◄ کاهش تاخیرات پروازی با راهاندازی باند بتنی 29 راست فرودگاه مهرآباد
فرودگاه بینالمللی مهرآباد قدیمیترین و پرترافیکترین فرودگاه ایران است.
فرودگاه بینالمللی مهرآباد قدیمیترین و پرترافیکترین فرودگاه ایران است. اینجا همانجایی است که میتوان گفت تقریبا کمتر از سه دقیقه یک پرواز انجام میشود یکی برای فرود و دیگری برای اوج گرفتن، تجهیز زیرساختهای فرودگاهی برای برقراری پروازهای ایمن و استاندارد، حرکت در مسیر توسعه و استانداردسازی فرودگاهی است. لذا کاهش ریسک و افزایش ایمنی پروازها و رفع موانع پروازی با بهسازی و نوسازی باند 29 راست شکل گرفت.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی فرودگاه مهرآباد، این فرودگاه دارای دو باند پروازی حدود چهار کیلومتر است؛ باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد چهار هزار و 30 متر و باند 29 راست نیز با همان متراژ است.
فرسودگی هر دو باند فرودگاه مهرآباد و از هم گسستگی زیرساختهای قدیمی زیر بار ترافیک بیشازحد فرودگاه مهرآباد، امر مرمت را در این خصوص بیاثر کرده بود و ضمن افزایش ریسک و کاهش ایمنی باعث شده بود بهکرات به دلیل عملیات لکهگیری و مرمت، باند بسته شود.
این مسئله متولیان امر را واداشت تا اقدام اساسی برای آن انجام دهند. ازاینرو شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اقدام به برگزاری مناقصه نوسازی و بتنی کردن باندها کرد.
با انجام مناقصات بهسازی و روسازی، این پروژه با اجرای عملیات بهسازی و روسازی باند 29 راست و تاکسی ویهای ارتباطی، اجرای زهکشهای سطحی و زیرسطحی، اصلاح استریپها و اجرای عملیات سیویل ورک سیستم روشنایی در فرودگاه مهرآباد در نیمه دوم سال 94 کلید خورد و در پایان سال 96 آماده بهرهبرداری شد.
از همان ابتدا، ادارهکل عمران و توسعه فرودگاههای کشور بهمنظور نظارت و مشاوره این پروژه از مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی دعوت به همکاری کرد و همچنین در قرارداد میان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، پیمانکار مربوطه و همچنین مهندسان مشاور ایمن راه، پیمانکار موظف به استفاده از مشاوره خارجی بنا به حساسیت کار شد و بهاینترتیب در حین اجرای پروژه از مشاور خارجی بهره گرفته شد.
اما قبل از ورود به اجرای پروژه مرمت و بهسازی باند 29 راست باید تنها باند قابلاستفاده و عملیاتی فرودگاه یعنی باند 29 چپ بهگونهای مرمت میشد که حداقل سه سال پاسخگوی حجم پرترافیک پروازهای مهرآباد باشد. برای همین طی مدت 40 روز قبل از شروع عملیات بهسازی باند 29 راست، باند 29 چپ به عرض 30 متر و طول 4000 متر و روکش آسفالت شد.
بعد از اتمام باند بتنی، آمادهسازی زیرساختهای این پروژه فعالیتی مضاعف برای عملیاتی بزرگ را میطلبید لذا برای نصب و راهاندازی روشنایی باند تعداد 10 گروه کاری از کارکنان اداره کل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی و کارشناسان فنی و مهندسی فرودگاه مهرآباد بهصورت شبانهروزی در مدت 15 روز زیرساختهای فنی و مهندسی باند بتنی از قبیل کاترزنی، کرگیری، کانکشن باند و کابلهای ثانویه و اولیه، بتنریزی چراغها، سیلندر گذاری و نصب چراغ انجام شد.
همچنین بهمنظور انجام روشنایی دو طرف باند به طول 8400 متر و نیز تاکسی ویهای مربوطه سیویل ورک به میزان بیش از 100 کیلومتر کابلکشی شد.
همزمان با اجرای عملیات عمرانی باند 29 راست فرودگاه مهرآباد، چهار پروژه مهم شامل اجرای روشنایی باند، نصب چراغهای اپروچ و تقرب، احداث ساختمان پست برق 29 و رفع موانع پروازی انجام شد که با توجه به تعداد روزانه نزدیک به 400 نشستوبرخاست در این فرودگاه همزمانی عملیات اجرایی نوسازی این باند با حساسیت بالایی انجام شد.
بعد از پایان عملیات عمرانی باند 29 راست با توجه به حجم نشستوبرخاست در باند 29 چپ تصمیم به بهسازی و ترمیم دوباره این باند گرفته شد و طی مدت شش روز از 4 تا 10 تیرماه 97 این عملیات شامل روکش و ترمیم آسفالت باند 29 چپ به متراژ حدود 2200 مترمربع و همچنین درزگیری از ابتدای باند تا تاکسی وی B5 به متراژ 2700 مترمربع و آسفالتریزی به متراژ 1000 تن به میانگین عمق تراش 12 سانتیمتری در شبانهروزی بهصورت سه شیفت با بهکارگیری 50 نفر و استفاده از ابزار و ماشینآلات نیز انجام شد.
بهرهبرداری از باند بتنی راست مهرآباد؛ افزایش ظرفیت و کاهش تاخیرات پروازی
این باند با مشخصات فنی رویه بتنی به طول تقریبی 4000 متر، عرض 45 متر و عمق 38 سانتیمتر با مقاومت زیرسازی (PCN: 72 R/A/W/U) دارای دو شولدر در طرفین به عرض هشت متر و عمق 23 سانتیمتر در طول باند، دارای 15 تاکسی وی در طرفین باند با رویه بتنی به عمق 38 سانتیمتر با مقاومت مشابه مقاومت زیرسازی باند و همچنین کانالهای زهکش در طرفین باند بهمنظور جذب و هدایت روان آبها و آبهای سطحی از باند به داخل ایجاد شد.
دو بانده شدن فرودگاه مهرآباد و جداسازی پروازهای ورودی و خروجی از یک باند به دو باند؛ 29 چپ برای پروازهای ورودی و باند 29 راست برای پروازیهای خروجی، این امکان را برای کنترلر به وجود میآورد تا فاصله بین دو پرواز ورودی را در حد استاندارد کاهش یابد که این امر باعث میشود تا ترافیک پروازی هم در مسیر خزش برای برخاستن و هم در فاینال برای نشستن روی باند به حداقل برسد که نتیجهاش کاهش تأخیر پروازها و درنهایت باعث رضایتمندی مسافران خواهد شد.
نصب تجهیزات مدرن برای بهرهبرداری از باند 29 راست
نصب سامانه روشنایی تقرب دقیق (CAT 1)
این سامانه از سامانههای کمک ناوبری بصری در هوانوردی است که به خلبان این امکان را میدهد تا در مرحله پایانی تقرب و قبل از فرود، امتداد خط مرکزی را مشاهده کند.
همچنین با توجه به وجود خطوط عمود بر خط مرکزی که از چراغهای ویژه در فواصل مشخص از خط آستانه تشکیلشده است در عمل خلبان میتواند دید بهتری از باند و سرعت عملیات تقرب داشته باشد و از فاصله دور آن را بهصورت یک پیکانی مشاهده کند که نوک آن به سمت مرکز باند است.
نصب سامانه کمک ناوبری بصری (روشنایی باند)
با نصب این چراغها که مجهز به فناوری LED است با تأمین شدت و الگوی روشنایی استاندارد، مصرف انرژی دستکم 60% کاهشیافته است.
ضمنا ازآنجاکه باند 29 راست کاربری دوگانه دارد و بهصورت تاکسی وی هم مورداستفاده قرار میگیرد، هر یک از این چراغهای مجهز به یک لامپ آبی همه جهت است که بهصورت یکدرمیان قرار دارند و این امکان را فراهم میکنند که دو مدار باند و دو مدار تاکسی وی بهصورت مستقل روشن شود.
نصب چراغهای تاکسی وی و علائم (Sign)
بهمنظور هدایت هواپیما بعد از نشستن روی باند در شب و در شرایط دید کم به مناطق مشخصشده و نقطه ایستایی هواپیما، با نصب این چراغها (نصب روشنایی 17 تاکسی وی) و علائم راهنما برای خلبان این شرایط را فراهم میکند که مسیر خروج از باند را بهراحتی رویت و از آن خارج شود.
رفع موانع پروازی از باند 29 راست
با توجه به اینکه در اطراف این باند موانع پروازی متعددی وجود داشت که باعث محدودیت پرواز در آن میشد رایزنیها و اقداماتی زیادی انجام شد و تعداد زیادی از آنها برچیده شده است و حریم به مقدار زیادی آزادسازی شده است.
مارکینگهای دستوری و اطلاعاتی (Surface Markings)
یکی از الزامات در جهت بهرهبرداری از باند 29 راست، اجرای مار کینگهای دستوری و اطلاعاتی در دهانههای ورود به باند باهدف جلوگیری و به حداقل رساندن خطای تعرض به باند (Runwa Incursion) توسط پروازها و خودروها و درنهایت جلوگیری از سوانح بر روی باند، دسترسی راحتتر، سریعتر و ایمن پروازها بعد از تخلیه باند به سمت محل پارک و بالعکس، هدایت آسانتر پروازها از باند به تاکسی ویها و اپرونها و درنهایت به استندها و بالعکس بهمنظور تخلیه سریع تاکسی وی آلفا و تغییر در نحوه ورود و خروج هواپیما به محل پارک آن در بعضی از اپرونها باهدف آزادسازی سریعتر تاکسی وی آلفا است. این پروژه نیز با موفقیت انجام شد.