بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

پاسخ و توضیحات شرکت فرودگاه‎ها به یکی از نمایندگان

به منظور اطمینان خاطر جناب آقای دکتر صادقی و سایر نمایندگان محترم از عملکرد بخش حساس کنترل ترافیک هوایی، به استحضار می رساند که بخش ناوبری هوایی در حوزه های مختلف طی سال اخیر دچار تحولات چشمگیری شده به گونه ای که عملکرد این حوزه جزء مهمترین نقاط قوت وزارت راه و شهرسازی و این شرکت است.

پاسخ و توضیحات شرکت فرودگاه‎ها به یکی از نمایندگان
تین نیوز |

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به بخشی از اظهارات محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی و نگرانی های او در مورد عملکرد بخش حساس هوانوردی در جلسه روز پنجشنبه مورخ 26/5/96 که در مخالف با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ایراد شد، اطلاعیه ای منتشر کرد.

به گزارش تین نیوز، در این اطلاعیه آمده است: ضمن تشکر وافر از توجه ویژه و حساسیت مجلس محترم و جناب آقای دکتر صادقی نماینده محترم تهران به صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران و تذکر مهم نماینده محترم تهران نسبت به ضرورت اجرای تعهدات بین المللی توسط کشور در حوزه AIM (Aeronautical Information Management) یا مدیریت اطلاعات هوانوردی و عدم استقرارAMHS(ATS Message Handling System)  یا سامانه تبادل پیام های مراقبت پرواز، به منظور اطمینان خاطر جناب آقای دکتر صادقی و سایر نمایندگان محترم از عملکرد بخش حساس کنترل ترافیک هوایی، به استحضار می رساند که بخش ناوبری هوایی در حوزه های مختلف طی سال اخیر دچار تحولات چشمگیری شده به گونه ای که عملکرد این حوزه جزء مهمترین نقاط قوت وزارت راه و شهرسازی و این شرکت است.

این درست است که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، حوزه هوانوردی یکی از حوزه های پرچالش وزارت راه و شهرسازی بود و در ابتدا هم در مدیریت، هم در نیروی انسانی و هم در تجهیزات و سامانه ها، در شرایطی سخت و پرچالشی بسر می بردیم. شبکه راه ها و ترمینال های مهم هوایی کشور اشباع شده و سامانه های ارتباطی، ناوبری و راداری کشور هم فرسوده و عمر مفید تمامی سامانه های حساس راداری سال ها قبل به اتمام رسیده بود. در منطقه هم جایگاهی نداشتیم و بسیاری از تعهدات ما مثلاً در ایجاد راه های موازی و یک طرفه و اجرای ناوبری ماهواره ای، ابتر مانده بود به گونه ای که چند نقطه ترافیکی خطرناک (Hot spot)در فضای کشور اعتراضات مکرر ایکائو و یاتا IATA(اتحادیه بین المللی شرکت های هواپیمایی بازرگانی) را به دنبال داشت.

اما با برنامه ریزی منسجم و اقدامات متعدد انجام شده از جمله اجرای طرح فراملی مدیریت آسمان ایران شهر طی دو سال گذشته، چنان تحولاتی در فضای کشور و عملیات کنترل ترافیک هوایی ایجاد شد که جزء آرمان های چند دهه قبل بوده به طوری که نهادهای بین المللی یاد شده در قبل، از آن تقدیر کردند. ایجاد 15000 کیلومتر راه هوایی جدید، یک طرفه و موازی کردن کلیه مسیرهای مهم بین المللی تعهد شده و چندین مسیر مهم پرترافیک داخلی، اجرای ناوبری ماهواره ای، اجرای طرح نوسازی سامانه های ارتباطی، ناوبری و راداری از جمله خرید سه رادار که یکی از آنها وارد کشور شده، دومی آماده حمل بوده و سومی در حال ساخت است، برنامه اورهال و ارتقای 14 دستگاه رادار و خرید 5 دستگاه دیگر در آینده نزدیک و برنامه‎ریزی مدون در خصوص نوسازی سامانه‎های ارتباطی (RCAG) از جمله مهمترین اقدامات انجام شده فقط در دو سال اخیر است. ان شاءالله با اجرای این برنامه ها در دولت دوازدهم، بخش کنترل ترافیک هوایی کاملاً به هنگام شده و حداقل تا 15 سال بعد، نیازی به اقدام مهم توسعه ای و حتی بهبود اساسی دیگری نخواهد بود.

اما در مقام پاسخ صریح به سوال جناب آقای دکتر صادقی به اطلاع می رساند؛ این سوال معطوف به نحوه تبادل پیام های هوانوردی است. تبادل پیام ها علیرغم اهمیت بالای آن اصولاً عملیات غامض و پیچیده ای نیست. موضوع انتقال پیام های هوانوردی، چیزی شبیه ارسال پیامک از تلفن های همراه است و تفاوت فقط در محتوای پیام ها و نوع فناوری تبادل پیام است. در هوانوردی محتوای پیام های مواردی مانند وضعیت هوای منطقه، موانع طبیعی و غیرطبیعی فرودگاه، آخرین وضعیت سامانه های فرودگاهی و هوانوردی، نقشه های هوانوردی و ... است که برای خطوط هوایی و سایر ذینفعان ارسال می شود.

توضیح اینکه درراستای تغیرات درحوزه پیام های هوانوردی، همانطور که در مراقبت پرواز، ATS (سرویس مراقبت پرواز) به ATC (سرویس کنترل ترافیک هوایی) و سپس به ATM (مدیریت ترافیک هوایی) تبدیل شده است؛ AIS (سرویس اطلاعات هوانوردی) نیز به AIM (مدیریت اطلاعات هوانوردی) تبدیل شده است تا ازATM پشتیبانی کند با این هدف که پیامهای هوانوردی مطابق پروتکل های استاندارد جدید، با سرعت و کیفیتی به مراتب بالاتر از قبل، به واحدهای مختلف مورد نظر مراقبت پرواز و دیگر کاربران نظیر شرکت‎های هواپیمایی مسافربری مخابره شده و امکان ارسال انواع دیگر پیام ها مانند تصاویر و نقشه های هوانوردی و.. نیز ایجاد می‎شود .موضوعی که از حدود یک دهه پیش در دستور کار ایکائو قرار گرفت. اما تحقق این هدف مستلزم دو اقدام اساسی در سیستم هوانوردی کشورها بود: یکی اصلاحات مدیریتی و دیگری به روز کردن بستر و سامانه های تبادل پیام های هوانوردی.

در حوزه مدیریت، طی دو سال اخیر کلیه اصلاحات لازم در بخش ناوبری هوایی کشور به انجام رسیده و نه تنها ما از منطقه و دنیا عقب نیستیم بلکه کشور ما در این حوزه، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مقام اول را کسب کرده است. در حوزه به روزکردن بستر و سامانه های تبادل پیام های هوانوردی نیز از سال 1389 و در دولت دهم اقداماتی آغاز شد که متاسفانه هم به نتیجه نرسید و هم به دلایل نامشخص ارقام قابل توجهی که به نماینده ایرانی شرکت فروشنده برای خرید محصول مبلغ پرداخت شد، گم و دچار سرنوشت نامشخصی شد. اتفاقی که متاسفانه از چشم دستگاه های نظارتی نیز پنهان مانده بود.

در اجرای طرح فراملی مدیریت آسمان ایران شهر و متعاقب کشف این موضوع و در راستای حل آن، طی دو سال گذشته با پیگیری های حقوقی به عمل آمده جهت استیفای حقوق کشور، مشخص شد که واسطه ایرانی، علیرغم دریافت مبلغ و دادن رسید، وجه را به شرکت سازنده پرداخت نکرده است. مزید آگاهی مخاطبان محترم، شرکت خارجی فروشنده در حال اقامه دعوای حقوقی علیه نماینده ایرانی خود است.

در راستای حل این مشکل و استیفای حقوق کشور و شرکت، طی دو سال گذشته مذاکرات و پیگیری های بین المللی گسترده ای انجام گرفت که در نهایت، اخیراً شرکت سازنده ضمن پذیرش انجام تعهدات قبلی خود، موافقت کرد تا در سقف تعهدات قبلی، نسخه به روز شده (2017) محصول را تحویل ایران دهد که این امر از اقدامات مهم متعدد انجام شده در حوزه ارتقای سلامت اداری بشمار می رود.

اما در طول این مدت و مقابله با تحریم های ظالمانه، با استفاده از توان نیروی متخصص داخلی، خوشبختانه بستر لازم برای تبادل پیام های هوانوردی مطابق با پروتکل های بین المللی در داخل کشور تهیه و بیش از دو سال است که مراحل آزمایشی- عملیاتی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و توانسته است از ایجاد بحران در تبادل پیام های هوانوردی جلوگیری کند. مانور بزرگ و افتخارآفرین پذیرش و مدیریت جریان پیچیده ترافیک قطری در بحران اخیر ایجاد شده توسط چهار کشور عربی که تقدیر نهادهای بین المللی را نیز در پی داشت؛ گواهی بر سرعت و دقت عمل مدیران و متخصصان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و دلیل قاطعی بر عملکرد موفقیت این سیستم است. اقدامی که در هفته اخیر مورد تقدیر کتبی رئیس جمهور محترم دولت دوازدهم نیز قرار گرفت و بزودی رسانه ای خواهد شد.

خوشبختانه با توجه تحولات انجام شده پیش گفته، موفقیت های بزرگ جمهوری اسلامی در عملیات هوانوردی بین المللی و توانمندی های اثبات شده کشور در این بخش، در سال جاری میلادی، برای اولین بار چندین مسئولیت بین المللی در حوزه هوانوردی و فرودگاهی نیز به نمایندگان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد که تصاحب سمت ریاست اجلاس های سالانه مسیرهای هوایی میان منطقه ای (اروپا، خاورمیانه، آسیا-پاسفیک) و عضویت یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوای ایران در هیئت مدیره شورای بین المللی فرودگاه ها، منطقه آسیا- پاسفیک، عضویت نماینده شرکت یادشده در هیئت رئیسه کمیته تدوین دستورالعمل‎های آموزشی تجسس و نجات ICAO/IMO و دعوت رسمی وزیر حمل ونقل اروپا در سال 2016 برای عضویت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در توافق نامه مدیریت یکپارچه هوایی اروپا (SESAR) از آن جمله هستند. 

در پایان، این شرکت ضمن اعلام آمادگی جهت پاسخگویی به هرگونه سوالات و ابهامات احتمالی دیگر، از جناب آقای دکتر صادقی و سایر نمایندگان محترم دعوت می‎کند تا ضمن حضور در شرکت، از نزدیک با دستاوردهای بزرگ حوزه متحول شده ناوبری هوایی کشور آشناتر شوند.

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.