نرخ گذاری بلیط هواپیما آزاد و شناور می شود
مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت گذاری بلیط هواپیما که منجر به مسدود شدن برخی پلتفرم های آنلاین فروش بلیط شده بود از سوی دیوان عدالت اداری باطل شد
مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت گذاری بلیط هواپیما که منجر به مسدود شدن برخی پلتفرم های آنلاین فروش بلیط شده بود از سوی دیوان عدالت اداری باطل شد. دیوان عدالت اداری در رای خود عنوان کرده است «نرخ گذاری در حوزه حمل ونقل هوایی در قلمرو نرخ گذاری تکلیفی دولت قرار نمی گیرد و اصل بر این است که عرضه و تقاضا نرخ خدمات را تعیین می کند.»
به گزارش تین نیوز به نقل از پیوست، طبق رای دیوان عدالت اداری، احکام برنامه ششم و برنامه پنجم توسعه بر آزادبودن نرخ گذاری بلیط هواپیما دلالت دارند از همین رو اساسا نرخ گذاری در حوزه حمل ونقل هوایی در قلمرو نرخ گذاری تکلیفی دولت قرار نمی گیرد و اصل بر این است که عرضه و تقاضا نرخ خدمات را تعیین می کند.
طبق این رای، نرخ گذاری بلیط هواپیما از طریق شرکت های هواپیمایی و براساس نیاز بازار و میزان تقاضا در بازار صورت خواهد گرفت. در برنامه پنجم توسعه برای اولین بار آزادسازی نرخ گذاری بلیط هواپیما پیش بینی شده بود اما این قانون از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به صورت کامل اجرا نشد و در دوره هایی کف و سقف قیمت از سوی این سازمان تعیین می شد. این رویه سازمان هواپیمایی به صورت مرتب با اعتراض شرکت هایی هواپیمایی و انجمن آنها مواجه می شد.
انجمن شرکت های هواپیمایی در ابتدای امسال با توافق شرکت های هواپیمایی، نرخ نامه پیشنهادی خود را برای تمامی شرکت های هواپیمایی ارسال کرد و در آن زمان تقریبا افزایش ۵۰ درصدی بلیط هواپیما در پروازها پیش بینی شده بود اما این نرخ گذاری با مخالفت سازمان هواپیمایی کشوری روبه رو شد و در نهایت این افزایش قیمت منجر به مسدود شدن تعدادی از سایت های فروش بلیط هواپیما شد.
رئیس سازمان هواپیمایی در مصاحبه ای اعلام کرد که نرخ گذاری بلیط هواپیما باید براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار صورت گیرد و در نهایت نرخ نامه انجمن هواپیمایی را ابطال و نرخ نامه خود را به شرکت های هواپیمایی ابلاغ کرد؛ حال طبق مصوبه دیوان عدالت اداری نرخ گذاری بلیط هواپیما باید از طریق بازار انجام شود و دولت تکلیفی در این نرخ گذاری ندارد.
هر چند سازمان هواپیمایی کشور نرخ نامه جدیدی را از ابتدای امسال به شرکت های هواپیمایی و پلتفرم ها ارسال کرده بود اما عملا این نرخ نامه بیشتر باید از سوی سایت های فروش بلیط و پلتفرم ها رعایت می شد و شرکت های هواپیمایی و آژانس ها در نهایت با نرخ های بالاتر اقدام به فروش بلیط می کردند.
در تیرماه گذشته سازمان هواپیمایی کشوری ۱۹ سایت فروش بلیط هواپیما را به دلیل گران فروشی مسدود کرد و پیش از آن نیز مجوز علی بابا را با همین بهانه تعلیق کرده بود؛ هر چند که این مشکل پس از چند روز و با نشان داده نشدن قیمت هایی که بیشتر از نرخ مصوب بودند به پایان رسید اما عملا امکان فروش بلیط را به صورت آنلاین محدود و به بازار سنتی واگذار کرد.
حال براساس رای دیوان عدالت اداری، طبق قانون برنامه پنجم توسعه و همچنین قانون برنامه ششم توسعه، باید نسبت به واقعی شدن نرخ بلیط خدمات هوایی اقدام کند. به نظر می رسد، با این رای امکان نمایش دادن انواع نرخ بلیط برای پلتفرم ها و سایت های فروش بلیط هواپیما نیز فراهم خواهد شد. انجمن شرکت های هواپیمایی نیز بار دیگر با همکاری شرکت های هواپیمایی، نرخ نامه پیشنهادی خود را برای شرکت های هواپیمایی ارسال کرده است تا شرکت ها با تبعیت از آن نرخ نامه در محدوده مشخصی نرخ بلیط را تعیین کنند.
هنوز مشخص نیست که این رای مورد پذیرش سازمان هواپیمایی کشوری قرار خواهد گرفت یا در نهایت دوباره این سازمان قیمت های مصوب خود را به این شرکت ها ابلاغ خواهد کرد.