران خواهد شد.
وی تاکید کرد: برای نیل به این هدف، لازم است تا هرچه سریعتر نسبت به احداث مسیر ریلی زاهدان-بیرجند به یونسی هم اقدام شود که این مهم به دهه نخست قرن آینده خورشیدی موکول خواهد شد.
این کارشناس گفت: بنابراین به طور حتم برای جابهجایی بار وارداتی افغانستان و کشورهای CIS و تا زمان اتصال راهآهن زاهدان به یونسی در مسیر ریلی بافق به خواف، از مسیر ریلی زاهدان-کرمان- بافق به سمت مشهد و خواف استفاده خواهد شد که به دلیل طولانی بودن و ترافیک ادغامی در مسیر پر تردد بندرعباس-مشهد، زمان سیر قطار باری مسیر چابهار به خواف و مرز افغانستان افزایش غیر معقولی خواهد داشت.
به گزارش تین نیوز، وی افزود: اما اگر دولت نسبت به احداث خط انشعابی از مسیر چابهار-ایرانشهر-زاهدان در مسیر ایرانشهر به فهرج اقدام نماید، مسیر ریلی چابهار به مرز افغانستان حدود 500 کیلومتر کوتاهتر میشود و علاوه بر سرعت حمل بارهای ترانزیتی وارداتی از بندر چابهار به مقاصد افغانستان و کشورهای آسیای میانه، از لحاظ مصرف سوخت و استهلاک واگنهای باری نیز صرفهجویی قابل ملاحظهای اعمال خواهد شد.
فرشیدی عنوان کرد: ضمن آنکه پس از احداث مسیر ریلی زاهدان-بیرجند به یونسی، باز هم مسیر ایرانشهر-فهرج-کرمان برای بارهای ترانزیتی به مقاصد شمال غربی ایران کاربرد بسیار زیادی خواهد داشت و در مواقع ازدحام و ترافیک بارهای ترانزیتی به مقصد افغانستان و آسیای میانه نیز مسیر کمکی و جایگزینی برای مسیر زاهدان-بیرجند خواهد بود.