◄ لیزینگ ایرباس و بویینگ بهتر از خرید سوخوست
یک تحلیلگران صنعت هوانوردی کشورمان معتقد است حتی سوخو نیز ممکن است مشمول تحریم شود و به همین دلیل انتخاب ایدهالی نیست.
یک تحلیلگران صنعت هوانوردی کشورمان معتقد است حتی سوخو نیز ممکن است مشمول تحریم شود و به همین دلیل انتخاب ایدهالی نیست.
به گزارش تیننیوز به نقل از روزنامه گسترش صمت، بهروز حیدریان درباره نوسازی ناوگان با سوخو روسیه گفت: حتی اگر فرض کنیم شرکت سوخو زیرمجموعه UAC روسیه است باز هم این مسئله را در نظر داشت که تامینکنندگان برخی قطعات اصلی این هواپیما اروپایی و امریکایی هستند و این احتمال وجود دارد که این شرکتها تمایلی به وارد شدن محصولشان به ایران نداشته باشند.
او ادامه داد: بهویژه اینکه بحث خدمات پس از فروش و تامین قطعات تعمیراتی بدون ارتباط مستقیم با ایران کمی پیچیده خواهد بود، به همین دلیل در مرحله نخست باید گفت بازگشت تحریمها به احتمال فراوان تاثیر خود را روی خرید هواپیما از روسیه هم خواهد گذاشت.
این تحلیلگر اذعان داشت: از سوی دیگر با فرض اینکه UAC تصمیم بگیرد قسمتهای غربی سوخو را با قطعههای روسی تعویض کند، ازآنجاکه چنین نمونههایی آزمون پس ندادهاند، میزان واقعی عملکرد و همینطور هزینههای مرتبط با آن چندان مشخص و قابلپیشبینی نیست.
حیدریان در ادامه گفت: همچنین محدود شدن امکان خرید هواپیماهای نو به سوخو شرکتهای هواپیمایی را وارد یک چرخه انحصاری میکند و حق انتخاب را از آنها میگیرد و موجب میشود قدرت چانهزنی در دست UAC روسیه باشد. این مسائل نشان میدهد انتخاب سوخو انتخاب ایدهآلی نیست.
او گفت: درمجموع از نظر عملیاتی، تعمیراتی، بازرگانی، لجستیک و... استفاده از تایپهای بویینگ و ایرباس، حتی دستدوم (نه خیلی قدیمی) بسیار باصرفهتر از استفاده از هواپیمای سوخو ۱۰۰ به نظر میرسد.
حیدریان افزود: انواع مدلهای کارکرده ایرباس و بویینگ با پیشینه عملیاتی کوتاه و بلند در بازار وجود دارد و پیدا کردن مدل نهچندان قدیمی با نرخ مناسب برای شرکتها کار چندان سختی نیست و لیزینگ آنها نیز سادهتر است.
او متذکر شد: همه آموزشها و تجربههای شرکتهای هواپیمایی ایرانی درحالحاضر متمرکز بر پرواز و تعمیر و نگهداری تایپهای پرفروش مانند خانواده ایرباس ۳۲۰ و بویینگ ۷۳۷ است.
حیدریان ادامه داد: بنابراین اگر روزی دوباره تحریم برطرف شود، شرکتهای هواپیمایی بهراحتی میتوانند نوسازی ناوگان را با استفاده از همین تایپها انجام دهند.
حیدریان افزود: انواع مدلهای کارکرده ایرباس و بویینگ با پیشینه عملیاتی کوتاه و بلند در بازار وجود دارد و پیدا کردن مدل نهچندان قدیمی با نرخ مناسب برای شرکتها کار چندان سختی نیست و لیزینگ آنها نیز سادهتر است.
====
اتفاقاً برای ایران خیلی سخته و اگر ممکن باشه با بهای چند برابر.