◄ آینده حملونقل ریلی ایران را روشن میبینم
وزیر راه و شهرسازی در جشنواره تعالی حملونقل ریلی با اشاره به اهمیت بررسی رفتار حملونقلی شهروندان و لزوم روانشناسی آن در کنار اقدامات فیزیکی توسعهای خاطرنشان کرد: از جمله مهمترین اقداماتی که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و راهآهن جمهوری اسلامی ایران قرار دارد میتوان به برنامهریزی جامع، توجه به فیزیک و کالبد، یکپارچگی حملونقل ریلی با سایر شقوق، حملونقل حومهای، قطار سریعالسیر، شهرسازی ریل پایه، تعریف شبکه و آموزش مدیران و کارشناسان آینده راهآهن اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ اختتامیه سومین جشنواره تعالی حملونقل ریلی عصر دیروز، دوشنبه 16 اسفند ماه در حالی در سالن الغدیر ساختمان مرکزی راهآهن برگزار شد که این مراسم را میتوان یکی از بزرگترین گردهماییهای خانواده راهآهن در سال اخیر به شمار آورد. در این مراسم عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، سعید محمدزاده، مدیرعامل راهآهن، محمد رجبی، مدیرعامل رجا، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل سابق راهآهن و مدیرعامل اسبق رجا، عباس فروتن، مدیرعامل شرکت جوپار و انجمنهای حملونقل ریلی، شرکتهای بخش خصوصی حملونقل ریلی و برخی مدیران عامل استانی شرکت راهآهن حضور داشتند.
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به عنوان آخرین سخنران این مراسم در ابتدای سخنان خود از حضور در بین کارکنان شرکت راهآهن و حضور در مراسمی در ارتباط با تعالی سازمانی ابراز خوشنودی کرد و گفت: موضوعی وجود دارد که متخصصان توسعه بر آن تأکید دارند و در مقابل ما به دلیل عملزدگی کمتر به آن توجه میکنیم و آن موضوع انسان محوری است. اصلیترین مسئله کسانی که در مورد توسعه فکر کردهاند، مسئله انسان محوری است نه تمرکز بر پروژه محوری. سخن گفتن از این موضوع در محیطی کاملاً صنعتی کار سختی است زیرا ارائه آمارها بیانگر موفقیت در قالب تعداد پروژهها و مسائل فیزیکی است.
هدف ما باید انسان باشد نه پروژه
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمامی اقدامات فیزیکی برای آسایش، کرامت و امنیت بهتر انسان است، لذا اصلیترین مسئله انسان است خاطرنشان کرد: اگرچه این مفهوم در ظاهر بحث سهل و بسیار آسانی به نظر میرسد، اما باطنی بسیار پیچیده دارد و اگر از منظر یک شهروند و آنچه در هر صنعت از جمله حملونقل ریلی صورت میگیرد به آن نگاه کنیم باید ببینیم چگونه به شهروندان ایران در زمینههایی مانند افزایش آسایش و ایمنی در زندگیشان کمک میکند؟ یا اینکه با جذب سرمایه میتواند نرخ بهرهوری را افزایش دهد؟
آخوندی در ادامه اظهار داشت: نگاه به توسعه از منظر انسانی موجب تغییر در رویکردها میشود. در شهر تهران با جمعیتی بالغ بر 15.7 میلیون نفر، سهم ما از ایجاد آسایش و رفاه در حملونقل حومهای و شهری بسیار مهم است. به طور مثال نحوه اتصال راهآهن به شبکههای شهری، هرچه در مورد آن تأمل و تفکر میشود متوجه میشویم که باید بارها درباره آن فکر و بررسی شود تا روشن شود سرانجام این جمعیت انبوه که از غرب تهران داخل پایتخت میشوند، به چه ترتیب راحتتر این کار را انجام دهند. ساز و کار حملونقل ریلی ما با مترو و حملونقل شهری تهران، کرج و سایر شهرهای بین آنها چگونه با یکدیگر تعریف میشوند و چقدر به مفهوم حملونقل یکپارچه و درب به درب فکر شده است.
چه اتفاقی در صنعت ریلی رخ میدهد که مردم همچنان از خودروی شخصی استفاده می کنند؟
وزیر راهوشهرسازی با اشاره به تعریف مفاهیمی مانند حملونقل حومهای، یکپارچگی، مکانیزاسیون و سیستمهای هوشمند ریلی افزود: اگرچه چنین مفاهیمی به خوبی تعریف شده، اما همچنان به دنبال گمشدهای هستیم. سرانجام مدیران راهآهن ما بایستی دریابند چگونه میتوانند رفتوآمدهای محلی را رصد کنند و سهم راهآهن را از تأمین این حملونقل محلی بیان کنند که خود مبحث بسیار مهمی است.
در شرکت راهآهن باید به نحوی عمل شود که بر رفتار حملونقلی شهروندان اثر بگذارد و باعث تغییر رفتار جاری حملونقلی آنها شود. اگر این پروژهها موفق به تغییر رفتار حملونقلی شهروندان نشوند جای تردید جدی در موفقیت ما دارد. نگاه به این مقوله از منظر یک شهروند به جای نگاه از دید یک مدیر صنعتی موجب بهینه و بیشینه شدن خدمات ما میشود. تمایل اولیه انسانها استفاده از خودرو شخصی برای جابجایی است، اما اکنون تعداد وسایل نقلیه در کشور به ۱۹ میلیون دستگاه رسیده است که در صورت افزودن تعداد موتورسیکلتها این رقم به ۲۹ میلیون دستگاه خواهد رسید و با احتساب افزایش سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه به این تعداد به طور مرتب رو به فزونی است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در تکمیل سخنان خود اضافه کرد: علیرغم اعمال تمام محدودیتها مانند طرح زوج و فرد، محدوده طرح ترافیک و سایر طرحها، دست آخر روند استفاده از اتومبیل شخصی رو به تزاید و بیانگر ناتوانی در جلوگیری از این روند است. تنها راهکار توقف این روند مطالعه روانشناسانهای از رفتار حملونقلی مردم و چگونگی متقاعد کردن آنها برای استفاده از حملونقل عمومی به جای خودرو شخصی است. اگرچه این تغییر رفتار نیازمند تعریف پروژههای عمرانی و تعریف شبکه است و ما نیز مخالف ایجاد آن نیستیم، اما نکته اصلی اطمینان از موفقیت پروژه ما در تغییر رفتار شهروندان است.
وزیر راهوشهرسازی با اشاره به اینکه تردد روزانه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو شخصی به شهر تهران وحشتناک است خاطرنشان کرد: بخشی از این تغییرات به قیمت سوخت و حاملهای انرژی باز میگردد، اما علاوه بر تمام آنها باید خود را جای فردی که در اسلامشهر، شهر قدس، شهریار، هشتگرد، کرج یا ورامین زندگی میکند گذاشت و باید دید چه اتفاقی در صنعت حملونقل ریلی رخ دهد که آنها علاقهمند به استفاده از خودروی شخصی نباشند. تا این موضوع به ملکه ذهن ما تبدیل نشود بعید است بتوانیم رفتار مصرف کننده را عوض کنیم. تردد روزانه ۷۲ هزار خودرو در حدفاصل مرودشت تا شیراز حاکی از بیانگر عمومیت این مسئله در سطح کشور است. با نگاهی از بیرون سازمان، تعالی سازمانی و مفهوم چگونگی پیوند آن با ملت و از نگاه درون سازمانی، چگونگی اقدامات کارکنان سازمان در جهت رشد و ارتقا و میزان تعلق و مشارکت آنها در اعتلای سازمانی باید مشخص شود.
کارشناسان ریلی باید امکان کار در کشورهای دیگر را داشته باشند و با اختیار ایران را انتخاب کنند
آخوندی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه من مسئله حملونقل ایران را بیش از گذشته و با رگ و پوست خود حس میکنم، خاطرنشان کرد: مدتهاست در صنعت حملونقل ایران در بخش دولتی و خصوصی برای تربیت مدیرانی در سطح جهانی و رقابت با مدیران سایر کشورها سرمایهگذاری نکردهایم و باید از هیئتمدیره راهآهن برای پیگیری موضوع تعالی سازمانی برای سومین سال پیاپی تشکر کرد.
مهم است که من به عنوان یک کارشناس ببینم آیا حق انتخاب دیگری به غیر از راهآهن ایران در اختیار داریم یا هیچ گزینه دیگری نداریم. لذا امیدوارم مدیران شرکت راهآهن به طوری شرایط آموزش حین خدمت برای کارمندان این شرکت را فراهم کنند که پس از آموزش، به یک کارشناس حملونقل ریلی بینالمللی تبدیل شوند و سپس راهآهن ایران را آگاهانه و به دور از اجبار انتخاب کنند و در آن صورت ما میتوانیم ادعا کنیم که راهآهن ایران میتواند با راهآهنهای جهان رقابت کند.
وزیر راه و شهرسازی با طرح این سؤال که چند شرکت حملونقل بینالمللی ایرانی با توانایی ترانزیت کالا از نقطهای خارج از ایران به نقطه دیگری از جهان وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: نکته اصلی تعالی سازمانی وجود نیروهای انسانی است که باعث افزایش بهرهوری است وگرنه اکتفا کردن به چند پروژه کفایت نخواهد کرد. پیشبینی من از آینده حملونقل ریلی ایران روش است. جامعیت در برنامهریزی، توجه به فیزیک و کالبد، تعریف شبکه، یکپارچگی حملونقل ریلی با سایر شقوق، حملونقل حومهای، قطار سریعالسیر، شهرسازی ریل پایه و آموزش مدیران و کارشناسان آینده راهآهن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و شرکت راهآهن قرار گرفته است و مورد آخر به هیچ وجه نباید متوقف شود.
وی در پایان گفت: با اینکه تعدادی از مدیران ما برای آموزشهای عملی در راهآهنهای سایر کشورهای جهان دوره ببینند و در عمل بتوانند آموزش ببینند و با تجارب آنها آشنا بشوند بسیار موافق هستم اگرچه با تنگناهای مالی مواجه هستیم.
باید با تعریف سازوکار مناسب شرایط ورود شرکت های خصوصی حتی ایجاد زیرساخت ریلی فراهم شود به نقاط پر مسافر کشور اگر توجه شود مثل اتصال ریلی کلانشهر ها به شهرک های اقماری مطمئنا هم بخاطر مسافت کم و هم تضمین بودن داشتن مشتری سود بالایی به نسبت سایر پروژه های ریلی دارد همچنین میتوان مثل ژاپن ایستگاه های قطار و طول مسیر اجازه تبلیغات و کسب درامد از طریق مراکز تجاری به بهره بردار خصوصی داد تا سرمایه خود را برگرداند و همچنین رغبت به سرمایه گذاری افزایش یابد