◄ آخوندی:تحریمها تاثیری در توسعه بندر چابهار نخواهد داشت
با نزدیک شدن به پایان مهلت 60روزه دونالد ترامپ و اعلام احتمال وضع تحریمهای جدید علیه ایران از سمت وزیر خزانهداری آمریکا ، آخوندی در مصاحبه با یک روزنامه هندی از عدم تأثیرگذاری این تحریمها بر بندر چابهار خبر داد.
با نزدیک شدن به پایان مهلت 60روزه دونالد ترامپ و اعلام احتمال وضع تحریمهای جدید علیه ایران از سمت وزیر خزانهداری آمریکا ، عباس آخوندی در مصاحبه با یک روزنامه هندی از عدم تأثیرگذاری این تحریمها بر بندر چابهار خبر داد.
به گزارش تیننیوز این روزنامه به نقل از آخوندی نوشت: تحریمهای جدید تنها آمریکا را منزوی میکند و این تحریمها بر بندر چابهار هیچ تأثیری نخواهد داشت.
به گزارش ایرنا، آخوندی گفت: بندر شهید بهشتی چابهار که هند در حال ساختن چندین اسکله در آن است تا پایان سال ۲۰۱۸ آماده بهرهبرداری خواهد شد درحالیکه شرکت ریلی ایرکن (IRCON) هند بررسیهای خود برای ساخت ریل آهن چابهار به زاهدان به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار را به اتمام رسانده است.
آخوندی تأکید کرد: ما آماده پیشرفت در این پروژه هستیم. ما امیدواریم که حسن روحانی رئیسجمهوری ایران با سفر به هند اجرایی شدن این پروژه را با رهبری هند تائید کند.
بر اساس توافق امضاشده میان ایران و هند در ماه مه سال گذشته، هند با سرمایهگذاری ۸۵ میلیون دلاری کنترل دو لنگرگاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد.
شرکتهای اروپایی، روسی و چینی اعلام کردهاند حتی اگر آمریکا تحریمهای جدید علیه ایران وضع کند، آنها هنوز هم برای سرمایهگذاری به ایران خواهند آمد.
روزنامه مذکور نوشت: اظهارات آخوندی در حالی مطرح شد که «استیو نیوچین» وزیر خزانهداری آمریکا روز پنجشنبه از پایان مهلت ۶۰روزه دونالد ترامپ برای تمدید تعلیق تحریمهای ایران سخن گفته و تأکید کرده بود: انتظار میرود تحریمهای جدیدی علیه ایران وضع شود.
وی گفته بود آمریکا همچنان به گزینه تحریمها توجه دارد. ما تحریمهای جدید را مطرح کردهایم و فکر میکنم تحریمهای جدیدی علیه ایران وضع خواهد شد.
ترامپ رئیسجمهوری آمریکا پس از تمدید تعلیق تحریمهای هستهای علیه ایران و همزمان با تحریم ۱۴ فرد و نهاد جدید، ۴ شرط برای امضای هر قانونی که کنگره در رابطه با برجم وضع میکند، تعیین کرد.
این درحالیکه است که دولت هند اعلام کرده است که باوجود موضع سخت آمریکا علیه ایران، دهلینو تعهد خود را در توسعه بندر چابهار ترک نخواهد کرد.
بندر چابهار یک پروژه بزرگ ارتباطی به ارزش تقریبی ۲۰ میلیارد دلار برای هند محسوب میشود که میتواند بدون نیاز به پاکستان ، تجارت این کشور را با افغانستان و همچنین آسیای مرکزی تأمین کند.
هندو همچنین نوشت: اما متحدان آمریکا ازجمله ژاپن که پیشازاین برای سرمایهگذاری در بندر چابهار ایران و همکاری با هند در این بندر ابراز علاقهمندی کرده بودند اکنون بااحتیاط بیشتری در این خصوص پیش میروند.
یکی دیگر از چالشهای هند در بندر چابهار دیدار اخیر وزیران چین، پاکستان و افغانستان در پکن برای بررسی پیوستن احتمالی افغانستان به کری دور اقتصادی چین و پاکستان که به بندر 'گوادر' پاکستان متصل میشود، است.
«هندو» در ادامه با تأکید بر اینکه وزیر راه و شهرسازی ایران نگرانیها در خصوص این دیدار سهجانبه را رد میکند، نوشت: آخوندی میگوید ایران دارای یک شبکه ارتباطی بسیار قوی است و میتواند با همه کری دورها رقابت کند. بنادر چابهار و گوادر دارای ویژگیهای منحصربهفرد هستند اما در پایان رقابت به همه ما کمک خواهد کرد.
چابهار بهعنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیتهای سرمایهگذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.
این بندر پس از بهرهبرداری، قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزههای ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.
بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیتهای بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی قرار دارد و این بندر اقیانوسی بهعنوان پل دسترسی به کشورهای آسیای میانه و مستقل مشترکالمنافع موردتوجه ترانزیتی و ترانشیپی کشورهای منطقه قرار دارد.