پل خلیج فارس؛ پروژه فراموش شده با اهمیت استراتژیک
درحالی حدود ۱۴ سال از آغاز عملیات اجرایی "پل خلیج فارس" می گذرد که این پروژه در وضعیت مناسبی به لحاظ تامین منابع مالی نیست و وعده های داده شده در این رابطه محقق نشده است.
درحالی حدود ۱۴ سال از آغاز عملیات اجرایی "پل خلیج فارس" می گذرد که این پروژه در وضعیت مناسبی به لحاظ تامین منابع مالی نیست و وعده های داده شده در این رابطه محقق نشده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، حجت عبدالملکی دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد در حالی ساختمان بلوار اسفندیار را ترک کرد که در عمل اتفاق امیدوارکننده ای برای تامین مالی ساخت پروژه استراتژیک پل خلیج فارس در جزیره قشم روی نداد.
وی بهمن ماه سال 1401 در آیین آغاز مجدد عملیات اجرایی پروژه مذکور با تاکید بر این که اولویت تکمیل زیرساخت ها با زیرساخت های ترانزیت و حمل ونقل است، گفته بود: در این راستا عملیات اجرایی پل خلیج فارس پس از حدود 7 سال توقف به دلیل اهمیت فوق العاده بالایی که دارد از سرگرفته می شود.
وی با تاکید بر اینکه پل خلیج فارس شاه کلید پروژه 4 گانه است، گفته بود: با تکمیل پل خلیج فارس یکی از حلقه های مفقوده کریدور شمال - جنوب تکمیل می شود.
دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد با اعلام اینکه تمام مجوزهای زیست محیطی ساخت پل خلیج فارس صادر شده است از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در توقف این پروژه گلایه کرده و گفته بود: باید بروید پول را جور کنید.تامین مالی ساخت پل خلیج فارس از سه بخش دولتی، سازمان منطقه آزاد قشم و فاینانس و سرمایه گذاری خارجی انجام می شود.
تعلیق ساخت پل پس از 6 ماه
این در حالی بود که حدود 6 ماه پس از سخنان وزیر اسبق کار یعنی در شهریور ماه سال 1402 معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد قشم در مکاتبه با شرکت پتروساحل توسعه خلیج فارس از تعلیق ساخت پل خلیج فارس خبر داده و گفته بود: «نظر به مشکلات و معضلات موجود در موضوع تامین مالی قرارداد با عنوان " موافقت نامه پیمان پروژه شبکه ارتباطی خلیج فارس" و به جهت دستیابی به منابع فایل قبول در موضوع تامین مالی پروژه پل خلیج فارس، بدین سبب و وفق ماده 8-8 شرایط عمومی منضم به پیمان صدرالاشاره، پروژه پل خلیج فارس از زمان این ابلاغیه تعلیق می شود. لازم است اقدامات موردنیاز به جهت راه اندازی سازوکار تعلیق این پروژه در معیت مشاور کارفرما در دستور کار قرار گیرد.»
حدود 3 ماه طول کشید تا دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد دلایل توقف ساخت پل خلیج فارس را اعلام و بیان کند: « پل خلیج فارس یک پروژه راهبردی است که دستور شخص رئیس جمهوری را نیز برای ساخت دارد متأسفانه اختلاف نظر با قرارگاه خاتم، یک سری پرداخت ها منطقی نبود و به همین دلیل پروژه متوقف شده است. پیگیر تامین مالی از طریق فاینانس هستیم که در این راستا با چینی ها و اروپایی ها مذاکراتی داشته ایم ضمن اینکه قرارگاه خاتم الانبیا نیز در این زمینه برنامه هایی دارد.»
یکشنبه گذشته 8 مهرماه مراسم تکریم دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد برگزار و دبیر جدید معارفه شد. رضا مسرور دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد اولویت کاری خود را کریدورها، حمل ونقل بین المللی و لجستیک اعلام کرده است. بی شک در این راستا ساخت "پل خلیج فارس" تاثیر به سزایی هم در اقتصاد محلی و هم اقتصاد کشور ایفا می کند. از این رو لازم است دبیر جدید هر چه سریع تر برنامه واقعی برای جذب سرمایه این پروژه را تدوین و عملیاتی کند.
ساخت پل حدود 2.4 کیلومتری خلیج فارس از اواخر دهه 80 آغاز شد. این پروژه در دولت های گذشته با رویکردهای متخلفی روبرو بوده، مسئله ای که باعث تاخیر در ساخت آن شده است.
می توانستیم جزایر سگانه را بوسیله پل به هم وصل کنیم وآنها را بیشتر آباد کنیم و جمعیت زیادی را درانها ساکن کنیم تا کسی ادعای بیجا نکند ولی چه فایده وقتی مسولین پل قشمرا هنوز تکمیل نکردن یا آزاد راه شمال وهزاران پروژه که بعد از چندین سال نیمه کاره رها شده وقتی مساحت سنگاپور راکه کوچکتر از قشم با کشورمون مقایسه کنیم درامد سرانه آن وپول های که از ترانزیت توریست وغیره با ساله وارد خزانه آن کشور می شود آدم تاسف می خورد
از توازی راهآهن و آزادراه تا مشارکت بخش خصوصی برای احداث پل قشم به صورت BOT
https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-255144
سلام
این پل نقش خوبی در کریدور شمال به جنوب داره
چرا این همه تعلل
انشاله دولت چهاردهم اقدام عملی کنه در راستای تکمیل این پل