بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
واکنش جدی به یک خبر

◄نظرها و خبرها / آیا پروژه قطار سریع السیر مشهد به تهران عملی است؟

◄نظرها و خبرها / آیا پروژه قطار سریع السیر مشهد به تهران عملی است؟
|

تین‌نیوز| کاربران شبکه‌های اجتماعی به پروژه «بررسی فرآیندهای مالی پروژه قطار سریع‌السیر تهران-مشهد»
  که در آستانه قرارداد با ژاپنی‌ها قرار دارد، واکنش جدی نشان دادند.

به گزارش تین‌نیوز در حالی که بیش از 5 سال از تصویب راه‌اندازی قطار پرسرعت یا همان سریع‌السیر مسیر مشهد-تهران می‌گذرد و در این مدت وعده‌هایی برای آغاز عملیات اجرایی آن داده شده، احمدرضا نیک‌کار؛ مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا از انعقاد قرار داد نهایی قطار سریع‌السیر مشهد-تهران در سفر قریب‌الوقوع نخست وزیر ژاپن به ایران بین روسای دو دولت خبر داد.

انتشار خبر مورد نظر که به‌طور تفصیلی در گزارشی در روزنامه «خراسان» منتشر شده، با واکنش‌های جدی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. در پاسخ یکی از کاربران به این گزارش که در تین‌نیوز تنها بازنشر شده، آمده: این وعده توخالی است و این در حالی است که مقدمات قانونی و فنی برای انعقاد قرارداد این پروژه فراهم نیست.

این کاربر تاکید کرده در پیوست قانون بودجه این طرح تعریف نشده و شاید درباره بسیاری از پروژه‌ها مذاکره‌ای صورت گیرد یا تفاهم نامه‌ای منعقد شود اما قراردادی امضا نشده است.

به گفته این کاربر، در سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به ایران توافق روی برقی کردن خط موجود تهران-مشهد و ارتقای آن به سرعت ۲۰۰ با فاینانس ویژه چینی امضا شد و بعید است هنوز فصلی نگذشته طرف ایرانی توافق جذاب مزبور را کنار بگذارد.

حرف‌های نامربوط
یکی دیگر از خوانندگان مطلع تین‌نیوز نیز در واکنش به این گزارش عنوان کرده است: معلوم نیست چرا در ایران بیان صحبت‌های غیرکارشناسی تا این حد مرسوم و معمول شده است؟ اینکه بیش از 99 درصد مردم متوجه نامربوط ‌بودن، اشتباه و دروغ بودن این موارد از لحاظ فنی نیستند، آیا بهانه‌ای نمی‌شود برای اینکه کسانی که خودشان هم متوجه نیستند چه می‌گویند، هر چیزی را به زبان بیاورند؟ وظیفه چه کسی است که جلوی ناصواب‌ها را بگیرد؟

این کاربر در چند پرسش تامل برانگیز ادعا کرده: قطار 350 کیلومتر بر ساعت بین تهران و مشهد چگونه مسیر را سه ساعته طی می‌کند؟ با کدام ارزش زمانی قرار است انجام شود که هفت ساله برگشت سرمایه داشته باشد؟

به گفته این خواننده که خود را یکی از متخصصان صنعت ریلی معرفی کرده، حداقل ۴ دوره مطالعات کامل و مستقل برای راه‌آهن سریع تهران-مشهد در ادوار گذشته شکل گرفته که همگی ناقض اطلاعات اخیر هستند.

رسالت تین نیوز
تین‌نیوز در حالی صرفا به انتشار این خبر بدون هرگونه دخل و تصرفی به نقل از روزنامه خراسان پرداخته است که برخی از کاربران مدعی این هستند درج هر موضوعی در سایت‌های تخصصی به‌طور غیرمستقیم  صحه گذاشتن برآن خبر است مگر آنکه در ذیل یا صدر خبر نظر اجمالی سایت تخصصی بیان شود. این خواننده با اشاره به ضعف این خبر که چندان تخصصی نیست، تاکید کرده: درج اینگونه مطالب باعث تنزل کیفیت محتوا می‌شود، به همین دلیل باید باریک بینی خاصی مسائل را دنبال کرد.

تین نیوز در پاسخ به این خواننده گرامی اعلام می‌کند: تایید یا تکذیب مطلب برعهده سازمان متولی است و رسانه نمی‌تواند راسا اقدام به تایید یا تکذیب مطالب بپردازد.

با تمام این اوصاف، شبکه خبری صنعت حمل‌ونقل ایران علاوه بر پذیرش نظرهای کارشناسی متخصصان، درصدد است به‌طور تخصصی به موشکافی اخباری از این دست بپردازد تا بتواند بر اساس رسالت واقعی خود در این راستا گام بردارد.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد پاسخ

    با سلام بنظرم مردم ازادی بیان دارند و میتوانند عقیده خود را بگویند بارها شاهد وعده خود رییس جمهور احمدی نژاد و روحانی در این ده سال به قطار سریع السیر ۳۵۰ تهران مشهد بودیم و وعده سه ساعته شدن سفر به مشهد این وعده خود رییس جمهور ها بود که این توقع را ایجاد کردند و خودشان این را میگفتند که مردم انتظار انرا دارند و این توقع بوجود اوردند بعد تیتر همین سخرانی ها در سایت و روزنامه ها در گذشته موجود و قابل مشاهده است حال من نظر شخصی ام را بگویم مردم ایران با سفر به اروپا و حتی کشور همسایه ترکیه و عربستان ساخت و افتتاح این قطار هارا دیده اند ایا انتظاری بی جایی هست تا کشورمان در سطح منطقه باشند جالب اینترنت هست هرساله چندمیلیون گردشگر از ایران به این کشورها می روند و تفاوت های زیر ساختی را می بینند ایا ۱۷۰۰۰ کشته تفاوت مارا با جهان منطقه نشان نمیدهد ان مقام ریلی هم بیشتر بفکر ایجاد امکانات در سطح. شأن مردم ایران باشند باتشکر

  • صادق پاسخ

    با سلام. برای ان شخصی که خود را کارشناس ریل معرفی کردند متاسفم چرا که میگویند مردم حق حرف زدن و اظهار نظر ندارندبنظرم تین نیوز اخبار را در اینترنت منتشر نکند و به اینترانت وزارت راه ببرد تا خود کارشناسان انها نظر بدهند چون مردم نباید حرف بزنند. ایا همه بازگشت پول به صورت واقعی است اگر نظر این کارشناس درست باشد ساخت مدرسه اشتباه است و درامدی ندارد حال میدانیم این خط تهران مشهد در صورت سریع السیر شدن فقط پول مستقیم درامد مستقیم ان توجیه پذیرش نمیکند کاهش تلفات انسانی زخمی ها اثرات غیر مستقیم هستند که در دراز مدت هزینه های دولت را کاهش میدهد بعد نکته ای را که میخواهم افشاگری کنم من با نماینده ای که در دوره های قبل عضو کمیسیون راه بوده حرف زدم ونکات جالبی را میگفت از تغییر ساخت یک جاده و یا بزرگراه با اعمال نفوذ نماینده های یک شهر اگر طرح ها مطالعات توجیهی و کارشناسی شدند چگونه با نفوذ نماینده ای تغییر میکنند که قابل تحقیق هست بعد ان شخص خود را کارشناس طرح میداند لطفا در مجلس حاضر شود واگر راست میگوید مطالعات خودرا منتشر کنند تا تحقیق شود الان چرا این کارشناس درباره ی استقبال پایین مردم از قطار وسرعت پایین ان جواب نمیدهد و همینطور کاهش مسافران ریل در این دوسال چگونه طرح های مطالعاتی هست که بهبودی دیده نمیشود قطار تهران مشهد از چهل سال پیش طرح احداثان همزمان با ساخت نیروگاه بوشهر بوده و بوشهر ساخته شد ولی تابحال یک کیلومتر قطار سریع السیر ساخته نشده! مترو تهران از سال ۱۳۷۶ تا الان پیشرفت کرده ولی ده سال وعده این قطار سریع السیر هنوز محقق نشده اول قطار مغناطیسی با زیمنس بسته شد لغو شد بعد قطار سریع السیر ۳۵۰ الان هم قطار برقی ۲۰۰ که قابل کتمان نیست