آخرین اخبار از قرادادهای خرید هواپیما
اعمال مجدد تحریم ها و خروج یکجانبه آمریکا از برجام مانعی بر سر راه قراردادهایی شد که برای نوسازی ناوگان هوایی امضا شده بود حالا گویا دولت و در راس آن انجمن شرکتهای هواپیمایی اقداماتی را برای حل این معضل در دستورکار قرار داده است.
اعمال مجدد تحریم ها و خروج یکجانبه آمریکا از برجام مانعی بر سر راه قراردادهایی شد که برای نوسازی ناوگان هوایی امضا شده بود حالا گویا دولت و در راس آن انجمن شرکتهای هواپیمایی اقداماتی را برای حل این معضل در دستورکار قرار داده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از شبستان، لغو تحریم ها به واسطه اجرای برجام زمینه نوسازی و بهسازی ناوگان هوایی ایران را فراهم کرده بود تا جایی که با لغو تحریم ها و اجرای برجام بابی نو برای نوسازی ناوگان هوایی ایران باز شد تا جایی که شرکت های هوایی از دی ماه سال 94 مذاکرات مستقیم را با شرکت های سازنده هواپیما آغاز کردند به طوری که اواخر همان سال پس از سفر رئیس جمهوری به فرانسه، پیش قرارداد خرید بیش از 100 فروند هواپیما بین شرکت ایرباس و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاریس امضا شد.
اوایل مهرماه سال 95 نیز اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) مجوز فروش هواپیما به ایران را به ایرباس و بویینگ داد. با صدور مجوز اداره خزانه داری امریکا به شرکت های بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، مذاکرات بین نمایندگان بویینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید تا در سفر 21 آذر سال 95 معاون مدیرعامل بویینگ به تهران، پس از 41 سال قرارداد خرید 80 فروند بویینگ به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار امضا شد.
بر پایه این قرارداد، ایران ایر از این شرکت 80 فروند هواپیما در سه کلاس متفاوت خرید که 50 فروند آن مدل 737 با 130 صندلی است؛ بنابراین در مجموع ظرفیت صندلی های صنعت هوایی ایران، با تحویل این هواپیماها به بیش از 6 هزار و 500 صندلی می رسد. همچنین 15 فروند بویینگ 777 ای.ار-300 با 350 صندلی و 15 فروند هواپیمای پهن پیکر 777 با بیش از 390 صندلی خریداری شد تا مجموع صندلی های این هواپیماها در ایران ایر بیش از 11 هزار و 100 صندلی شود.
در قراردادی دیگری که ایران ایر با شرکت ایرباس امضا کرد، قرار شد یکصد فروند انواع هواپیمای متوسط و دوربرد به ایران تحویل شود که نخستین آن در اوایل سال 2017 میلادی بود. همچنین با امضای پیش قراردادی دیگر با شرکت هواپیماسازی فرانسوی- ایتالیایی ای.تی.آر (ATR) قرار شد 20 فروند هواپیمای70 تا 80 نفره برای مسافت های نزدیک خریداری شود که مجموع صندلی های آن بیش از 1500 صندلی جدید است اما همه این قراردادها با اعمال مجدد تحریم ها و خروج یکجانبه آمریکا از برجام علی رغم مخالفت و اعتراض سایر کشورها متوقف شد اما مقامات کشور با وجود این کارشکنی ها باز هم به دنبال توسعه ناوگان هوایی و نوسازی هواپیماهای فرسوده بودند تا جایی که چندی پیش دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی در تلاش هستند که کمبود ناوگان هوایی موجود در تعطیلات نوروز را برطرف کنند به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: «شرکتهای هواپیمایی از حداکثر ظرفیت خود برای انجام پرواز با کیفیت استفاده میکنند.»
«مقصود اسعدی سامانی» به نقل از «محمد اسلامی»، وزیر راه و شهرسازی گفته بود: «هواپیماهای خوب و مناسبی وارد ناوگان هوایی کشور میشود. هم اکنون ۱۴۰ فروند هواپیمای عملیاتی برای پروازهای هوایی در مسیرهای داخلی و خارجی وجود دارد و شرکتها تلاش میکنند که مشکل کمبود ناوگان را برطرف کنند.»
وی با بیان اینکه آمریکا نهایت تلاش خود را برای تهدید این ناوگان هوایی در نظر گرفته است، گفته بود: «شرکتهای هواپیمایی برنامهای برای دور زدن تحریمهای آمریکا دارند، اما به دلایل امنیتی نمیتوانیم این راهکارها را بازگو کنیم، اما مطمئن باشید که شرکتهای هواپیمایی سعی دارند ناوگان حمل و نقلی خود را نوسازی کنند.»
حالا در جدیدترین اخبار درباره نوسازی ناوگان هوایی کشور بنا به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره گفته وزیر راه و شهرسازی مبنی بر توسعه ناوگان هوایی کشور و خرید هواپیما و همچنین اینکه گویا قرار است تعدادی هواپیما از سوی شرکتهای هواپیمایی به ناوگان حمل و نقل هوایی کشور اضافه شوند و مجوز واردات از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده است «این اتفاق در گذشته نیز انجام شده و موضوع جدیدی نیست. شرکتهای هواپیمایی با توجه به توان مالی خود جهت توسعه ناوگان هوایی اقدام به خرید هواپیما میکنند و پس از بازرسی و تأیید سازمان هواپیمایی کشوری زمینه انتقال به داخل کشور فراهم میشود.»
وی در پاسخ به اینکه هواپیماهای مربوطه نو هستند یا دست دوم؟ به ایسنا گفته است: «در گذشته امکان واردات هواپیمای نو وجود داشت اما در حال حاضر شرایط بسیار سخت شده است و امکان واردات هواپیمای نو وجود ندارد. عملاً اگر قرار بر این باشد که هواپیمای جدیدی به کشور وارد کنیم، دست دوم خواهد بود.»
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در ادامه با بیان اینکه قرارداد با ایرباس معلق، قرار داد با بوئینگ لغو و قرارداد با ATR نیز بلاتکلیف است، اظهار کرده است: «شرایط نسبت به قبل پیچیده و سختتر شده است و هر شرکت بسته به توان مالی و برنامه توسعه ناوگان خود در راستای واردات هواپیما اقدام خواهد کرد.»
اسعدی سامانی ادامه داده است: «تلاشها برای وارد کردن هواپیما به کشور ادامه دارد و علیرغم اینکه آمریکاییها مسیرهای مختلف را برای فروش هواپیما به ایران مسدود میکنند، ناچار به توسعه ناوگان هوایی خود هستیم و از راهکارهای مناسب برای دور زدن تحریمها استفاده خواهیم کرد. همانگونه که از گذشته تا کنون علیرغم تحریم آمریکاییها موفق به انتقال هواپیما به کشور شدهایم و به طور حتم در برهه زمانی کنونی نیز تعداد هواپیماهای ناوگان هوایی را ایران را افزایش خواهیم داد.»
حالا باید منتظر بود تا دید با این اقدامات و تلاش هایی که از سوی دولت برای نوسازی ناوگان هوایی کشور صورت می گیرد و با توجه به اینکه ناوگان هوایی کشور در ۱۰ سال پیش رو به حدود ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد تا چه میزان زمینه تسهیل قراردادهای هواپیمایی کشور فراهم می شود.