پیگیری آخوندی در ترخیص ۱۳۰ کانتینر حاوی لاستیک از دو بندر کشور
کلیات طرح تشکیل کمیته ملی پل های بزرگ کشور در شورایعالی فنی امور زیربنایی حمل و نقل با حد اکثر آرا به تصویب رسید و مقرر شد؛ شرح وظایف، ساختار و سایر جزییات مورد تدقیق قرار گرفته و در نشست های آتی بررسی شود.
تصویب کلیات تشکیل کمیته ملی پل های بزرگ کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی، ضرورت جمع بندی آمار تصادفات ترافیکی و غیر ترافیکی در بررسی سوانح جاده ای کشور، درخواست از جهانگیری برای تخصیص ارز لاستیک با اولویت ویژه، کلیات محاسبه تعرفه حمل کالا بر اساس تن کیلومتر تصویب شد، ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک ثبت سفارش می شود نیز سایر عناوین مهم حوزه حمل ونقل جاده ای در هفته گذشته هستند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل ونقل جاده ای در هفته گذشته به شرح زیر است.
عوامل تصادف اتوبوس و تانکر سوخت در سنندج و آزادراه کاشان- نطنز مشخص شد
طبق اعلام کمیسیون ایمنی راه ها چهار خطا به عنوان عوامل بروز حادثه برخورد اتوبوس و تانکر سوخت در شهر سنندج مشخص شد و علت حادثه کاشان-نطنز بی احتیاطی از جانب راننده ناوگان حمل سوخت به علت تغییر مسیر ناگهانی و نقض ماده ۱۱۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی بیان گردید.
فرمانده پلیس راهور گزارش خود را از سانحه قرائت نمود و بر مبنای نظریه آن یگان علت تامه حادثه شهر سنندج ناشی از ترکیب و تقارن چهار خطا شامل بی احتیاطی راننده کشنده به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، بی مبالاتی شرکت حمل ونقل در عدم نظارت بر رانندگان حامل مواد سوختی، بی احتیاطی راننده اتوبوس به علت عدم رعایت نکات ایمنی و اقدامات مسوولین شهرداری سنندج به علت ایجاد و بهره برداری غیر فنی از معابر و علت حادثه کاشان-نطنز بی احتیاطی از جانب راننده ناوگان حمل سوخت به علت تغییر مسیر ناگهانی و نقض ماده ۱۱۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی بیان گردید.
تصویب کلیات تشکیل کمیته ملی پل های بزرگ کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی
کلیات طرح تشکیل کمیته ملی پل های بزرگ کشور در شورایعالی فنی امور زیربنایی حمل ونقل با حد اکثر آرا به تصویب رسید و مقرر شد؛ شرح وظایف، ساختار و سایر جزییات مورد تدقیق قرار گرفته و در نشست های آتی بررسی شود.
همچنین مطرح شد که فقط در حوزه جاده ای ۳۳۵ هزار پل به طول ۱۶۰۰ کیلومتر با ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد که با احتساب پل های ریلی اهمیت پل ها در کشور بیش از پیش پررنگ می شود.
پیگیری آخوندی در ترخیص ۱۳۰ کانتینر حاوی لاستیک از دو بندر کشور
حسن نیا درباره اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در جهت تامین لاستیک مورد نیاز ناوگان حمل و نقل جاده ای برون شهری، گفت: با پیگیری های وزیر راه و شهرسازی و سازمان راهداری و با دستور معاون اول رییس جمهوری دو محموله لاستیک به میزان ۱۳۰ کانتینر از پایانه های بوشهر و بندرعباس ترخیص می شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح ۴ اقدام فوری دولت برای توزیع لاستیک بین رانندگان گفت: هفته آینده اولین محموله لاستیک از محل سازمان اموال تملیکی بین رانندگان توزیع می شود.
ضرورت جمع بندی آمار تصادفات ترافیکی و غیر ترافیکی در بررسی سوانح جاده ای کشور
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت جمع بندی آمار تصادفات ترافیکی و غیر ترافیکی در بررسی سوانح جاده ای کشور گفت: باید استانداردهایی برای ساخت جاده های اختصاصی تهیه شده و همچنین تکلیف آن دست از راه های محلی و اختصاصی که مردم برای حمل ونقل از آن ها استفاده می کنند، مشخص شود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه به ضرورت نظارت نهادهای مسئول بر راه های محلی و اختصاصی اشاره کرد و گفت: اما مشکل دیگری نیز وجود دارد: به عنوان مثال ملاحظه می شود که رانندگان در راه های اختصاصی با سرعت غیر مجاز حرکت می کنند. در کشورهای دیگر داخل زمین های اختصاصی با سرعت بسیار پایین حرکت می کنند که نشان می دهد در این راه ها نیز نظارت بر سرعت وجود دارد.
درخواست از جهانگیری برای تخصیص ارز لاستیک با اولویت ویژه
معاون سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با بیان اینکه «پیگیری های لازم در رابطه با مطالبات رانندگان تا حصول نتیجه نهایی ادامه دارد» گفت: در مکاتبه با معاون اول رئیس جمهور، مقرر شد ارز لاستیک با اولویت ویژه تخصیص پیدا کند و از طریق تولید داخلی و همچنین واردات لاستیک های موردنیاز، این مشکل برطرف شود.
امانی در خصوص تأمین لاستیک و قطعات و اقلام مصرفی موردنیاز رانندگان اظهار داشت:با توجه به این که ماهانه حدود ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک موردنیاز رانندگان است، طی ۲ ماهه گذشته، تعداد ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک توزیع شد که در حال حاضر ۱۰۰ هزار کمبود لاستیک وجود دارد که طی جلسات برگزار شده و مکاتبه با معاون اول رئیس جمهور، مقرر شد ارز لاستیک با اولویت ویژه تخصیص پیدا کند و از طریق تولید داخلی و همچنین واردات لاستیک های موردنیاز، این مشکل برطرف شود.
کلیات محاسبه تعرفه حمل کالا بر اساس تن کیلومتر تصویب شد
عضو هیئت عامل و نماینده تام الاختیار ریاست سازمان راهداری گفت: در پی تعیین شاخص های طرح محاسبه اولیه نرخ حمل بر اساس تن کیلومتر توسط کارگروه ویژه و ارسال آن برای تصویب به وزارت راه و شهرسازی، جلسه کارشناسی برای تصمیم گیری در خصوص نحوه استفاده از نتایج طرح در معاونت حمل ونقل این وزارتخانه برگزار و کلیات آن تائید شد.
مداح گفت: محاسبه تن کیلومتر بر اساس عوامل هزینه ای (قیمت تمام شده) و نرخ تن کیلومتر با در نظر گرفتن تأثیر تک تک هزینه ها در واحد تن کیلومتر و تجمیع آن ها صورت گرفته است و این نرخ بدون احتساب سربار مانند کمیسیون، بیمه مسئولیت مدنی – تخلیه و بارگیری محاسبه شده است.
امضای تفاهم نامه همکاری های حمل و نقل بین المللی بین ایران و ایتالیا
تفاهم نامه همکاری های حمل و نقل بین المللی جاده ای فی مابین جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا با حضور مسئولان حمل و نقلی و ترانزیتی دو کشور پس از ۲ روز مذاکرات کارشناسی، تدوین و امضاء شد.
نفیسی در خاتمه اظهار داشت: طرف ایرانی برای توسعه مسیرهای اتوبوسرانی موردی بین کشور اعلام آمادگی کرد و همچنین طرفین با تاکید بر ضرورت ارتقای همکاریهای گردشگری زمینی، درخصوص جزئیات مسائل حمل ونقلی ذیربط، ایجاد یک بنیان مناسب برای تسهیل تردد ناوگان تبادل نظر نمودند.
۵۰۰ هزار حلقه لاستیک ثبت سفارش می شود
رئیس کمیته حمل و نقل مجلس گفت: در نشست روز گذشته مقرر شد که وزارت صمت در گام نخست نسبت به ثبت سفارش و خرید ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک اقدام کند.
کاظم زاده گفت: همچنین مقرر شد که وزرات صمت و بانک مرکزی هرچه سریع تر نسبت تخصیص ارز دولتی برای واردات و تأمین 15 قلم قطعات یدکی پرمصرف کامیون ها اقدام کند، از این رو امیدوارم دولت با هماهنگی مجلس در جهت تحقق وعده ها و اجرای برنامه های مذکور اقدام کند.
اعتصاب راه حل مشکلات کامیون داران نیست
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص اعتصاب برخی از کامیون داران در شهرهای کشور گفت: پیگیری مشکلات کامیون داران به وسیله اعتصاب و اعتراض به نفع هیچ کس نیست و باید انتقادهای وارده از طریق مجراهای قانونی پیگیری شود.
محمدمهدی افتخاری نماینده مردم فومن گفت: نباید انتقادها تبدیل به اعتراض شود و بنده به عنوان بخش کوچکی از کمیسیون عمران که در تمامی جلسات پیگیر و مطالبات رانندگان بوده ام خواهش می کنم آن ها آرامش خود را حفظ کنند و مطمئن باشند که ما در جلسات مشکلات آن ها را مدنظر داریم و خواستار پیگیری هر چه سریع تر مطالباتشان از مجرای قانونی هستیم.
بودجه سالانه سازمان راهداری تا ۴۰ درصد توسط سازمان برنامه کاهش یافت
صدیف بدری بیان داشت: چندین سال است که سازمان برنامه و بودجه روند کاهشی بودجه سازمان راهداری را اتخاذ کرده و سالانه ۳۵ تا ۴۰ درصد بودجه این سازمان کاهش یافته است.
نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: نقاط حادثه خیز در سازمان راهداری احصا شده و این سازمان بودجه لازم را پیش بینی کرده است ولی سازمان بودجه همکاری لازم را نمی کند و بودجه لازم را در اختیار راهداری قرار نمی دهد.