بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

گزارش اولیه سازمان هواپیمایی از سقوط ای‌تی‌آر «آسمان»

به گفته سازمان هواپیمایی، شرکت هواپیمایی آسمان که متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است، وسیله پرنده، مراکز تعمیراتی شرکت و خلبانان و عوامل فنی در زمان وقوع سانحه دارای گواهینامه‌های لازم از سازمان هواپیمایی کشوری بوده‌اند. همچنین، مطابق بررسی‌های اولیه، آغاز پرواز از فرودگاه مهرآباد با توجه به وضعیت هوای گزارش‌شده مجاز بوده و ارزیابی وضعیت جوی نقطه‌ای در محل سانحه منوط به بررسی دستگاه‌های ضبط اطلاعات و مکالمات پرواز است.

گزارش اولیه سازمان هواپیمایی از سقوط ای‌تی‌آر «آسمان»
تین نیوز |

 گزارش مقدماتی سانحه هوایی تهران - یاسوج هواپیمایی آسمان از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شد.

به گزارش تین‌نیوز متن کامل این گزارش به شرح زیر است؛

فرودگاه یاسوج در دسته‌بندی فرودگاه‌های G بوده و سرویس ارائه‌شده مطابق با مفاد انکس ۱۱ کنوانسیون شیکاگو از نوع Flight  Information Service  است.

چکیده مدیریتی

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان در تاریخ ۲۹/۱۱/۹۶ با تعداد ۶ نفر خدمه پروازی (خلبان، کمک‌خلبان، ۲ نفر مهماندار و ۲ نفر نیروی امنیت پرواز) و ۶۰ نفر مسافر (۵۹ نفر بزرگ‌سال و یک کودک) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت ۰۸: ۰۵ به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود یک ساعت و ۲۵ دقیقه از آغاز پرواز، مکالمه مابین خلبان هواپیما و برج مراقبت فرودگاه یاسوج قطع گردید و هواپیما در حوالی ۹ مایلی شمال فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد.

بر اساس نقشه‌های عملیاتی کمترین ارتفاع مجاز در مسیر پروازی W۱۴۴ که هواپیما در آن مسیر قرار داشته است ۱۷۰۰۰ پا بوده است. چنانچه هواپیما دچار وضعیت اضطراری گردد ارتفاع ۱۵۵۰۰ پا به‌عنوان حداقل ارتفاع مجازی که هواپیما می‌توانسته در شمال فرودگاه کاهش ارتفاع داشته باشد.

طی سه سال اخیر در فرودگاه یاسوج سرمایه‌گذاری زیادی صورت گرفته و علاوه بر تطویل باند پروازی و جمع‌آوری موانع متعدد در اطراف آن، دارای دستگاه کمک ناوبری NDB عملیاتی بوده و دستگاه کمک ناوبری DVOR/DME نیز در فرودگاه نصب گردیده و اقدامات لازم برای بهره‌برداری از آن برابر با مقررات ایکائو انجام‌شده است.

مطابق دستورالعمل‌های شرایط اضطراری، هم‌زمان بااطلاع‌رسانی به کلیه مراجع و مبادی ذی‌ربط، کمیته تجسس و نجات در مرکز کنترل فضای کشور و مرکز مدیریت بحران در سازمان هواپیمایی کشوری، ستاد مدیریت بحران در استان‌های تهران- فارس- اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد و تیم هماهنگی تجسس و نجات به منطقه عازم گردید. هم‌زمان، هماهنگی‌های لازم به‌منظور اعزام ارگان‌های کشوری و لشگری مورد لزوم به منطقه، اعزام هواپیمای شناسایی، بالگرد و پهپاد به‌منظور تصویربرداری و جستجوی نقطه‌ای منطقه عملیاتی سانحه و تشکیل تیم تخصصی ویژه به‌منظور بررسی و پایش اطلاعات ماهواره‌ای و تصاویر منطقه از دیگر اقدامات در این مرحله بود.

گام مهم بعدی، تعیین نقاط احتمالی سقوط هواپیما بود که با تشکیل جلسه RCC و مدیریت بحران هوایی و مصاحبه با شاهدان عینی، افراد محلی آشنا به ارتفاعات منطقه و نیروهای انتظامی محل و تکنیک‌های فنی و تخصصی، سه موقعیت تقریبی محل برخورد هواپیما در ساعت ۰۵: ۳۰ دقیقه بامداد دوشنبه مشخص و اعلام شد. بالگردهای موجود در محل بر اساس موقعیت‌های سه‌گانه پیش‌بینی‌شده به جستجو در محل پرداختند.

نقطه نهایی در ساعت ۱۹: ۰۰ روز دوشنبه با استفاده از تصاویر دریافت شده از پهپادها، گراف‌های مخابراتی ایرانسل و استماع رویه‌های پروازی خلبان و تقلیل سه موقعیت به یک موقعیت، تعیین (پلات) شد و نقشه‌های مربوط به موقعیت نهایی چاپ و خلبانان وسایل پرنده در خصوص نقطه نهایی تخمین زده شده توجیه شدند. دو فروند هواپیمای نیروی هوایی باقابلیت مانور در ارتفاع پایین و تصویربرداری به پرواز درآمدند و درنهایت در حدود ساعت ۱۰ صبح محل سقوط هواپیما شناسایی و تائید شده و عملیات هلی‌برن نیروهای تخصصی امداد و نجات و تکاوران ارتش در ساعت ۱۴: ۰۰ روز سه‌شنبه پس از توجیه ایشان در خصوص نحوه جمع‌آوری اجساد و در اختیار قرار دادن تصاویر جعبه سیاه توسط کارشناسان سازمان هواپیمایی کشور به محل سانحه آغاز گردید. هم‌اکنون کارشناسان کارخانه سازنده هواپیما و کمیته بررسی سوانح فرانسه (BEA) نیز در ایران حضور داشته و به گروه بررسی سانحه ملحق شده‌اند.

لازم به ذکر است شرکت هواپیمایی آسمان که متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است، وسیله پرنده، مراکز تعمیراتی شرکت و خلبانان و عوامل فنی در زمان وقوع سانحه دارای گواهینامه‌های لازم از سازمان هواپیمایی کشوری بوده‌اند. همچنین، مطابق بررسی‌های اولیه، آغاز پرواز از فرودگاه مهرآباد با توجه به وضعیت هوای گزارش‌شده مجاز بوده و ارزیابی وضعیت جوی نقطه‌ای در محل سانحه منوط به بررسی دستگاه‌های ضبط اطلاعات و مکالمات پرواز است.

اطلاعات پرواز

شرکت هواپیمایی: شرکت خدمات هوائی کشور (آسمان)

شماره پرواز: ۳۷۰۴

مسیر پرواز: تهران – یاسوج

مدل هواپیما: ATR۷۲-۲۱۲

علامت ثبت هواپیما: EP-ATS

ساعت برنامه‌ای پرواز: ۰۷: ۵۵

ساعت واقعی پرواز: ۰۸: ۰۵ محلی

مقدمه

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان در تاریخ ۲۹/۱۱/۹۶ با تعداد ۶ نفر خدمه پروازی (خلبان، کمک‌خلبان، ۲ مهماندار و ۲ امنیت پرواز) و ۶۰ نفر مسافر (۵۹ نفر بزرگ‌سال و یک کودک) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت ۰۸: ۰۵ به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود یک ساعت و ۲۵ دقیقه از آغاز پرواز، مکالمه مابین خلبان هواپیما و برج مراقبت فرودگاه یاسوج قطع گردید و در حوالی ۹ مایلی شمال فرودگاه یاسوج هواپیما دچار سانحه شد.

آخرین مکالمه خلبان هواپیما، روی فرکانس رادیویی در ساعت ۰۹: ۳۰ دقیقه به ثبت رسیده و پس‌ازآن تماس، پرواز ۳۷۰۴ پاسخی به مکالمات کنترلر فرودگاه یاسوج نداده است و این شروع مرحله اعلام وضعیت عدم قطعیت در خصوص سلامتی پرواز است و از طریق کنترلر فرودگاه یاسوج چارت اطلاع‌رسانی وضعیت عدم قطعیت فعال می‌گردد.

 

اقدامات تجسس و نجات

در اجرای دستورالعمل و مقررات سوانح هوایی، پس از عدم امکان برقراری تماس با پرواز شماره ۳۷۰۴، بلافاصله کمیته تجسس و نجات در مرکز کنترل فضای کشور تشکیل و اطلاع‌رسانی‌های لازم به مسئولین ذی‌ربط انجام گردید.

دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان واحد معین، به کمیته بحران وزارت راه و شهرسازی و کمیته شریان‌های حیاتی و بحران کشور، اطلاع‌رسانی لازم را انجام داد.

به‌طور هم‌زمان مدیریت بحران در استان‌های تهران- فارس- اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد تشکیل گردید.

مطابق با شرح وظایف و رویه و مقررات، سازمان هواپیمایی کشوری و منطبق با موضوع پیوست ۱۲ کنوانسیون شیکاگو، به‌محض دریافت خبر مفقود شدن پرواز شماره ۳۷۰۴ شرکت هواپیمایی آسمان اقدامات لازم به‌منظور تشکیل «کمیته جستجو و نجات» و آغاز عملیات «مرکز مدیریت بحران» در سازمان هواپیمایی کشوری انجام گردید.

در ابتدا با دو فروند بالگرد اعزامی از استان‌های فارس و لرستان عملیات جستجو آغاز گردید؛ لیکن به دلیل پوشش پایین ابر و پدیده‌های جوی منطقه، شناسایی محل سقوط هواپیما میسر نگردید و بالگردهای اعزامی به فرودگاه یاسوج بازگشتند.

هم‌زمان هماهنگی‌های لازم به‌منظور اعزام ارگان‌های کشوری و لشگری مورد لزوم به منطقه انجام گرفت و از کلیه ظرفیت‌های کشور برای کشف محل سقوط استفاده گردید.

با اعلام خلبان یکی از پروازهای عبوری مبنی بر دریافت سیگنال (Emergency Locator Transmitter) ELT در موقعیت جنوب شرق یاسوج، مرکز کنترل فضای کشور ضمن هماهنگی با سایر پروازهای عبوری آن منطقه، موضوع مورد پایش قرار گرفت، لکن این اقدام موفقیت‌آمیز نبود.

از طرفی درخواست‌هایی به ماهواره COSPAS SARSAT فرانسه، ارائه‌دهنده سرویس «مکان‌یاب ماهواره‌ای دریافت سیگنال‌های ELT» انجام پذیرفت، امّا علی‌رغم پیگیری‌ها پاسخی دریافت نشد.

با هماهنگی وزارت امور خارجه، از وزارت حوادث غیرمترقبه فدراسیون روسیه درخواست اطلاعات محل احتمالی سقوط مبتنی بر اطلاعات ماهواره‌ای گردید اما اطلاعات ارسالی کمکی به یافتن دقیق محل سانحه ننمود.

یک تیم تخصصی متشکل از خلبان، کنترلر مراقبت پرواز، کارشناس هواشناسی و کارشناس زمین‌شناسی با استفاده از تصاویر راداری منطقه و مسیرهای پروازی، موقعیت احتمالی سقوط را مشخص نمودند و براین اساس محدوده محل سایت بروز سانحه به‌طور تقریبی مشخص گردید.

اعزام تیم‌های تجسس اعم از بالگرد و پهپاد انجام پذیرفت؛ لکن به دلیل پوشش پایین ابر و بدی شرایط جوی در مورخه ۳۰/۱۱/۹۶ عملیات تجسس ناموفق بود.

در عصر همان روز تیم‌های تجسس پروازی از عملیات نیروی هوایی سپاه پاسداران و «شرکت هلیکوپتری یاس» به منطقه اعزام گردیدند و تیم بررسی سانحه با اعلام مسیر و اطلاعات پرواز هواپیما، محدوده تجسس را برای این گروه مشخص نمود، لکن به لحاظ تاریکی هوا و شرایط نامناسب جوی تیم‌های تجسس مجبور به بازگشت شدند.

در روز سه‌شنبه مورخه ۰۱/۱۲/۹۶ با هماهنگی با نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ۲ فروند هواپیمای نظامی F۱۴ و RF۴ بر فراز منطقه پرواز نمودند و با دوربین‌های شناسایی کل منطقه را عکس‌برداری نمودند که موقعیت دقیق لاشه هواپیما و محل برخورد را مشخص نمایند؛ هم‌زمان با عملیات جت‌های نیروی هوایی در حدود ساعت ۱۰ صبح محل وقوع سانحه توسط یک فروند بالگرد MIL۱۷۱ «شرکت هلیکوپتری یاس» به‌صورت بصری شناسایی شد و این موضوع در عکس‌های گرفته‌شده توسط جت‌های نیروی هوایی از منطقه نیز تائید شد.

 

جزئیات اقدامات انجام‌شده

پس از اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری از فقدان پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان، اطلاع‌رسانی‌های لازم به بخش‌های ذی‌ربط انجام و به‌منظور تشکیل جلسه مدیریت بحران در محل سازمان هواپیمایی کشوری اقدامات لازم انجام پذیرفت که متعاقب این اقدام، مقام عالی وزارت راه و شهرسازی نیز در آن نشست حضور یافتند و از نزدیک در جریان مراتب امر قرار گرفتند؛ بر اساس تصمیمات این جلسه اقدامات ذیل مقرر گردیدند:

اعزام یک تیم ۲۲ نفره متشکل از متخصصان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور به همراه نمایندگان هواپیمایی آسمان به منطقه (از طریق فرودگاه اصفهان)

تشکیل جلسه RCC و مدیریت بحران هوایی در بخشداری روستای بیده مجاور منطقه سانحه

انجام ۲۳ سورتی پرواز بالگرد و امکان‌سنجی نفوذ به ارتفاعات و بررسی شرایط جوی منطقه و ۴ سورتی پرواز جهت هلی‌برن نیروها پس از شناسایی محل سانحه

اعزام پهپادهای سپاه از کاشان در روز دوشنبه ۳۰/۱۱/۹۶

ردیابی سیگنال موبایل مسافران و تعیین محل احتمالی سقوط

تعیین (پلات) نقطه P۷ در روز سه‌شنبه و اعزام ۷ فروند بالگرد (۲ فروند امداد، ۲ فروند سپاه، ۳ فروند هوانیروز)، ۱ فروند پهپاد از بوشهر و ۱ فروند هواپیمای F۱۴ از اصفهان و یک فروند هواپیمای RF۴ از همدان

صبح سه‌شنبه اول اسفندماه ۹۶ ابتدا هواپیمای F۱۴ از منطقه عکس‌برداری به عمل آورد و هم‌زمان بالگرد سپاه به نقطه P۷ پرواز نمود و سپس هواپیمای RF۴ نیز شروع به عکس‌برداری از منطقه نمود.

در حدود ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه بالگرد شرکت هلیکوپتری یاس لاشه هواپیما را در اطراف نقطه P۷ پیدا نمود.

یک تیم برای تائید لاشه متشکل از متخصصان سازمان، شرکت هواپیمایی آسمان و فرمانده تکاوران ارتش به نقطه پرواز کردند و محل سقوط هواپیما مورد تائید قرار گرفت.

 

تشکیل تیم بررسی سانحه

پس از اطلاع از وقوع سانحه، بر اساس آئین‌نامه بررسی سوانح و حوادث غیرنظامی مصوبه هیئت محترم دولت، مسئول بررسی سانحه تعیین و با صلاحدید مشارالیه ۱۱ گروه تخصصی تشکیل گردید.

تیم بررسی سانحه سازمان، بلافاصله به محل سانحه اعزام گردیدند تا اقدامات اولیه در جهت هماهنگی عملیات تجسس و امور بررسی سانحه هواپیما و حفظ اسناد و شواهد آن خصوصاّ FDR و CVR انجام پذیرد.

بر اساس انکس ۱۳ ایکائو، اطلاعیه اولیه سانحه (Notification) به ایکائو و کشور فرانسه به‌عنوان کشور سازنده هواپیما و کانادا به‌عنوان کشور سازنده موتور ارسال گردید.

در این ارتباط گروهی از کشور فرانسه به ایران اعزام شدند و نماینده کشور کانادا اعلام نمودند، درصورتی‌که سانحه در ارتباط با مشکل موتور باشد کانادا نیز آمادگی جهت حضور در تیم بررسی سانحه را دارد.

 

اطلاعات بهره‌بردار هواپیما

الف) شرکت هواپیمایی آسمان وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری است.

ب) شرکت آسمان دارای مجوز بهره‌برداری معتبر از سازمان هواپیمایی کشوری (AOC) (تاریخ ۱۱/۱۱/۹۶ الی ۱۱/۱۱/۹۷) است.

ج) این شرکت دارای مجوزهای معتبر لازم در خصوص مدیریت صلاحیت پروازی و تعمیرات ناوگان از سازمان است.

د) شرکت آسمان پروازهای خود را با ناوگان بوئینگ B۷۲۷,B۷۳۷، ایرباس A۳۲۰,A۳۴۰، فوکر F۱۰۰ و ATR۷۲ انجام می‌دهد.

و) مرکز تعمیرات سنگین ناوگان هوایی این شرکت در فرودگاه‌های تهران، مشهد و شیراز است.

ز) برای نگهداری و تعمیرات هواپیمای ATR از آشیانه شرکت در فرودگاه شیراز استفاده می‌گردد.

 

اطلاعات هواپیما

نوع هواپیما: توربو پراپ ATR ۷۲-۲۱۲ به شماره‌سریال ۳۹۱ و سال ساخت ۱۹۹۳ به علامت ثبت EP-ATS

هواپیمای مزبور از تاریخ ۱۳/۱۱/۱۳۸۹ (مطابق ۲/۲/۲۰۱۱) با درخواست شرکت از فعالیت پروازی منفک و برای تعویض دو موتور، ملخ و انجام بازرسی‌های OUT OF PHASE تحت تعمیرات سنگین قرار گرفت و متعاقب دو مرحله پرواز آزمایشی در تاریخ ۰۷/۰۸/۱۳۹۶ (مطابق ۲۹/۱۰/۲۰۱۷) به فعالیت پروازی شرکت بازگشته است.

هواپیمای یاد شده، از تاریخ فعالیت پروازی مجدد، در مجموع ۷۰۰ ساعت پرواز را در کارنامه فعالیت خود دارا است و کلیه مجوزهای لازم برای این هواپیمای به شرح زیر اخذ و دارای اعتبار لازم بوده‌اند:

گواهینامه ثبت اولیه هواپیما (C.of.R): تاریخ صدور ۱۹/۰۹/۱۳۷۲ (مطابق ۱۰/۱۲/۱۹۹۳)

گواهینامه صلاحیت پروازی (C.of.A) تا تاریخ ۹/۸/۹۷ (مطابق ۳۱/۱۰/۲۰۱۸) معتبر بود.

گواهینامه بازنگری صلاحیت پرواز هواپیما (ARC) تا تاریخ ۹/۸/۹۷ (مطابق ۳۱/۱۰/۲۰۱۸) معتبر بود.

اعتبار گواهی‌نامه رادیویی هواپیما (ARSL) تا تاریخ ۹/۸/۹۷ (مطابق ۳۱/۱۰/۲۰۱۸) بود.

گواهینامه صدا (NOISE) هواپیما تا تاریخ ۹/۸/۹۷ (مطابق ۳۱/۱۰/۲۰۱۸) معتبر بود.

پوشش بیمه‌نامه هواپیما (شخص ثالث و خدمه پروازی و بدنه) با شرکت بیمه ایران بوده و تا تاریخ ۳۰/۱۰/۹۷ معتبر است.

هواپیما متعاقب دریافت مجوزهای لازم از دفتر مهندسی صلاحیت پروازی از تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۱۷ در ناوگان پروازی شرکت قرارگرفته و با ۷۰۰ ساعت و ۷۳۲ سیکل پرواز داشته است.

این هواپیما حداقل ۵۰ مورد پرواز به فرودگاه یاسوج داشته است.

 

اطلاعات موتور و ملخ هواپیما

هواپیما به دو دستگاه موتور از نوع توربو پراپ (ملخ‌دار) از نوع PW۱۲۶ ساخت کشور کانادا مجهز و متعاقب انجام تعمیرات مشروحه ذیل بر روی هواپیما نصب گردیده‌اند.

موتورهای هواپیما با شماره‌سریال: PCE-۱۲۷.۴۹, PCE -۱۲۷.۴۲ با سال ساخت ۱۹۹۳ (مجهز به ملخ به شماره‌سریال (FR۹۳۰۷۱۷۸, FR-۹۳۰۹۱۱ به ترتیب بر روی موتورهای چپ و راست نصب‌شده بودند و در تاریخ‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در مراکز تعمیراتی فرانسوی (Vector, GKN Aerospace) مورد بازدید قرارگرفته بودند.

موتور شماره یک در تعمیرات مورد بازرسی قسمت گرم HSI قرارگرفته و قطعات تاریخ‌دار آن تعویض گردیده بودند.

موتور شماره دو تحت تعمیرات اساسی قرارگرفته و مورد تست نیز قرارگرفته بود.

 

اطلاعات خلبانان پرواز

خلبان حجت اله فولاد، ۶۲ ساله باسابقه پروازی ۱۷۴۰۰ ساعت پرواز و بیش از ۱۵۰۰۰ ساعت پرواز با هواپیمای ATR است. ایشان معلم خلبان شرکت آسمان و سازمان بودند. ضمناً ایشان در سه ماه گذشته با این هواپیما دو پرواز به فرودگاه یاسوج داشتند.

کمک‌خلبان کاوه خلیلی، ۳۶ ساله باسابقه پروازی حدود ۱۸۴۶ ساعت پرواز و ۹۶ ساعت پرواز با هواپیمای ATR است.

اطلاعات تکمیلی و نحوه پرواز، آموزش هردو خلبان منوط به ادامه بررسی بر روی پرونده‌های آموزشی و سوابق مانیتورینگ اطلاعات پرواز قبل ایشان (FDM) است.

 

محل سقوط هواپیما

بنا بر گزارش‌های رسیده در ساعت ۳۰: ۱۰ دقیقه مورخ ۱/۱۲/۹۶ مشخص گردید، لاشه هواپیمای مذکور در مسیر تهران ـ یاسوج در حدود فاصله ۹ ناتیکال مایلی فرودگاه یاسوج نزدیک روستای «نُقل»(نوقول) و دامنه کوه «حجال» منطقه «پادنا» (ارتفاع ۴۰۰۰ متری از سطح آبهای آزاد) قرار دارد؛ برای انتقال جان‌باختگان، قطعات هواپیما و دستگاه ثبت و ضبط مکالمات رادیویی و داده‌های پروازی عملیات منسجم و همه جانبه‌ای آغاز گردیده است.

ارزیابی اطلاعات راداری و مکالمات بین پرواز و واحدهای مراقبت پرواز

ردیف زمان محلی موقعیت ملاحظات

۱ ۰۸: ۰۵ فرودگاه مهرآباد پرواز شماره ۳۷۰۴ از مهرآباد برای ارتفاع FL۲۱۰ به سمت فرودگاه یاسوج

۲ ۰۸: ۴۴ ساعت انتقال کنترل از رادار مرکز کنترل به تقرب اصفهان

۳ ۰۹: ۱۹: ۲۷ اولین تماس توسط کمک‌خلبان با برج یاسوج جهت اخذ اطلاعات وضعیت هوا

۴ ۰۹: ۲۰: ۳۵ نقطه گزارش OBTUX پرواز در موقعیت OBTUX در ارتفاع FL۲۱۰ و در مسیر W۱۴۴ قرارگرفته است.

۵ ۰۹: ۲۲: ۵۵ آغاز کاهش ارتفاع به FL۱۷۰ را با مجوز کنترلر

۶ ۰۹: ۲۳: ۰۵ پرواز ۳۷۰۴ در اختیار برج فرودگاه یاسوج

۷ ۰۹: ۲۳: ۲۴ اخذ مجوز پرواز برای انجام طرح تقرب به Overhead

۸ ۰۹: ۲۵: ۱۰ ارتفاع پرواز به FL۱۸۶ می‌رسد خروج از پوشش رادار مرکز کنترل به دلیل کوهستانی بودن منطقه

۹ ۰۹: ۲۵: ۳۳ ۲۵ مایلی یاسوج گزارش خلبان از موقعیت ۲۵ مایلی به برج یاسوج

۱۰ ۰۹: ۲۹: ۱۰ ۱۴ DME از فرودگاه گزارش خلبان از موقعیت ۱۴ DME به برج یاسوج

۱۱ ۰۹: ۳۰: ۱۰ تقریباً ۱۱ مایلی برج یاسوج آخرین فشار هوای ایستگاه را به خلبان گزارش و خلبان دریافت آن را تائید نمود. (آخرین تماس با خلبان)

۱۲ ۰۹: ۳۲ فشردن دگمه مکالمه توسط پرواز

۱۳ ۰۹: ۳۴ صدازدن پرواز و عدم پاسخگویی خلبان

در طول پرواز خلبان اعلام وضعیت اضطراری و یا شرایط غیرعادی ازجمله مواجه با توربولانس را ننموده است.

خلبان هیچ گزارشی از قرارگرفتن در شرایط اضطراری (مانند MAY DAY و (PAN PAN و اجرای دستورالعمل‌های خاص را اعلام ننموده است.

این ارزیابی بر اساس مکالمات واحد کنترل ترافیک هوایی (مرکز کنترل و برج فرودگاه یاسوج) است و قدر مسلم مراحل تکمیلی آن با پیدا شدن دستگاه ضبط اطلاعات پرواز و صدای کابین (جعبه‌های سیاه) تکمیل خواهد گردید.

لازم به ذکر است که کمترین ارتفاع مجاز مسیر پروازی W۱۴۴، ۱۷۰۰۰ پا بوده، در این مسیر از نظر سمت هیچ‌گونه انحرافی مشاهده نشده است. مطابق با دستورالعمل‌های منتشرشده در کتاب هوانوردی ایران (AIP) هواپیما می‌باید تا روی فرودگاه ارتفاع ۱۷۰۰۰ پا (FL ۱۷۰) را حفظ کرده و درروی فرودگاه (دستگاه ناوبری NDB) ارتفاع خود را به ۱۵۰۰۰ پا کاهش داده و سپس مبادرت به انجام طرح تقرب نماید. همچنین چنانچه هواپیما دچار وضعیت اضطراری گردد ارتفاع ۱۵۵۰۰ پا به‌عنوان حداقل ارتفاعی که هواپیما می‌تواند در شمال فرودگاه کاهش ارتفاع داشته باشد در نقشه‌های هوانوردی اعلام‌شده است.

 

اطلاعات فرودگاه

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک فرودگاه در شهر یاسوج است. این شهر محصور با رشته‌کوه‌های زاگرس بوده و شرایط جغرافیایی خاصی بر آن حاکم است. طی سه سال گذشته زیرساخت‌های فرودگاهی و کمک ناوبری فرودگاه یاسوج به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای به شرح ذیل توسعه‌یافته است:

با توجه به حذف موانع پروازی مهم، منجر به بازیابی ۱۶۳۰ متر طول باند غیرقابل استفاده گردیده و طول باند قابل استفاده از ۱۵۷۰ متر به ۳۲۰۰ متر افزایش‌یافته و امکان انجام عملیات توسط هواپیماهای با طول باند بیشتر فراهم‌شده است. همچنین تطویل باند به میزان ۶۰۰ متر نیز انجام‌شده که در صورت حذف موانع (برجک‌های دیدبانی زندان) این مقدار نیز به طول باند عملیاتی اضافه خواهد گردید.

در جریان طرح بهسازی و توسعه فرودگاه، سامانه روشنایی باند فرودگاه نصب و بهره‌برداری شده است؛ بدین ترتیب تجهیزات لازم جهت امکان برقراری پرواز شب در آن فرودگاه فراهم‌شده است.

در جریان طرح بهسازی و توسعه، سامانه جدید DVOR/DME فرودگاه یاسوج نصب و وارسی پروازی شده است.

مسیرهای ورودی و خروجی و طرح تقرب مبتنی بر DVOR/DME طراحی و وارسی پروازی نیز شده است و از تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۱۸ (۹ فروردین ۱۳۹۷) مطابق با تاریخ‌های ایکائو عملیاتی می‌گردد.

فضای فرودگاه یاسوج در دسته‌بندی فرودگاه‌های G بوده و سرویس ارائه‌شده مطابق با مفاد انکس ۱۱ کنوانسیون شیکاگو از نوع Flight Information Service است.

بر اساس اطلاعات نشریه هوانوردی ایران (AIP) این فرودگاه دارای طرح تقرب NDB Circling است.

 

اطلاعات هواشناسی منطقه

بنابر گزارش هواشناسی فرودگاه یاسوج در زمان حادثه میزان باد در فرودگاه آرام و دید فرودگاه بیش از ۱۰ کیلومتر بوده است؛ به‌طور پراکنده ابر در حدفاصل ۳۵۰۰ الی ۴۰۰۰ پایی از نوع CB و در ۹۰۰۰ پایی ابر پیوسته وجود داشته و در ارتفاع پایین به‌تدریج به وسعت پوشش ابرها افزوده‌شده و دمای محیط نیز در بازه زمانی مزبور مابین صفر الی ۲- درجه بوده و فشار ایستگاهی نیز ۱۰۲۱ گزارش‌شده است.

مطابق با نظام‌نامه عملیاتی شرکت آسمان (Operation Manual) خلبان پرواز موظف به بررسی وضعیت هوای فرودگاه و مسیر پرواز بوده و مدارک هواشناسی لازم توسط ایشان تحویل گرفته‌شده است.

بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده تاکنون پدیده هواشناسی خاصی برای ممانعت از پرواز از فرودگاه مهرآباد شناخته‌نشده و بررسی‌های تکمیلی مسائل هواشناسی مقطعی در زمان رویداد و تأثیر آن در وقوع سانحه منوط به دریافت مکالمات CVR هواپیما است.

شایان‌ذکر است، تلاش‌های کارشناسی و تخصصی به‌صورت شبانه‌روزی ادامه دارد تا هرچه سریع‌تر بررسی چگونگی وقوع این سانحه تکمیل و اقدامات پیشگیرانه به‌منظور ارتقای ایمنی و جلوگیری از تکرار آن به کلیه مبادی حمل‌ونقل هوایی ابلاغ و اطلاع‌رسانی گردد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.