◄ رفع موانع پروازی در فرودگاه ساری
با رفع موانع پروازی، ایمنی نشستوبرخاست هواپیما در فرودگاه ساری افزایش یافت.
مدیرکل فرودگاههای مازندران، از رفع بخشی از موانع پروازی باند 34 این فرودگاه و افزایش ایمنی نشستوبرخاست هواپیما در این فرودگاه خبر داد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، سعداله وطنخواه گفت: دکلهای برق انتهای باند 34 فرودگاه ساری از سال 1348 نصبشده بود که به دلیل ارتفاع زیاد آنها و به خطر افتادن ایمنی هواپیماها در زمان نشستوبرخاست، برای حفظ ایمنی بیش از 500 متر از آستانه این باند 2600 متری کاهش پیداکرده بود.
وی ادامه داد: بااینوجود در سال 91 شرکت توانیر طول سه دکل نزدیک به باند را از 36 متر به 52 متر افزایش داد و این امر باعث جابهجایی 900 متر دیگر از آستانه باند شد که در جمع، بیش از 1400 متر از باند بدون استفاده مانده بود برای همین مجبور بودیم همه پروازها را از باند مقابل انجام دهیم اما وقتیکه وزش باد شرایط را تغییر میداد و باید در جهت باند 34 نشستوبرخاست انجام میشد با مشکل مواجه میشدیم و بهطورکلی وجود این دکلها باعث شده بود که عملیات پروازی با ریسک بیشتری انجام شود.
وی با اشاره به اینکه پسازاین اقدام توانیر، از همان سال 91 رایزنیهایی انجام شد که ارتفاع این دکلها کاهش داده شود، گفت: اما از اواسط سال 95 این پیگیریها به صورتی منسجمتر وجدیتر ادامه یافت و سعی کردیم از طریق رایزنی با نمایندگاه مجلس و مسئولان استان آن را به نتیجه برسانیم تا اینکه کار به کمیسیون عمران مجلس رسید و در جلسهای با حضور اعضای این کمیسیون، وزیر نیرو، مدیرعامل توانیر، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، استاندار و... مقرر شد که وزارت نیرو این دکلها را با هزینه خود که چیزی در حدود 14 تا 15 میلیارد تومان میشد، کوتاه کند.
مدیرکل فرودگاههای مازندران با اشاره به اینکه برای به ثمر رسیدن این موضوع نزدیک به 20 جلسه برگزار و تعداد زیادی نامهنگاری انجامشده بود، گفت: سرانجام این طرح در روز 19 تیر 97 توسط شرکت توانیر انجام شد بهطوریکه این سه دکل 52 متری با 9 دکل 24 متری جابهجا شدند و آن محدودیت 900 متری برطرف شد و دوباره در باند به آستانه قبلی بازگشتیم.
وطنخواه در مورد امکان رفع تمامی محدودیتهای حاصل از وجود دکلهای برق گفت: اگر بخواهیم موانع پروازی را به صفر برسانیم و از تمام طول باند استفاده کنیم با توجه به گسترده بودن شبکه توزیع برق و هزینههای بسیار بالای جابجایی، این کار بسیار دشواری است. برای رفع همین موانع جدید هم مذاکرات بسیار زیادی داشتیم تا به نتیجه برسیم.