در تورم بالای ۵۰درصد، قیمت بلیت هواپیما باید ثابت باشد؟
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اعلام اینکه "تابع دستورات دادستان درباره نرخ بلیت هواپیما هستیم" گفت: نرخ بلیت هواپیما به قیمت قبلی بازگشته است، اما با تداوم روند فعلی هواپیماهای بیشتری زمین گیر می شوند.
این روزها خبرهای زیادی درباره ماجرای افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما های داخلی می شنویم. قیمت هایی که روز به روز گران تر می شوند. با وجود اینکه رییس سازمان هواپیمایی کشوری می گوید که هنوز هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده، اما بررسی ها نشان می دهد که طی یک ماه گذشته قیمت بلیت های هواپیما در سه مرحله افزایش یافته است.
سامانی با تاکید بر اینکه با این نرخ بلیت، بالای ۹۰ درصد شرکت های دولتی پروازها زیان ده است گفت: "بخش خصوصی هم باید بتواند درآمد کسب و هواپیما را نوسازی کند. امکان فراهم کردن نوسازی نیست و این زمین گیر شدن روز به روز افزایش پیدا می کند. همچنین بیشترین هزینه ایرلاین ها ارزی است و با توجه به نوسانات نرخ ارز، هزینه شرکت ها به شدت افزایش یافته است.
اما باید توجه داشت که تورم نقطه ای دی ماه ۱۴۰۱ به عدد ۵۱.۳ درصد رسیده است، به این معنی که خانوارهای کشور به طور میانگین ۵۱.۳ درصد بیشتر از دی ماه ۱۴۰۰ برای خرید مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده اند. از طرفی طی ماه های اخیر نرخ ارز دچار نوسانات زیادی بوده و با توجه به افزایش نرخ دلار و اینکه بیش از ۶۰ درصد از هزینه های شرکت های هواپیمایی ارزی است که شامل موتور هواپیما، خود هواپیما، قطعات هواپیما، چکاپ هواپیما و هزینه های آموزش خلبانان است، همین عوامل باعث شده تا هزینه های شرکت های هواپیمایی بالا برود و گله ایرلاین ها به وزارت راه و شهرسازی به دلیل برخورد قضایی با یک مقوله اقتصادی قابل توجیه به نظر برسد.
از طرفی هواپیما جزو کالاهای لوکس محسوب می شود که بخش عمده استفاده کنندگان از این وسیله دهک های بالای درآمدی جامعه، کارمندان دولت و تجار است. بنابراین یک درصد افراد جامعه باید هزینه استفاده از هواپیما را بپردازند و افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما تاثیر به سزایی در هزینه های این قشر نخواهد داشت.
به نظر می رسد که اگر ایرلاین ها به بخش خصوصی واگذار شود و هزینه های اضافی از بین برود، دیگر نیازی به قیمت گذاری دستوری نباشد و بتوان برای کسانی که به دنبال پرواز با قیمت مناسب تر هستند قیمت ها را کاهش داد و برای افرادی که به دنبال پروازی با کیفیت بالاتر هستند قیمت ها را افزایش داد. با واگذار شدن ایرلاین ها به بخش خصوصی، آنها می توانند وارد فضای رقابتی شوند و به قیمت گذاری مناسبی دست پیدا کند؛ یعنی در نتیجه رقابت ایرلاین ها بلیت هواپیما به یک قیمت ثابت و متعادل دست پیدا می کند.
همچنین لازم به ذکر است که با افزایش قیمت بلیت هواپیما دولت نیز می تواند به بخش انرژی در این حوزه وارد شده و یارانه انرژی که در حال حاضر به سوخت هواپیماها داده می شود را کاهش دهد تا هم دولت با کم کردن یارانه به هواپیماها سود بیشتری کسب کند و هم شرکت های هواپیمایی بخشی از هزینه افزایش قیمت بلیت را به دولت واگذار کنند.
در نهایت باید دید که تصمیم مسئولان ذی نفع در افزایش قیمت هواپیما چه خواهد بود و آیا قیمت ها با تداوم افزایش نرخ ارز و تورم روند افزایشی خواهند داشت یا خیر؟