بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
معاون رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به بودجه

◄ حمل‌ونقل هوایی نیازی به بودجه‌های عمومی ندارد

رئیس‌جمهور صبح روز یکشنبه ۱۹ آذر، لایحه بودجه سال ۹۷ را به مجلس ارائه کرد که بر اساس لایحه برنامه بودجه سال آینده، رقم بودجه وزارت راه و شهرسازی با شرکت‌های تابعه و وابسته به این مجموعه را ۷۸۳۰ میلیارد تومان پیشنهاد داده است که این رقم نسبت به بودجه سال ۹۶ کاهش ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

حمل‌ونقل هوایی نیازی به بودجه‌های عمومی ندارد
تین نیوز |

اکرم فیض‌آبادی |  رئیس‌جمهور صبح روز یکشنبه ۱۹ آذر، لایحه بودجه سال ۹۷ را به مجلس ارائه کرد که بر اساس لایحه برنامه بودجه سال آینده، رقم بودجه وزارت راه و شهرسازی با شرکت‌های تابعه و وابسته به این مجموعه را ۷۸۳۰ میلیارد تومان پیشنهاد داده است که این رقم نسبت به بودجه سال ۹۶ کاهش ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

دولت در لایحه بودجه سال ۹۷، برای توسعه حمل‌ونقل هوایی در قالب برنامه ششم توسعه، بودجه ۱۶۰۰ میلیارد تومانی را در نظر گرفته است. احداث فرودگاه سقز و مشارکت در تکمیل فرودگاه‌هایی مانند رامسر، ولیعصر و امام خمینی (ره) و همچنین خرید هواپیمای آزمایش استاندارد پرواز بخش اصلی این برنامه‌ریزی را شامل می‌شود.

حوزه‌ای که بیشترین سهم را در قالب برنامه ششم توسعه خواهد داشت فرودگاه امام خمینی (ره) است که درنهایت باید بیش از ۱۱۴ میلیارد تومان اعتبار دولتی در این حوزه دریافت کند و بناست در سال‌های آینده بیش از ۶۰ میلیارد تومان از این اعتبارات در نظر گرفته‌شده به این فرودگاه مهم بین‌المللی اختصاص یابد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص سهم حمل‌ونقل هوایی از بودجه ۹۷، می‌گوید: «حمل‌و‌نقل، زیرساخت توسعه هر کشوری است و اگر بخواهیم توسعه‌ای در کشور شکل بگیرد باید به تمام گونه‌های حمل‌ونقل (ریلی، دریایی، جاده‌ای، شهری، هوایی) توجه شود.»

مرتضی دهقان در ادامه سخنان خود می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین گونه‌های حمل‌ونقل با توجه به دسترسی راحت‌تر و اتصال به بیشتر نقاط کشور حمل‌ونقل هوایی است که باعث توزیع عدالت می‌شود چراکه امکان دسترسی همه با هزینه‌های کمتری به این حمل‌ونقل وجود دارد.»

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص میزان بودجه عمرانی در حمل‌ونقل هوایی معتقد است؛ با توجه به افزایش هزینه‌های جاری، دولت سال‌به‌سال مجبور است هزینه‌های عمرانی و زیرساختی را کاهش دهد که این موضوع اصلاً خوب نیست اما باید برای پیشبرد اهداف و عدم توقف توسعه بودجه‌ها را از طریق دیگر تأمین کرد.

طبق گفته او آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در سال ۸۹ در قانون برنامه پنجم توسعه توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. همین امر باعث شد تا صنعت حمل‌ونقل هوایی در کاهش وابستگی از بودجه‌های دولتی پیشگام شود.

دهقان با تأکید بر اینکه قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما علاوه بر کاهش وابستگی به بودجه دولتی فضای رقابتی را در این صنعت ایجاد کرد، می‌افزاید: «این قانون باعث ایجاد تنوع در نرخ‌های بلیت هواپیما شد و از سوی دیگر فضای مناسبی برای متقاضیان جدید در صنعت حمل‌ونقل هوایی در راستای رقابتی شدن فراهم شد؛ از همین رو متقاضیانی برای تأسیس شرکت هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوری درخواست داده‌اند و موافقت اصولی را گرفته و به‌دنبال ورود هواپیما به کشور هستند.»

معاون رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به این موضوع که بخش خصوصی توانمند و با توان مالی خوب در حمل‌ونقل هوایی مشغول به فعالیت هستند، می‌گوید: «حضور بخش خصوصی و تمایل آنها برای کار در صنعت حمل‌ونقل هوایی به دلیل آزادسازی نرخ‌ها بوده است. بخش خصوصی درحال‌حاضر فعالیت بسیار خوبی در توسعه و افزایش ناوگان دارند؛ این درحالی است که بخش مهمی از درآمدهای فرودگاه‌های کشور توسط شرکت‌های هواپیمایی اخذ می‌شود؛ در همین راستا هر‌چه فعالیت شرکت‌های هواپیمایی بیشتر شود منابع اعتباری در فرودگاه‌ها افزایش و فرودگاه‌ها بیشتر می‌توانند زیرساخت‌های خود را توسعه دهند.»

دهقان با اشاره به اینکه تمام مطالب عنوان‌شده زنجیروار به هم متصل هستند، گفت: «به اعتقاد بنده قانون آزادسازی در حمل‌ونقل هوایی توانست خود را از بودجه دولتی و وابستگی به آن تا حد زیادی رها کند. گامی که در راستای این قانون برداشته شد بسیار مهم و اثرگذار بود که شاید در کوتاه‌مدت نتوان اثرات آن را به‌خوبی سنجید، اما این امر در طول زمان مانند کشورهای پیشرویی که این کار را در گذشته انجام داده‌اند و بعد نتایج آن را در توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل هوایی کشورشان دیده‌اند، نمایان خواهد شد.»

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری افزود: «در همین مدت کوتاه نیز در راستای نظرسنجی که سازمان انجام داده است می‌توانم بگویم که مردم از متنوع شدن نرخ‌ها و دسترسی‌ به بلیت احساس رضایت بیشتری نسبت به گذشته دارند که این امر نشان از بهبود وضعیت حمل‌ونقل هوایی در کشور دارد.»

او بر این باور است؛ قطعاً کمبود منابع در بخش‌های مختلف عمرانی و زیرساختی، توسعه را با مشکل روبرو می‌کند، اما در این راستا لازم است اقدامات دیگری مانند استفاده از توان و سرمایه بخش خصوصی استفاده کرد و این موضوع در حمل‌ونقل هوایی در حال انجام است و بخش مهمی از کارها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و نیازی به بودجه‌های عمومی وجود ندارد. مهم‌ترین کاری که دولت و مجلس باید انجام دهند اصلاح و تسهیل فرایندهاست و باید عنوان کنم که در راستای این امر اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

لینک خبر

منبع: هفته نامه حمل و نقل
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.