بازدید سایت : ۲۸۴۵۳

◄ خانم وزیر ! شما در برابر مهم ترین آزمون حمل و نقلی خود هستید!

فعالان حوزه حمل و نقل با حساسیت بالا اخبار انتصاب معاونان این حوزه و خصوصا مهم ترین انتصاب حمل و نقلی خانم وزیر را پیگیری و این انتصاب را به مثابه آزمونی بزرگ در پیشبرد و اصلاح امور حمل و نقل کشور ارزیابی می کنند.

خانم وزیر ! شما در برابر  مهم ترین آزمون حمل و نقلی خود هستید!
تین نیوز
مسعود ذهبیون – در روزهای اخیر با پایان یافتن عملیات بزرگ ترددهای اربعین 1403، خانم دکتر  فرزانه صادق  وزیر محترم راه و شهرسازی فرصت لازم برای پرداختن به امور اساسی وزارتخانه را یافته اند و کم کم شاهد انتصاب هایی در سطوح معاونت های این مجموعه خواهیم بود.

انتخاب جناب محسن صادقی به عنوان مشاور وزیر و سرپرست حوزه وزارتی و جناب رضا انجم شعاع به عنوان سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی، از دیدگاه اهل فن و آگاهان حوزه تخصصی، نویدبخش آغاز تحولات مثبت در یکی از استراتژیک ترین وزارتخانه های کشور بوده است.

انتصاب های مذکور حکایت از آن دارد که خانم صادق بر یکی از کلیدی ترین عهدهایی که رئیس جمهور محترم جناب دکتر پزشکیان با مردم بسته است یعنی تحول گرایی در کنار تخصص گرایی و مشورت با اهل فن و کارشناسان در انتصاب ها، متعهد بوده و در پی پیشبرد و اصلاح امور وزارتخانه با انتخاب‌های شایسته سالارانه است.

با توجه به شرایط خاص حوزه حمل و نقل کشور و نابسامانی ها، سوء مدیریت ها ، مشکلات و چالش های موجود در این بخش، انتظار می رود در روزهای پیش رو شاهد انتصاب های دیگری نیز از سوی خانم وزیر باشیم. بدون شک در راس انتصاب های مذکور، برگزیدن معاون حمل و نقل یا به عبارت دقیق‌تر قائم مقام وزیر در حوزه حمل و نقل، دغدغه بسیاری از فعالان و کارشناسان این حوزه است.

توصیه مشفقانه کارشناسان و دلسوزان حوزه به وزیر محترم راه و شهرسازی این است که چنانچه همت و اراده خود را به ایجاد تحولات سازنده در مدیران عامل حمل و نقلی معطوف کرده اند به دو نکته توجه کنند: نکته اول؛ ضرورت ارزیابی عملکرد معاونان قبلی و نقاط قوت و ضعف اقدامات و برنامه های آنها است. این ارزیابی باید با معیارهای کارشناسی مشخص کند هر یک از معاونان در حوزه حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی چه گره گشایی ها و توفیقات واقعی – و نه موفقیت هایی بر اساس آمارسازی یا سند زدن برنامه ها و اقدامات دوره های قبل به نام خود – در کارنامه عملکردشان ثبت کرده اند.

یکی از مهم ترین معیارها برای ارزیابی کارنامه معاونت ها، تعامل و هم افزایی آنها با بخش خصوصی است که می تواند با دعوت انجمن ها و تشکل ها به جلسات ارزیابی، صورت گیرد. خروجی این ارزیابی ها، روشن کننده مسیر تداوم کار هر معاون و یا انتخاب معاونان کارآمدتر خواهد بود.

یکی دیگر از معیارها، جلوگیری از بروز فساد و تخلف در رئوس و بدنه سازمان‌ها پو شرکت های زیرمجموعه و نحوه برخورد با متخلفان است که اهمیت پاکدستی و فسادستیزی آن معاون را به نمایش می گذارد. رضایت کارکنان مسازمان‌ها و شرکت ها از عملکرد مدیرعامل‌ها، خلاقیت های مدیریتی در حل چالش ها و استفاده بهینه از منابع و صرفه جویی در مصارف، تعامل مثبت با رسانه ها در راستای شفاف سازی اقدامات و ... از دیگر معیارهای ارزیابی عملکرد معاونت ها به شمار می‌رود.

نکته دوم؛ انتخاب مدیری باسابقه، شجاع، متخصص و شایسته به عنوان معاون حمل و نقل و به عبارت دقیق تر، قائم مقام وزیر در امور حمل و نقل و به عبارتی رهبر حمل و نقل کشور است.

کارشناسان و فعالان و آگاهان به مسائل حوزه حمل و نقل معتقدند با نظر به غیرحمل و نقلی بودن تخصص و مدارک آکادمیک و تجارب عملی خانم وزیر، معاون حمل و نقلی وزیر یا همان قائم مقام وزیر در حوزه حمل و نقل باید از تمام اختیارات لازم برای سیاست گذاری و تعیین استراتژی های کلان حوزه حمل و نقل برخوردار باشد و انتصابات در این حوزه نیز با نظر وی انجام شود. از این رو، انتصاب فوق الذکر از چنان اهمیت بالایی برخوردار است که بسیار بجاست، قبل از انتصاب سایر معاونان حوزه حمل و نقل در شقوق جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی، ابتدا قائم مقام وزیر در امور حمل و نقل انتخاب شود.

بدیهی است که چنانچه پیش از انتصاب معاون حمل و نقلی وزیر، شاهد انتصابی در معاونت های مذکور باشیم، دست معاون حمل و نقل در آرایش نیروهای لازم برای اجرای سیاست ها و راهبردها بسته خواهد شد و ممکن است شاهد اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه و تنش و چالش بین معاون حمل و معاونت های زیرمجموعه و اتلاف وقت و منابع باشیم. مشکلی که در سنوات گذشته نه تنها به همگرایی شقثق مختلف نیانجامیده، بلکه شاهد واگرایی بخش‌های مختلف و حتی رقابت بین این مجموعه‌ها نیز بوده‌ایم.

نمونه این گونه تنش ها و اتلاف منابع را در دوره قبل بین معاونت حمل و نقل و مدیرعامل بخش ریلی وزیر سابق شاهد بوده ایم که اخبار آن اخیرا به رسانه ها نیز کشیده شد و متاسفانه مشخص شد در این کشمکش، سند جامع حمل و نقل ریلی که به درخواست معاون حمل و نقل تدوین شده بود، توسط معاون ریلی وزیر(مدیرعامل شرکت راه آهن)، یکسال معطل مانده است!

این تجربه نشان می دهد اگر قائم مقام وزیر در حوزه حمل و نقل با معاونت های حمل و نقلی وزارتخانه هماهنگ نباشد و یا از اختیارات حداکثری لازم برای برخورد با موارد این‌چنینی بی‌بهره باشد، چه سرانجامی در انتظار سیاست ها و برنامه های این حوزه خواهد بود.

در پایان اشاره به این نکته خالی از فایده نیست که فعالان حوزه حمل و نقل با حساسیت بالا اخبار انتصاب معاونان این حوزه و خصوصا مهم ترین انتصاب حمل و نقلی خانم وزیر - یعنی قائم مقام وزیر در حوزه حمل و نقل و به عبارتی رهبر حوزه حمل و نقل کشور - را پیگیری و این انتصاب را به مثابه آزمونی بزرگ در پیشبرد و اصلاح امور حمل و نقل کشور قلمداد می کنند.
 

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ریلی

    نگارنده متن خیلی قشنگ وبا ظرافت اعلام کردند که چه کسی باید معاون حمل نقل وزارت خانه بشوند اما به اسم اشاره نکردند باید به ایشان آفرین گفت یعنی اگه دوسال هم در حمل ونقل فعال باشی می فهمی که نظر نگارنده کیست!!!!
    اما ما امیدوارم به اینکه خانوم وزیر خام این حرف ها نشود و شخص دیگری را منتصب کنند.

  • ناشناس

    خوب است ذیل همین یادداشت، کارشناسان دلسوز نسبت به معرفی افراد صالح برای نشستن در جایگاه های معاونت وزیر و مدیران عامل شرکتها و سازمانهای حمل و نقلی اقدام نمایند.