بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

بلیت هواپیما و قطار همچنان نایاب است

درحالی که تهیه بلیت هواپیما و قطار به دلیل افرایش هزینه و کمبود بلیت به یک چالش برای مسافران تبدیل شده، مهرداد بذرپاش، وزیر راه وشهرسازی، طی یک سال ونیم حضور خود در این وزارتخانه، این مشکلات را حل نکرده ولی با ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، سودای رسیدن به پاستور را در سر داشت.

بلیت هواپیما و قطار همچنان نایاب است
تین نیوز

درحالی که تهیه بلیت هواپیما و قطار به دلیل افرایش هزینه و کمبود بلیت به یک چالش برای مسافران تبدیل شده، مهرداد بذرپاش، وزیر راه وشهرسازی، طی یک سال ونیم حضور خود در این وزارتخانه، این مشکلات را حل نکرده ولی با ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، سودای رسیدن به پاستور را در سر داشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، سفر، یک امر مهم در زندگی انسان به شمار می رود. درحال حاضر، افراد برای مسافرت های بین شهری با قطار و هواپیما با چالش هایی همچون کمبود بلیت و افزایش قیمت بلیت روبه رو هستند. از طرفی رفع این چالش ها به یک برنامه ریزی مناسب از سوی وزارت راه و شهرسازی احتیاج دارد تا مردم بتوانند در هر زمانی بدون محدودبت و با هزینه مناسب سفر کنند. درحالی که وعده افزایش سهم حمل ونقل ریلی و همین طور اولویت قرار دادن قطار سریع السیر تهران-مشهد، ابتدای شروع به کار وزیر فعلی وزارت راه و شهر سازی داده شده بود، همچنان این مشکلات حل نشده باقی مانده است.

بررسی  وضعیت بلیت هواپیما در مقصد های مختلف

یررسی وضعیت بلیت هواپیما ها در سایت های فروش اینترنتی حاکی از آن است که در مسیر پر ترددی مثل تهران مشهد و مشهد به تهران، حداقل تا ده روز آینده یلیت پرواز اکونومی موجود نیست و اکثرأ بلیت پرواز های بیزینس با قیمت های خیلی بالا در سایت ها به فروش می رسد. میانگین قیمت بلیت بیزینس بین 4 میلیون و 500 هزار تومان تا 6 میلیون تومان است که برای اقشار کم درآمد جامعه، قیمت بالایی محسوب می شود.

در این روز ها شیراز هم جزو مقاصد پر تردد به شمار می رود. دراین مقصد، قیمت بلیطت ‍های اکونومی از 2 میلیون 270 هزار تومان تا 4 میلیون تومان ادامه دارد. همچنین قیمت بلیطت های بیزینس هم از 4 میلیون و 500 هزار تومان تا 5 میلیون و 500 هزار تومان متغیر است. البته قیمت ها با توجه به نوع ایرلاین و ساعت و تاریخ پرواز متغیر است.

با توجه به اینکه اصفهان هم یک مسیر پر تردد است، مشکل کمبود بلیت در این مسیر هم وجود دارد و همچنین بعضی بلیطت ها با قیمت 982 هزار تومان تا 2 میلیون 200 هزار تومان به فروش می رسد.

برای سفر به استان های شمالی نظیر رشت، در اکثر موارد بلیت یافت نمی شود. قیمت بلیطت های موجود هم از 906 هزار تومان تا 2 میلیون و 700 هزار تومان متغیر است.

وضعیت بلیت قطار در مقصد های مختلف

بررسی وضعیت فروش بلیت قطار تهران-مشهد نشان می دهد که پیش فروش بلیطت های یکم تا پانزدهم تیرماه از امروز 29 خرداد 1403 آغاز شده است. بررسی بلیطت های این مسیر حاکی از آن است که اکثر بلیطت ها به فروش رسیده و فقط بلیط قطار های چهار ستاره و پنج ستاره باقی مانده که قیمت بالاتری به نسبت قطار های معمولی دارد و بلیت این نوع قطار ها بین 400 هزار تومان تا 800 هزار تومان به فروش می رسد.

در مسیر تهران-شیراز هم مشکل کمبود بلیت وجود دارد و اکثر بلیطت های تاریخ یکم تا پانزدهم این مسیر به فروش رسیده است.

در مسیر تهران-اصفهان هم قیمت بلیطت ها از 255 هزار تومان تا 641 هزار تومان متغیر است. این متغیر بودن قیمت ها بیشتر به دلیل تفاوت نوع قطار است.

در مسیر تهران-رشت هم همچنان بلیت اکثر قطار ها فروش رفته و قیمت بلیت های باقی مانده بین 169 هزار تومان تا 447 هزار تومان است.  

چالش های سفر ریلی و هوایی

با توجه به بررسی های انجام شده، کمبود بلیت  و افزایش قیمت در برخی مقصد ها، چالش های بسیاری را برای مردم ایجاد می کند، به طور مثال مردم نمی توانند بدون محدودبت در انتخاب تاریخ و ساعت سفر کنند. همچنین بالا بودن قیمت ها و محدودیت در انتخاب کلاس پروازی، یک چالش بزرگ برای مسافران محسوب می شود.

مسیر ریلی به دلیل قیمت مناسب تر به نسبت مسیر هوایی، همیشه مورد استقبال مسافران بوده است. اما تکمیل ظرفیت شدن بلیت قطار مسیر های پر تردد در لحظه، همواره یک چالش بزرگ  برای مسافران محسوب می شود. دولت و مقامات مربوطه می توانند با برنامه ریزی درست این مشکل را حل کنند.

وعده هایی که هنوز تحقق نیافته

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی تین نیوز، مهرداد بذرپاش، رئیس وزارت راه و شهرسازی، در جلسه رأی اعتماد مجلس در 16 آذر ماه سال 1401، وعده هایی برای بهبود وضعیت حمل ونقل مطرح کرد. وعده هایی نطیر افزایش سهم حمل ونقل ریلی، در اولویت قرار دادن قطار سریع السیر تهران-مشهد، پروژه فرودگاه امام و اتمام پروژه های این حوزه از جمله وعده های این مقام مسئول بودند.

با وجود وعده های مطرح شده توسط این مقام مسئول، همچنان برخی وعده ها نظیر اولویت قرار دادن قطار سریع السیرتهران-مشهد، که این طرح پیشرفتی نداشته و همچنان در مرحله تأکید از سوی مسئولان قرار دارد. سهم حمل ونقل ریلی هم در این دوره طبق اطلاعات منتشر شده از گزارش  عملکرد حمل ونقل ریلی در سال 1402، نشان دهنده ی کاهش شاخص های عملکرد حمل بار ریلی نسبت به سه سال گذشته است. همچنین در وضعیت حمل مسافر، عملکرد خوبی در این سال به ثبت رسیده اما به صورت فصلی، شاخص های تعداد مسافر، نفر کیلومتر و بهره وری واگن، در هر فصل نسبت به فصل پیش، کاهش داشته است.  احتمال می رود روند های کاهشی در بخش حمل بار در سال 1403 هم ادامه داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی، برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. وی درحالی سودای ریاست جمهوری را در سر می پروراند که این مقام مسئول هنوز وعده های مربوط به وزارت راه و شهرسازی را به صورت کامل عملی نکرده است. آیا این مقام مسئول می توانست گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری باشد؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    هرچقدر بخای هست منتها باید جیب باند اعلایی و خان احمدی رو پرکنی