بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

◄ مقصر کمبود بلیت هواپیما چارتر کننده ها نیستند

محمدمهدی غفوری، کارشناس صنعت هوایی با اعلام اینکه در قیمت‌ گذاری در ایران وجود ندارد گفت: کلی نگری به قیمت بلیت درست نیست و باید به صورت موردی در هر مسیر قیمت ها با محاسبه هزینه ها و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد سود خالص ایرلاین مشخص شود.

مقصر کمبود بلیت هواپیما چارتر کننده ها نیستند
تین نیوز

اواخر فروردین ماه بود که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد تا دو هفته آینده، قیمت نهایی بلیت هواپیما مشخص می شود این در حالی است که به پایان خرداد ماه نزدیک می شویم و هنوز خبری از اعلام نرخ های جدید  بلیت هواپیما نیست.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در شرایط کنونی بلاتکلیفی در قیمت گذاری بلیت از یک سو و اعمال فشارهای اقتصادی از سوی دیگر گاهی ایرلاین ها را به منظور جبران زیان های اقتصادی به تعدی از نرخ های مصوب وا می دارد چنان که به تازگی یک شرکت هواپیمایی به پرداخت ۱۰۲ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده است.

 به نظر می رسد در شرایطی که ایرلاین ها معتقدند تحت تاثیر سیاست های قیمتی زیان ده  هستند این تعلل در اعلام قیمت مصوب بلیت هواپیما از سوی ستاد تنظیم بازار وضعیت را سخت تر می کند. در این شرایط دوباره این موضوع مطرح می شود که چرا در ایران قیمت گذاری وجود دارد در حالیکه نرخ قیمت بلیت هواپیما در سایر کشورها براساس سقف مشخص می شود.

محمدمهدی غفوری، کارشناس صنعت هوایی با تصریح این موضوع درباره قیمت گذاری بلیت هواپیما گفت: قیمت گذاری در تمامی جلسات کارشناسی همیشه با دو دیدگاه متفاوت روبه رو بوده است. عده ای موافق قیمت گذاری هستند و عده ای دیگر مخالف آنند. هر کدام نیز دلایل خود را دارند. از دید من، کلی نگری به قیمت بلیت درست نیست و باید به صورت موردی در هر مسیر قیمت ها با محاسبه هزینه ها و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد سود خالص ایرلاین مشخص شود.  در هیچ کجای دنیا قیمت گذاری وجود ندارد. در کشورهای حاشیه خلیج فارس تعیین سقف وجود دارد اما قیمت گذاری خیر.  

محمد مهدی غفوری
محمدمهدی غفوری، کارشناس صنعت هوایی

بیشتر بخوانید:

اظهارات یک خلبان در واکنش به سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور

 

وی درباره اینکه چرا بلیت گاه نایاب می شود، اذعان داشت: عرضه و تقاضا  در همه بازارها یک رکن اساسی است. در زمینه عرضه به علت شدیدترین تحریم ها تامین هواپیما به سختی صورت می گیرد و به تبع با کمبود هواپیما، عرضه صندلی نیز کمتر می شود.

این کارشناس صنعت هوایی درباره چارترکننده ها که غالبا آنان را در ایجاد بازار سیاه بلیت هواپیما مقصر می دانند معتقد است: چارترکنندگان  قسمتی از بازوان صنعت حمل و نقل هستند. چارتر کننده ها برای برخی مسیرهای پروازی که در اصول بازرگانی ایرلاین ها برای فروش سیستمی اصلاً بلیتی برای آنان تعریف نشده است، پرواز ایجاد می کنند به این صورت که چارترکننده ها با هماهنگی های بسیار و ایجاد شبکه و بستر مناسب از قبیل هتل، حمل و نقل شهری و... نسبت به ایجاد این مسیر و ارائه آن به ایرلاین اقدام می کنند و امکان سفر برای افراد را فراهم می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چارتر در مسیرهای داخلی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد و بسیار کم است و فقط مسیرهای خاص مثل عسلویه و ماهدشت که اکثراً مختص به کارمندان وزارت نفت است، برقرار می شود. به نوعی به مانند سایر کشورهای دنیا، چارترکنندگان همیشه راهگشای مسیرهای خاص هستند که البته این به معنای تایید اشتباهات و خطاهای مشاهده شده از آنها در مواردی نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.