بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ تأییدشباهت شرایط پیش‌ازسقوط 737مکس اتیوپی و اندونزی

از ابتدای سقوط بوئینگ 737 مکس خطوط هوایی اتیوپی، مشخص بود که این سانحه دردناک به‌کلی مشابه سقوط این هواپیما متعلق به خطوط هوایی لئون ایر اندونزی است؛ اما حالا بررسی جعبه سیاه این دو هواپیما هم بر این نکته صحت گذاشته است و ایجاد شرایط یکسان در هر دو هواپیما تأییدشده است.

تأییدشباهت شرایط پیش‌ازسقوط 737مکس اتیوپی و اندونزی
تین نیوز |

از ابتدای سقوط بوئینگ 737 مکس خطوط هوایی اتیوپی، مشخص بود که این سانحه دردناک به‌کلی مشابه سقوط این هواپیما متعلق به خطوط هوایی لئون ایر اندونزی است؛ اما حالا بررسی جعبه سیاه این دو هواپیما هم بر این نکته صحت گذاشته است و ایجاد شرایط یکسان در هر دو هواپیما تأییدشده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، هفته گذشته بود که یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ ماکس تنها ۱۳ دقیقه بعد از بلند شدن از زمین که به سمت نایروبی، پایتخت کنیا درحال پرواز بود، سقوط کرد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند و بااینکه هنوز علت حادثه و سقوط هواپیما مشخص نشده است؛ اما بسیاری از رسانه‌ها از نقص فنی که یک‌بار دیگر نیز در هواپیمای مشابهی در اندونزی به وجود آمد و موجب سقوط آن شد، خبر داده‌اند.

براساس گزارش رویترز، حالا به نظر می‌رسد با بررسی داده‌های موجود در جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس که به‌تازگی در آفریقا سقوط کرده، معلوم شد که علت حادثه و همچنین بسیاری دیگر از اطلاعات آن دقیقاً مشابه بوئینگی بود که چند ماه پیش در لئون‌ایر اندونزی سقوط کرد. همان زمان بسیاری از رسانه‌ها از نقص فنی و مشکل نرم‌افزاری در این هواپیمای جدید خبر دادند چراکه چند ماه پیش بود که یک فروند از هواپیمای مذکور فعال در لیون‌ایر اندونزی نیز تنها چند دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه جاکارتا در آب‌های سواحل شرقی این کشور سقوط کرد، دقیقاً گرفتار سرنوشت مشابهی شد و تمامی ۱۸۹ مسافر و سرنشین آن ناپدید و کشته شدند.

نتایج بررسی‌های سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با همکاری شرکت سازنده این هواپیما یعنی بوئینگ، پیش‌تر نشان می‌داد که سیستم جدیدی که از سنسورهای پیشرفته در نوک دماغه جت به‌کاربرده شده، موجب سقوط آن شده است.

این بدان معناست که سنسورهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به دلیل مشکلات نرم‌افزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مرکزی هواپیما مخابره کرده و این بدان معناست حتی درزمانی که خلبان کنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودکار و اتوماتیک) می‌گذارد، این سنسورهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین می‌کشانند و این امر موجب می‌شود کنترل جت برای خلبان دشوار شود و به‌سرعت سقوط کند.

همین امر موجب شد که اندونزی سفارش این نوع از هواپیما از شرکت بوئینگ را لغو کند و از مسئولان و مدیران آن درخواست بررسی دقیق و تحقیقات ویژه کند تا این غول هواپیماسازی از تکرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری به عمل بیاورد.

بوئینگ از این دو سانحه ضرر و زیان بسیاری دیده و سهامش به حدی سقوط کرده که شاخص داوجونز را پس از سال‌ها منفی کرده است.

اکثر کشورهای جهان تردد این هواپیماها را در آسمانشان ممنوع کرده‌اند و بسیاری از ایرلاین‌ها هم برای جلب رضایت و اعتماد مسافرانشان این هواپیماها را زمین‌گیر کرده‌اند.

بسیاری از ایرلاین‌ها برای این مشکلات از بوئینگ تقاضای ضرر و زیان کرده‌اند و احتمال کاهش بیشتر سهام بوئینگ دور از انتظار نیست.

به‌طورکلی خانواده 737 بوئینگ بدنام‌ترین و پرحادثه‌ترین هواپیمای مسافربری تاریخ است که تاکنون باعث کشته شدن بیش از چهارهزار نفر شده است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.