بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

◄ کاهش تلفات جاده ای نیازمند هوشمندسازی جاده ها

پلیس در داخل شهرها و جاده‌ها نیاز به تجهیزات کنترلی دارد و طبق قانون وظیفه شهرداری‌ها و وزارت راه است که این تجهیزات را تأمین کنند. سردار محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس‌راه کشور بابیان این مطلب گفت: اگرچه تاکنون اقدامات خوبی انجام‌شده است، اما انجام این اقدامات در حدود یک سال است که متوقف‌شده است.

کاهش تلفات جاده ای نیازمند هوشمندسازی جاده ها
تین نیوز |

پلیس در داخل شهرها و جاده ها نیاز به تجهیزات کنترلی دارد و طبق قانون وظیفه شهرداری ها و وزارت راه است که این تجهیزات را تامین کنند. سردار محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور بابیان این مطلب گفت: اگرچه تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است، اما انجام این اقدامات در حدود یک سال است که متوقف شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، سردار حمیدی با تاکید براینکه، هوشمندسازی باید ادامه داشته باشد و نباید متوقف شود گفت: درحال حاضر پلیس راه حداقل  به چهار هزار دوربین نیاز دارد. هوشمندسازی جاده ها باید به طورجدی ادامه داشته باشد و دورنمای این وضعیت اصلا مناسب نیست. با اقدامات سنتی و روش هایی که پلیس به صورت سنتی انجام می دهد، این روند قابل کنترل نیست.

او ادامه داد: ۳۰ میلیون وسیله نقلیه شامل موتورسیکلت و خودرو در کشور درحال تردد هستند؛ آیا می شود به تعداد سی میلیون راننده پلیس گذاشت، مسلما امکان پذیر نیست، در هیچ جای دنیا هم این گونه نیست؛ پلیس در داخل شهرها و جاده ها نیاز به تجهیزات کنترلی دارد. اگر این روند ادامه پیدا کند، روند کاهش آمار تلفات جاده ای به یک روند افزایشی تبدیل خواهد شد. متاسفانه فنر تصادفات که طی سالیان اخیر با زحمت فراوان همه بخش ها کاهش پیداکرده، درحال باز شدن است و به هیچ عنوان برای جامعه ما مناسب و به صلاح نیست.

رئیس پلیس راه کشور گفت: پلیس و همه سازمان های امدادی که در حوزه راه فعالیت می کنند، نیاز به حمایت های بالادستی و تقویت دارند و اگر مسئولان به این موضوع توجه نکنند، نباید توقع داشته باشیم که حوادث در سطح جاده های کشور کاهش پیدا کند.

سردار حمیدی افزود: در چنین شرایطی حوزه های زیرساختی و اطلاع رسانی باید جدی تر از گذشته کار کنند تا پلیس بتواند نظارت خود را به صورت گسترده تر و دقیق تر اعمال کند و بتواند از روش های سنتی خود فاصله گرفته و از تجهیزات و تکنولوژی به روز و پیشرفته ای که در سراسر دنیا وجود دارد به طور کامل استفاده کند تا دیگر هیچ خودرویی در جاده ها حرکت نکند، مگر اینکه توسط سامانه پلیس کنترل شود. در سال ۹۵ و ۹۶ نصب دوربین ها در جاده های کشور تاثیر بسیار مثبتی در کاهش تصادفات و تخلفات جاده ای داشت و در خیلی از محورها کاهش حوادث را شاهد بودیم.

او تصریح کرد: قرار بود ۳۴ هزار کیلومتر از جاده ها به دوربین مجهز شود، اما متأسفانه همین میزان هم انجام نشده است. پلیس چهار هزار دوربین برای تجهیز در جاده ها در همین مقطع فعلی درخواست کرده بود. سفرها درحال افزایش است، اگر کنترل ها و نظارت ها دقیق تر نباشد، متاسفانه افزایش حوادث بی شک طبیعی خواهد بود.

رییس پلیس راه کشور گفت: در همه کشورهای توسعه یافته با برنامه ریزی های مناسب درزمینه زیرساخت ها، پلیس در جاده ها حضور ندارد، درحالی که کنترل های پلیسی با استفاده از دوربین ها و سامانه ها وجود دارد. منطقی نیست که در شرایط سخت محیطی یک مامور پلیس به طور مداوم در جاده ها حضورداشته باشد، در حقیقت حضور پلیس به تنهایی کفایت نمی کند و دیگر دستگاه ها نیز باید وظیفه خود را در این زمینه انجام دهند.

سردار حمیدی تاکید کرد: توقیف خودرو، ضبط گواهینامه، ثبت نمره منفی و... از موارد قانونی است که دراختیار پلیس قرارگرفته و برای پیشگیری از وقوع حوادث از آنها استفاده می کند، اما همان طور که گفتم تقویت پلیس با تجهیزات پیشرفته می تواند در پیشگیری از بروز حوادث کمک کننده باشد.

او افزود: با توجه به افزایش ترددها اعمال قانون ها نیز افزایش پیداکرده، به طوری که توقیف خودرو و ضبط گواهینامه روبه افزایش است، اما اجرای این قوانین نمی تواند به تنهایی بازدارندگی در وقوع حوادث ایجاد کند و قطعاً باید اقدامات زیرساختی نیز همراه با اعمال قانون انجام شود.

سردار حمیدی بابیان این که درحال حاضر اقدامات عمرانی در جاده های اصلی و فرعی کشور به طور کامل متوقف شده است؛ اما در جاده های اصلی به دلیل حضور بیش تر نیروهای پلیس و فعالیت سامانه ها و همچنین اقدامات برخوردی پلیس شاهد افزایش تصادفات نیستیم افزود: روند افزایشی مربوط به محورهای فرعی و روستایی است و در محورهایی که مردم به مسیر آشنایی ندارند، آمار تصادفات درحال افزایش است.

او ادامه داد: این محورها زیرساخت های لازم ازنظر ساخت راه را ندارند و به طور اصولی احداث نشده اند، همچنین در بسیاری از موارد تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی در این مناطق وجود ندارد و پیچ و قوس های این جاده های فرعی در بیشتر موارد غیرمهندسی است و همین امر باعث شده تا این مناطق به محل های مستعد تصادف تبدیل شود. در چند ماه گذشته تصادفات در محورهای فرعی و روستایی افزایش داشته که کمتر به آن پرداخته و رسیدگی شده است. خانواده ها نیز وقتی در چنین جاده های ناایمنی رانندگی می کنند، باید بیش ازپیش مقررات را رعایت کنند.

رییس پلیس راه کشور گفت: سازمان راهداری اقداماتی درزمینه ستاره دار شدن جاده ها و خودروها در کشور به منظور ایمنی و کاهش تصادفات انجام داده است و باید براساس کیفیت راه، میزان تردد و شرایطی که وجود دارد، ارزیابی های کیفی انجام بدهند و این موضوع در دستورکار آنها قرار دارد، از همین رو سازمان راهداری حوزه ایمنی را به طور مستقل جدا کرده و زیرمجموعه هیات عامل خود قرار داده تا با جدیت بیش تری مباحث مربوط به آن دنبال شود. البته برای تحقق این موضوع نیاز به بودجه و اعتبار است تا سازمان راهداری بتواند استاندارد بودن جاده ها، ستاره دار کردن و درجه ایمنی جاده ها را تعیین کرده و سپس کیفیت جاد ه ها را ارتقا دهند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.