بهره برداری اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم تا اواخر پاییز امسال
اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم تا اواخر پاییز امسال به بهره برداری می رسد.
مجری طرح احداث اسکله قشم گفت: با توجه به افزایش جمعیت قشم و گسترش گردشگری و صنایع این جزیره نیازمند سوخت رسانی بیشتر است لذا طرح ایجاد اسکله ۵۰۰۰ تنی در دستور کار قرار گرفته و بنا به پیش بینی های انجام شده این اسکله تا اواخر پاییز سال جاری به بهره برداری می رسد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، رضا آقاپور امروز یکشنبه ۶ خرداد با بیان این مطلب افزود: افزایش تقاضای روزافزون سوخت در جزیره قشم تردد کشتی ها و واحدهای شناور سوخت رسان به این جزیره را به نحو چشمگیری افزایش داده و به دنبال آن عملیات پهلوگیری شناورها و تخلیه سوخت با چالش هایی مواجه شده است، لذا به منظور تسهیل در امر سوخت رسانی و رفع چالش های موجود، طرح احداث اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم تعریف و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
آقاپور افزود: نوع قرارداد EPC و سرمایه پیش بینی شده اولیه، معادل ۴۱۷ میلیارد تومان بوده است، اما به دلیل نوسانات ارزی، این رقم در حال اصلاح است.
وی درباره اهداف و آثار این طرح گفت: کاربرد اصلی این اسکله که بین دو اسکله هامون و فجر واقع شده است، پهلوگیری کشتی های سوخت رسان و تخلیه فرآورده های بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما برای پاسخ به نیاز منطقه است.
وی افزود: از آنجا که این اسکله حدود ۱۵۰ متر در دریا پیشروی می کند و به تبع آن، آبخور شناورها به عمق هشت متر می رسد؛ بنابراین پهلوگیری کشتی های ۵۰۰۰ تنی را امکان پذیر می کند، در نتیجه ظرفیت تخلیه سوخت افزایش یافته و از تعداد کشتی های پهلوگیر کاسته می شود.
آقاپور درباره ویژگی های فنی این طرح اظهار کرد: نصب تجهیزات پیشرفته مهار کشتی ها و ابزار دقیق و سیستم اطفاء حریق و کوئیک ریلیز اتوماتیک از ویژگی های مهم این طرح است. استفاده از لودینگ آرم هایی که در این اسکله نصب می شود، خطرات ناشی از نشت مواد نفتی هنگام تخلیه سوخت از لوله های فلکسی را منتفی می کند. در سیستم اطفاء حریق اسکله نیز از پمپ های ورتیکال برای پمپاژ آب دریا جهت اطفاء حریق احتمالی استفاده می شود.
وی همچنین افزود: نوسازی و رفع ریسک های ناشی از فرسودگی اسکله موجود، افزایش ظرفیت پهلودهی کشتی ها تا ۵۰۰۰ تن، احداث ۱۵۰ متر راه دسترسی در دریا، احداث ساختمان آتش نشانی و اتاق کنترل، تغییر سیستم اطفاء حریق از حالت دستی به سیستم اتوماتیک با آب و فوم، لوله کشی کربن استیل و پلی اتیلن و نصب تجهیزات مورد نیاز مکانیک، برق، ابزار دقیق، حفاظت کاتدی و ایمنی از دیگر ویژگی ها و مشخصات عملیاتی این طرح است.
در ادامه آقاپور به بعضی از شاخص های اجرایی طرح نیز اشاره و اظهار کرد: در پروژه های دریایی، آزمایش های ژئوتکنیک اهمیت فراوانی دارد. با توجه به تجربه پروژه بندر ماهشهر، با وجود دقتی که در آزمایش های ژئوتکنیک و مطالعات روان گرایی خاک در این طرح به کار رفت، مجددا این آزمایش ها صحت سنجی شد و نتایج حاصل شده، تغییرات زیادی در طراحی ها به وجود آورد.
یکی از دلایلی که باعث حذف مخازن آب سیستم اطفاء حریق در طراحی اولیه شد، همین نتایج بود که نشان می داد باید هزینه ای به مراتب بیشتر از ساخت مخازن صرف شمع کوبی زیر آن ها می شد که مقرون به صرفه نبود.
مجری این طرح در ادامه درباره وضعیت این طرح توضیح داد: عملیات اجرایی این طرح تا کنون بیش از ۵۲ درصد پیشرفت داشته است، اما به دلیل اینکه ادامه عملیات، مستلزم توقف تخلیه سوخت در بخشی که ناحیه مشترک میان این اسکله و منطقه تخلیه کنونی بود، برای تداوم سوخت رسانی و جلوگیری از توقف ناخواسته تخلیه توسط شرکت ملی پخش، احداث یک اسکله موقت ۲۰۰۰ تنی در دستور کار قرار گرفت که تا زمان اتمام طرح و بهره برداری از اسکله اصلی، تخلیه سوخت از طریق آن اسکله انجام شود.
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به تجربه ای که در پروژه احداث اسکله بندر ماهشهر حاصل شد، توانمندی تولید لودینگ آرم ها نیز در داخل به دست آمد. بنابراین در این طرح، با مشارکت شرکت های دانش بنیان و سازندگان داخلی، ۱۰۰ درصد کالاها و تجهیزات مورد نیاز طرح اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم، در داخل کشور تامین می شود.