بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

اختلاف مدیران «بذرپاش» بر سر فرودگاه مهرآباد/ مساله پول است یا رضایت مردم

بحث انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام این روزها مورد اختلاف مدیران ارشد شرکت فرودگاه ها و شهر فرودگاهی امام خمینی است. حال سوال این است که آیا واقعا این انتقال و یا مخالفت با انتقال تنها به خاطر جلب رضایت مردم است.

اختلاف مدیران «بذرپاش» بر سر فرودگاه مهرآباد/ مساله پول است یا رضایت مردم
تین نیوز

بحث انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام این روزها مورد اختلاف مدیران ارشد شرکت فرودگاه ها و شهر فرودگاهی امام خمینی است. حال سوال این است که آیا واقعا این انتقال و یا مخالفت با انتقال تنها به خاطر جلب رضایت مردم است.

 

​به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد آنلاین؛ فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران، با قدمتی بیش از ۸۰ سال، یکی از فرودگاه های مهم ایران و پایتخت خاورمیانه به شمار می آید. این فرودگاه که در جنوب غربی تهران واقع شده، در سال ۱۳۱۷ توسط شرکت آلمانی یونکرس تاسیس شد و تا پیش از افتتاح فرودگاه امام خمینی در سال ۱۳۸۶، به عنوان تنها فرودگاه بین المللی تهران شناخته می شد.

اما از زمانی که فرودگاه امام خمینی با تمام حواشی خود به افتتاح رسید همگان تصور کردند که تمام پروازهای مهرآباد نیز قرار است به فرودگاه امام خمینی منتقل شود. این تصور به مرور زمان مشخص کرد که قرار نیست پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی منتقل شود.

گذر زمان به مرور نشان داد که برخی مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی بی تمایل نیستند و قصد دارند تا همانند برخی کشورهای دنیا که همزمان فرودگاه ها پروازهای داخلی و بین المللی انجام می دهند فرودگاه بین المللی امام خمینی نیز پروازهای داخلی را بر عهده بگیرد. اما برخی از مدیران دیگر این وزارتخانه نیز تلاش دارند تا با جلب نظر نمایندگان مجلس بتوانند مقابل این تصمیم بایستند.​

 

اولین بار استارت انتقال پرواز از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی را عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۳ مطرح کرد. او در این خصوص گفت که در راستای افزایش آرامش ساکنان اطراف فرودگاه مهرآباد دستور داده شده است؛ ظرف ۲ ماه آینده پروازهای شبانه این فرودگاه بین ساعات ۲۴ تا ۵ صبح متوقف شود. اگر چه این اقدام تنها برای ایجاد آرامش برای ساکنان اطراف فرودگاه مهرآباد را باید با فال نیک گرفت اما به نظر می رسد برخی مشکلات دیگر موجود در فرودگاه مهرآباد نیز باعث شده است تا برخی از مدیران به فکر این باشند که انتقال پروازها می تواند مشکلات فرودگاه مهرآباد را کاهش دهد.

​اکثر کارشناسان و به خصوص مدیران فرودگاه امام خمینی معتقد هستند که در تمام دنیا، نیمی از پروازهای داخلی و نیمی از پروازهای بین المللی از یک فرودگاه انجام می شود.

سعید چلندری مدیر عامل شهر فرودگاهی امام خمینی در این خصوص می گوید: فرودگاه های بین المللی در تمام دنیا همزمان پرواز داخلی و خارجی انجام می دهند.

در تمام دنیا فرودگاه های بین المللی، همزمان در همان فرودگاه پروازهای داخلی هم انجام می دهند

وی می افزاید: با احترامی که برای جناب نخجوانی مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور دارم باید اذعان کنم که در تمام دنیا فرودگاه های بین المللی، همزمان در همان فرودگاه پروازهای داخلی هم انجام می دهند.

زمان نشان خواهد داد که انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام ضرورت دارد

چلندری معتقد است که فرودگاه مهرآباد نباید جمع شود و باید توسعه پیدا کند اما زمان نشان خواهد داد که انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام ضرورت دارد و این نظر شخصی من نیست بلکه استانداردهای جهانی می گوید پروازهای داخلی و خارجی در ترمینال های وسیع باید انجام شود. به نظر نمی رسد سیاست دولت ها این باشد که در فرودگاه مهرآباد با ازدحام مسافر مواجه شوند و باید پروازهایی با مسافت طولانی مانند مشهد، کیش، قشم، بندرعباس و زاهدان باید به فرودگاه امام منتقل شوند که در فرودگاه امام ٢٠٠ هزار متر مربع برای ترمینال پروازهای داخلی پیش بینی کرده ایم.

نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس مخالف انتقال فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام هستند گفت: برای فرودگاه مهرآباد ترمینال مدرن با ۳۰ همت می سازیم.

۹۵ درصد نمایندگان مجلس مخالف انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی هستند

او می گوید: ۹۵ درصد نمایندگان مجلس مخالف انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی هستند حتی تمام تصمیم گیران نیز مخالف انتقال پروازهای مهرآباد به فرودگاه امام هستند و اساسا برای انجام پرواز کمتر از ۴٠ دقیقه طی مسافت بیش از یک ساعت به فرودگاه امام برای مردم به لحاظ مالی نمی صرفد.

انتقال فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام موجب نارضایتی مردم خواهد شد

وی افزود: انتقال فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام موجب نارضایتی مردم خواهد شد بنابراین اکنون در مرحله تهیه اسناد مناقصه ایم که یک ترمینال مدرن برای فرودگاه مهرآباد با منابع داخلی شرکت فرودگاه ها که برابر با ۳۰ همت است، احداث شود.

این اظهارات آن هم در مقابل رسانه های جمعی از سوی مدیران ارشد فرودگاه امام خمینی و شرکت فرودگاه ها نشان می دهد که اختلاف بر سر انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی حادتر از آن است که تصور می شود.

سوال این است که آیا به واقع مدیران به فکر رضایت مردم و مسافران هستند و یا اینکه مسایل مالی مطرح است؟ چرا که طرح های زیادی مثل احداث ترمینال مدرن برای اینکه از انتقال پروازها به فرودگاه امام جلوگیری شود در دست اقدام است.

حال اگر نمایندگان مجلس نیز با همراهی مخالفان انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی به این موضوع ورود کنند آیا این برنامه می تواند چالشی در آینده برای صنعت هوایی و در نهایت برای وزیر راه و شهرسازی باشد؟

امید است هر تصمیمی برای فرودگاه مهرآباد تنها به خاطر رضایت مردم باشد و لا غیر.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.