بازدید سایت : ۳۵۸۹۲
عضو هیئت علمی پژوهشکده حمل و نقل مطرح کرد:

◄ توپولوژی شبکه جاده ای و ریلی ایران در طرح جامع حمل و نقل

◄ توپولوژی شبکه جاده ای و ریلی ایران در طرح جامع حمل و نقل

تین نیوز | عضو هیئت علمی پژوهشکده حمل و نقل با اشاره به توپولوژی شبکه جاده ای کشور گفت: طبق طرح جامع حمل و نقل، تاکید بر ارتقا سطح و نگهداری شبکه موجود (85-89) و عدم نیاز به لینک های جدید بوده است. اما پس از آن شاهد اضافه شدن لینک های جدید، خارج از طرح جامع بودیم.

سید علیرضا سیدوکیلی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به میزان پیش بینی شده شبکه جاده ای و ریلی در طرح جامع حمل و نقل اظهار داشت: طبق توصیه این طرح، توسعه شبکه جاده ای کشور مبتنی بر راه های موجود است و لینک جدید نخواهد داشت. درحالی است که شبکه ریلی پیشنهادهای افزایشی علاوه بر ظرفیت فعلی داشته است.

وی با بیان اینکه "بر اساس طرح جامع خمل و نقل، 95 درصد توپولوژی شبکه جاده ای موجود (85-89) صحیح بوده است، تصریح کرد: بعد از سال 89، لینک هایی به شبکه جاده ای اضافه شد که جزء طرح جامع نبوده است. در صورتی که تاکید طرح جامع بر ارتقا و نگهداری راه های موجود است.

جانشین پیشین مدیر طرح جامع حمل و نقل خاطرنشان کرد: در شبکه ریلی علاوه بر ارتقای شبکه موجود، افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه ها تاکید بر لینک های جدید نیز بوده است.

گفتنی است منظور از ارتقای شبکه جاده ای تبدیل راه فرعی به اصلی، بزرگراه به آزادراه و راه اصلی به بزرگراه است.  

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یکی از کارشناسان وزارت راه در مطالعات طرح جامع

    در وزارت راه کسی به طرح جامع حمل و نقل کشور کاری نداره و هر کی دنبال کار خودشه و هر مقامی منافع منطقه خودش را می بینه وعده تکمیل طرح جامع هم مربوط بود به موقع اخذ رای از مجلس تا آخر این دولت هم طرح جامع مصوبی نخواهیم داشت

  • همشهری

    احسن به شما که به بهترین شکل ممکن واقعیت را در وزارتخانه تماما سیاسی و نه فنی بیان نمودید

  • خدایار خاشع

    جناب آقای مهندس سید وکیلی با سلام متاسفانه تمام مسئولین خصوصا " وزرای محترم در شروع کار اتمام و تصویب طرح جامع را اولویت اول خود می دانند و در باب لزوم آن سخنرانی و بیانیه میدهند ولی بعد متوجه می شوند که طرح جامع اول از همه دست خود آنان را می بندد و امکان دادن امتیاز را از آنان سلب می نماید لذا فراموش می شود در مورد ارتقای شبکه بنظرم در خیلی از مواقع این روش مناسب نبوده و حتی خطرناک و حادثه آفرین می باشد زیرا یک راه فرعی از لحاظ طرح هندسی با یک راه اصلی، بزرگراه و آزادراه تفاوت ماهوی دارد و عموما " در این ارتقا شعاع قوس، دور و سایر خصوصیات قبلی حفظ می شود و فقط ترافیک جدا و عرض زیاد می شود و رانندگان با دید جدید و با سرعت بیشتر حرکت نموده و کنترل سرعت خود را از دست می دهند. لذا این روش در همه راهها قابل تعمکیم نبوده و باید راههای جدید ساخته شود.

  • خدایار خاشع

    علاوه بر مطالبی که در مورد ضرورت توسعه ب ارتقای شبکه جاده ای گفته شد توجه به این نکته نیز ضروریست که در بعضی از محورها ساخت محور جدید علاوه بر افزایش ایمنی به علت کاهش طول قابل توجه صرفه جویی قابل توجهی نیز صورت می پذیردبطور مثال آزادراه خرم آّاد پل زال از ۱۸۵ کیلومتر به ۱۲۰ کیلومتر آزادراه ایزدخواست شیراز از ۳۸۵ به ۲۵۰ منطقه یک ازادراه شمال از ۹۲ به ۳۳ که با ارتقای شبکه این هدف تامین نمی شود

  • به این مطلب هم توجه شود http: / / www. tinn. ir / vdcjo۸et. uqe۸izsffu. html

  • بی نام

    بعنوان یک مطلع عرض میکنم که طرح جامع حمل و نقلی که از آن دم زده میشود، طرحی بود که برمبنای توسعه حمل و نقل نقل کشور برای مقتضیات بین سنوات ۱۳۸۲ الی ۱۳۸۶ طراحی شده بود. وزارت راه با مبلغ ۳ میلیون دلار از طریق شرکت مشاور اجیس فرانسه و شرکت مهندسین مشاور راه آهن - مترا(سابق). از محل منابع عمومی دولت و موافقتنامه متبادله پول را دادند رفت ولی گزارش نهایی واصل نشد. هرکس که به گزارش ماقبل قطعی آن دسترسی داشت ادعا میکرد نسخه ما نهایی است و بیایید مبلغ یک میلیون دلار دیگر بدهید تا نسخه را تقدیم کنیم. مسئولین مربوطه نیز بدلیل اینکه طرح تمام شده بود و موافقتنامه خاتمه یافته بود و چند سالی از روی آن گذشته بود(محمل قانونی برای تامین اعتبار و ادامه طرح وجود نداشت) هرکسی سعی میکرد یک میلیون دلار از هرجا میشود بکند و بعنوان آپ تو دیت کردن گزارش، مال خود کنند. یعنی اصلاً بحثطرح جامع در بین نبود و همه مسئولین وقت دولت احمدی نژاد و بعضاً وزارتخانه بی سرو سامان و ادغام شده راه و ترابری و مسکن و شهرسازی دنبال یک میلیون دلار بودند که از جایی تامین کنند و بعنوان شرکت مترا و اجیس و وزارت راه آنرا به جیب خود بزنند و هزینه کنند. نمیدانستند که سربازان گمنام امام زمانی هستند که جلوی اقدامات فریبکارانه و رانت جویانه و خودخواهانه آنها را بگیرند و مانع از تضییع حقوق بیت المال شود. بله جانم خام نشوید طرح جامع وسیله و بهانه ای بیش نیست. طرح مذکور نیز با توجه به شرایط سیاسی اقتصادی و کارشناسی کشور و تحولات بین المللی کارایی و اهمیت خود را از دست داده و از حیّض انتفاع ساقط شده بهتر است حرف جدید راهکار جدید و پیشنهاد بهتری متناسب با نیازهای فعلی و آتی اتخاذ گردد. با انجام اعمالی که به آن اشراف ندارید جیب دیگران را پر نکنیم بیت المال را به هدر ندهیم و کار چاق کن دیگران نباشیم مگر آنکه …