سود خالص شرکت های هواپیمایی بالغ بر ۵۰ درصد است
هم اکنون در ایران و با توجه به هزینه های اعلامی برای پروازهای مختلف توسط شرکت های هواپیمایی چیزی در حدود ۶۰ دلار و بعضاً در برخی از مسیرها تا حدود ۸۰ تا ۱۰۰ دلار به ازای هر نفر - ساعت پرواز از مسافران دریافت می شود که چندین برابر نرخ های معمول است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با اشاره به اینکه ایرلاین ها با دریافت تسهیلات ویژه از دولت، اقدام به وارد کردن فرسوده ترین هواپیماها می کنند، گفت: اما با این حال هزینه های دریافتی آن چندین برابر نرخ رایج در دنیاست.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، حرمت الله رفیعی در یک برنامه رادیویی، با انتقاد از گران فروشی بلیت هواپیما توسط ایرلاین ها بر مبنای نرخ ۶۰ تا ۸۰ و حتی ۱۰۰ دلار به ازای هر نفر ـ ساعت پرواز در مقایسه با مبنای ۳۰دلاری سایر شرکت های هوایی دنیا، از برخورداری شرکت های هوایی به دلیل برخی مسائل از امتیازات ویژه ای نظیر امکان دریافت تسهیلات و ارزهای دولتی و ترجیحی خبر داد و بر ضرورت ورود جدی دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی و نظارتی مسئول در این زمینه تأکید کرد.
وی با بیان این مطلب که شرکت های هوایی هم اکنون در چندین مرحله و به طرق مختلف در سایه اقدامات خود به نوعی دست در جیب مردم می کنند و از منابع عمومی و بودجه های دولتی به نحوی نادرست که مورد رضایت مالکان اصلی این منابع یعنی آحاد مردم نیست استفاده می کنند، گفت: اولین مرحله از این استفاده نامطلوب در فرآیند واردات هواپیما خودنمایی می کند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با اشاره به اینکه شرکت های هواپیمایی به جهت ایجاد امکان واردات هواپیما برای تجهیز ناوگان حمل ونقل عمومی کشور از مزایا و امتیازات مالی خوبی بهره مند هستند، بیان کرد: غالبا به این شرکت ها وام ها و تسهیلاتی سنگین و با شرایط بازپرداخت خوبی تخصیص داده می شود، اما عمده این تسهیلات دریافتی توسط شرکت های هوایی صرف واردات هواپیماهای فرسوده و مستهلک و یا به تعبیر دقیق تر از رده خارج می شود.
این فعال بخش خصوصی گردشگری ادامه داد: در حالی که مردم از امکان دریافت چنین وام هایی محروم هستند کمترین انتظار آنها قاعدتاً این است که تسهیلات اعطایی از محل منابع مالی متعلق به آنها در راه وارد کردن وسایل غیرقابل استفاده و از رده چندم صرف نشود.
رفیعی همچنین تأکید کرد: اما زیاده خواهی و رانت خواری شرکت های هوایی به همین جا محدود نشده و صور و طرقی دیگری هم دارد.
وی در ادامه توضیح داد: علاوه بر مبحث مورد تشریح، پس از وارد کردن هواپیماهای فرسوده نیز مجددا شرکت های هوایی این بار به روش دیگری دست در جیب مردم می کنند، به این صورت که با توجه به مستهلک بودن هواپیماهای وارد شده به بهانه تامین منابع مالی لازم به جهت تعمیر قطعات و تجهیز مجدد هواپیما نسبت به دریافت ارزهای دولتی و تسهیلات ویژه اقدام کرده و از این محل برای خود منابعی مالی دست و پا می کنند.
هزینه بلیت هواپیما در ایران ۶۰ تا ۱۰۰ دلار؛ نرخ رایج در دنیا ۳۰ دلار
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با بیان اینکه متاسفانه این زیاده خواهی به همین جا هم ختم نمی شود، تصریح کرد: علاوه بر آن به عنوان شیوه ای دیگر شرکت های هواپیمایی علی رغم دریافت تسهیلات مورد توضیح پیشین، نسبت به افزایش هزینه و گران فروشی بلیت ها اقدام می کنند.
این فعال بخش خصوصی گردشگری با انتقاد از اینکه علت گران فروشی و افزایش این هزینه ها ابدا منطقی و مشخص نیست، اظهار کرد: در تمام دنیا مبنای تعیین نرخ بلیت یک پرواز و محاسبه قیمت نهایی آن بر اساس نفر - ساعت پرواز است و به ازای هر نفر ـ ساعت پرواز در بدترین و گران ترین حالت ۳۰ دلار از مسافر دریافت می شود.
رفیعی این در حالی دانست که هم اکنون در ایران و با توجه به هزینه های اعلامی برای پروازهای مختلف توسط شرکت های هواپیمایی چیزی در حدود ۶۰ دلار و بعضاً در برخی از مسیرها تا حدود ۸۰ تا ۱۰۰ دلار به ازای هر نفر - ساعت پرواز از مسافران دریافت می شود که چندین برابر نرخ های معمول است.
وی همچنین افزود: شرکت های هواپیمایی دنیا در حالی مبنای قیمت ۳۰ دلاری دارند که کیفیت و تجهیزات هواپیماها و خدمات ارائه شده در طول سفرشان به هیچ عنوان قابل مقایسه با شرکت های هواپیمایی ایران که ناوگانی به شدت مستهلک و فرسوده دارد و خدمات مطلوبی نیز ارائه نمی دهد، نیست؛ اما در ایران این هزینه ها چندین برابر توسط ایرلاین ها دریافت می شود.
سود بالا و تقاضای زیاد برای تاسیس شرکت های هواپیمایی در حالی که مدعی تحمیل ضرر هستند
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان بیان این عذر و بهانه از سوی شرکت های هواپیمایی که به واسطه تحریم ها عملا امکان واردات هواپیماهای لوکس و مجهز وجود نداشته و شرکت های هوایی به دلیل همین تحریم ها دچار ضرر و زیان شده اند را کاملا مردود دانست و عنوان کرد: اگر واقعا صنعت هوایی کشور زیان ده است باید ایرلاین ها به این سوال پاسخ دهند که چرا تا این اندازه و در همین شرایط تحریم شاهد تقاضا، علاقه و گرایش برای صدور مجوز ایرلاین و ورود به این صنعت هستیم و در همین شرایط تحریم غالب ایرلاین ها از محل منابع مالی سرشار به دست آمده از این صنعت اقدام به بنگاه داری می کنند؟
این فعال بخش خصوصی گردشگری همچنین در راستای مبارزه با چپاول اموال عمومی، از بانک مرکزی درخواست کرد تا گزارش میزان ارزهای ترجیحی دولتی و نیمایی تسهیلات تخصیص داده شده به شرکت های هواپیمایی برای ورود هواپیما به کشور و تجهیز ناوگان هوایی را منتشر کرده و نهادهای نظارتی این موضوع را با جدیت پیگیری و بررسی کنند که ارزها و تسهیلات تخصیص داده شده در کجا خرج شده اند و آیا در مسیر مقرر و قانون مند مصروف شده اند یا خیر.
رفیعی در انتها با گلایه از اینکه این رویه کماکان و در شرایط فعلی نیز ادامه دارد، خاطر نشان کرد: مطابق بررسی ها سود خالص شرکت های هواپیمایی بالغ بر ۵۰ درصد است که یک سود استثنایی و بی نظیر در بین مشاغل و صنایع موجود فعلی است که نیاز دارد ریشه ها، علل و عوامل و چرایی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.